Klassiek zanger Sebastiaan blijft op Nederlandse bodem

Interview met Sebastiaan Ammerlaan

Sebastiaan Ammerlaan studeerde onlangs af als klassiek zanger bij het HKU Utrechts Conservatorium. Hij volgde een minor Altviool aan het conservatorium van Tilburg tijdens een andere studie en moest daarvoor verplicht in het universiteitskoor. Daar kwam hij erachter dat hij beter kon zingen dan altviool spelen, een instrument dat vanaf zijn 5e bespeelde. Zijn afstudeerwerk was binnen de klassieke muziek een bijzondere keuze: hij studeerde af door werk uit te voeren van Nederlandse componisten. 
 
Klassiek zanger Sebastiaan blijft op Nederlandse bodem

Kun je iets vertellen over jouw afstudeerwerk?

‘Voor het eindexamen wilde ik graag muziek uitvoeren van Nederlandse componisten of componisten die een groot deel van hun leven in Nederland hebben doorgebracht. Binnen de Nederlandse klassieke muziek wordt een beetje neergekeken op Nederlandse muziek en taal. Als je iets uitvoert van een Nederlandse klassiek componist, wordt er al snel gezegd: “Leuk dat je dit doet, maar er is natuurlijk een reden dat deze mensen niet beroemd zijn geworden.” Ik vind dat jammer. Als je muziek uitvoert van iemand die niet zo beroemd is heb je dus meteen veel minder publiek.’

Waardoor zijn Nederlandse componisten doorgaans minder beroemd binnen de Nederlandse klassieke muziek? 

“Dat heeft te maken met verschillende dingen. Ik vind de kwaliteit niet minder goed, maar veel klassieke zangers vinden de Nederlandse taal ongeschikt voor klassiek. Ik begrijp wel waarom: De uitspraak is een beetje ‘lui’. Maar dan moet je dat gewoon aanpassen, het is toch ook juist iets wat je zou kunnen omarmen.
 
Daarnaast heb ik tijdens mijn studie muziekwetenschappen geleerd dat vóór de Romantische periode (18e/19e eeuw) het normaal was om stukken van nog levende componisten uit te voeren, daarna veranderde dat. Nu ben je vooral heel dapper als je een stuk uitvoert van een componist die nog leeft. 

Heeft Covid-19 invloed gehad op jouw afstuderen? 

Ja, heel veel! Ik heb alle stukken die ik samen met anderen zou doen moeten schrappen omdat we niet meer konden repeteren. Gelukkig had ik nog een stuk met een mezzo-sopraan en orgel dat ik kon doen omdat we al genoeg gerepeteerd hadden. Verder heb ik voor een groot deel nog steeds stukken gedaan met piano van Nederlandse componisten, maar ook een paar van buitenlandse componisten. We hadden wel geluk want HKU was een van de weinige conservatoria in Nederland waar het nog mogelijk was een fysiek eindexamen te doen. Daarnaast zorgden zij voor een professionele cameraman en livestream.

Wat is nu jouw missie voor de komende jaren als professioneel musicus? 

‘Enerzijds wil ik bekend staan als betrouwbare zanger die men graag bij koor- of opera projecten uitnodigt. Een musicus waarmee men graag samenwerkt.  Daarom ga ik een master Ensemblezang doen in Den Haag; samen met anderen muziek maken en een mooie totaalklank creëren, dát is wat ik leuk vind. Wat een unicum is voor een klassiek zanger, want meestal zijn dat solisten. De klank van meerdere zangers die samen iets zingen op een goede manier raakt mij meer dan welke muziek dan ook.
 
Daarnaast wil ik door hoogtepunten uit het Nederlandse muziekrepertoire op een zo hoog mogelijk niveau uit te voeren, anderen te overtuigen dat muziek van Nederlandse componisten wel degelijk de moeite waard is.’ 

“Samen met anderen muziek maken en een mooie totaalklank creëren, dát is wat ik leuk vind. Wat een unicum is voor een klassiek zanger, want meestal zijn dat solisten.”

Wat is het belangrijkste dat je hebt geleerd tijdens je studie?

Het belangrijkste dat ik heb geleerd is – naast natuurlijk zangtechniek – hoe ik mezelf een plek moet geven op een podium als solist en zanger. Van huis uit ben ik altviolist en altviolisten zijn meestal iets meer op de achtergrond. Als je klassiek zang studeert, word je opgeleid tot solist. Je moet ineens in je eentje op het podium staan en alle aandacht incasseren. Mede dankzij  dramalessen heb ik geleerd om het concert te dragen in m’n eentje.’

Waarom heb je gekozen voor het HKU Utrechts Conservatorium? 

‘De sfeer in Utrecht is heel fijn en ik kende er een aantal mensen. Het bleek een goede keus te zijn. Een heel fijne groep van musici, ik heb mij er altijd erg thuis gevoeld. Iedereen helