Noor over haar internationale minor

Interview met minorstudent Noor

Noortje is Kunst en Economie student (werkveld events) en heeft ook de KE-minor International Arts and Cultural Management gevolgd. Wij zijn benieuwd naar haar ervaringen. Hoe is het om een (internationale!) minor bij HKU te volgen en wat heeft zij tijdens deze periode geleerd?

Noortje! Wat leuk om eindelijk weer eens een minorstudent te spreken!

Yes! Leuk om over te vertellen hoor, want ik heb eigenlijk heel veel geluk. Net voor de coronacrisis heb ik nog de minor International Arts and Cultural Management gevolgd. Dus het reizen was toen nog geen probleem. Samen met Sacha, Nina en Ronja ben ik afgereisd naar Washington om daar een evaluatie op te zetten voor Folkways Recordings, een platenlabel dat onder het Smithsonian valt, het grootste museumcomplex in de wereld.

Lijkt me een geweldige ervaring. Hoe begon je eigenlijk met het zoeken van een passende minor?

Al vanaf het tweede jaar krijg je altijd verschillende voorlichtingen over minoren: hulp bij het kiezen, uitleg over het verloop en de mogelijkheden om een minor te volgen binnen HKU. Ik had natuurlijk al verschillende verhalen van ouderejaars gehoord over de minor International Arts and Cultural Management, daardoor had ik vanaf het begin al mijn oog op deze minor. Uiteraard ga je natuurlijk ook zelf nog even kijken bij KiesOpMaat waar ook het externe minoraanbod inzichtelijk wordt gemaakt. Ik heb toen een favorietenlijst gemaakt en vanuit daar keek ik wat ik het belangrijkste vond om te ontwikkelen.

Oké, dus je wikt en je weegt de verschillende minoren af en dan kies je uiteindelijk dus toch voor International Arts! Wat gaf de doorslag?

Al sinds het begin van de studie had ik de wens om in het buitenland te kunnen wonen en werken. Met deze minor kon ik die wens eindelijk in vervulling brengen.

Je werkt bij deze minor natuurlijk aan een ontwerpoplossing voor een vraagstuk, maar je leert ook echt rekening te houden met andere culturen. Je leert dus niet alleen meer binnen je eigen vakgebied, maar leert ook ontzettend veel over mensen. Wie ben ik, wat doet deze cultuur anders en hoe werken wij dan samen? Ik wilde altijd al leren hoe het zou zijn om in een andere arbeidscultuur te werken en hoe de culturele en creatieve sector er in andere landen uitziet.

Door deze minor te volgen, kon ik werken bij een grote culturele instantie in de VS: het Smithsonian in Washington. Dat was anders waarschijnlijk nooit mogelijk geweest.

Wauw. Wij snappen het wel hoor! En wat maakt deze minor naar jouw idee dan uniek t.o.v. andere (internationale) minoren?

Je leert meer over het werkveld, ontdekt hoe je moet werken met partners in het buitenland, wordt ondergedompeld in een andere cultuur én je leer vooral heel veel over jezelf. Bedenk je dit: je zit bijna drie maanden met drie andere meiden in een grote internationale stad met een grote centrale rol in de VS, duizenden kilometers van je familie en vrienden. Dit heeft mij een portie zelfvertrouwen en zelfkennis gegeven die ik daarvoor nog niet had.

Werken bij een culturele instantie, weg van je familie; dat is nogal wat. Hoe zag je minorperiode er verder dan uit?

Ik volgde deze minor in het eerste semester. Dit betekende dat ik dus al voor de zomervakantie mijn keuze gemaakt had en snel de eerste vervolgstappen moest zetten. Zo ben ik, samen met mijn medestudenten, direct begonnen met het aanvragen van een visum: dit kost namelijk veel werk en tijd. Gelukkig werden we hierbij goed begeleid door de opleiding en het Smithsonian zelf.

Daarna moesten we snel starten met het vinden van een woonplek. En laat ik je een ding vertellen: het is niet makkelijk om in Washington een huis te vinden, maar gelukkig is dit toch gelukt!

In de eerste maand van je minor leer je meer over de partner waar je mee werkt, hoe je met verschillende culturen omgaat en hoe je een project goed kan aanpakken met de daarbij behorende methodes.

Van begin oktober tot vlak voor kerst zaten wij In Washington, hier gingen wij drie tot vier dagen per week naar kantoor. Daar hadden wij een eigen plek gekregen en konden we samen met de andere stagiaires aan de slag. Gelukkig hadden we ook af en toe onze dagen thuis en genoeg vrije tijd om de rest van de VS te ontdekken!

Wauw, dit klinkt echt zo leerzaam en vet! Maar wat vond je dan het allerleukste? En wees eens eerlijk; waren er ook minder leuke kanten?

Je begrijpt dat mijn tijd in de Verenigde Staten het meest geweldig was. Maar ook het presenteren van de oplossing voor ons onderzoek was enorm bevredigend. Wij hebben namelijk een evaluatieopzet aangeleverd voor het Smithsonian Year of Music, een initiatief van onze partner Folkway Recordings. De voldoening is enorm als je ver weg van huis voor een internationale partner een project kunt afronden.

Het enige wat soms minder leuk was, is dat je niet altijd genoeg medewerking krijgt of dat sommige stappen veel langer duren dan je had gehoopt, maar dat viel echt in het niet met de totaalervaring!

Een hoop geleerd dus. Heb je nou ook nog dingen geleerd die je nog niet tijdens de reguliere KE-opleiding had opgedaan?

Werken en wonen in een andere cultuur en daarbij ook nog leren omgaan met een totaal verschillende arbeidscultuur en werkethiek is niet iets wat je normaal tijdens de opleiding leert, dit moet je echt zelf aan den lijve ondervinden!

Bovendien was er bij het Smithsonian ook nog sprake van veel bureaucratie waardoor je soms lang moest wachten op antwoorden van andere afdelingen of collega’s. Hierdoor leer je op een gegeven moment hoe je daar omheen kunt werken en op welke manieren je jezelf kunt aanpassen.

Ook leer je omgaan met bijvoorbeeld lichaamstaal of de afstand tussen mensen. In Nederland staan mensen vrij dicht bij elkaar als ze in gesprek zijn en geven we elkaar bijvoorbeeld drie zoenen. In de VS was alles al voor corona wat meer op afstand en gaf je vaak gewoon alleen een hand.


En… verschilde het minoronderwijs dan ook nog ergens van het KE-onderwijs?

Eerlijk gezegd, niet veel. Een aantal methoden en onderwerpen die je al bij KE hebt geleerd, komen ook hier weer terug. Deze herhaling is handig, aangezien je dit nu in een andere cultuur gaat leren toepassen.
De lessen interculturele competentie, waarbij je leert over verschillende culturen en daarbij horende gewoontes en bepaald gedrag, maakt het onderwijs weer anders. Voor mensen buiten de HKU zal het daardoor ook zeer interessant om deze manier van onderzoeken te leren.

Is er nog iets dat je studenten wil meegeven die nu opzoek zijn naar een geschikte minor?

Neem de tijd voor het zoeken van een minor. Pak een avond je laptop en ga gewoon eens op je luie gemak door het grote aanbod heen.

Als je een paar hebt gevonden die je leuk vindt, schrijf ze op en begin daarna met wegstrepen. Kijk ook naar wat je vroeger al leuk vond en waar je energie van krijgt. Bedenk ook dat dit een kans is om een minor te volgen die niet per se aansluit op Kunst & Economie.

Mijn keuze is deels gebaseerd op een fascinatie van mij, wonen en werken in een ander land. Ik ben heel blij dat ik daar ook naar heb geluisterd.

Bedankt voor het delen van jouw bijzondere minorervaring! Tot slot: waar ben je nu mee bezig?

Na deze minor heb ik stagegelopen, wat helaas werd afgebroken door corona.

Inmiddels studeer ik af op het maken van een studiekeuze door middelbare scholieren. Wat kan ik vanuit mijn creatieve instelling betekenen voor deze doelgroep? Huidige scholieren ervaren veel prestatiedruk door hun omgeving en moeten steeds vaker dealen met mentale gezondheidsproblemen, ook de lasten van een studielening geven veel druk.

Ik heb inmiddels al besloten dat ik na mijn afstuderen verder ga studeren om zo in het onderwijs te kunnen werken.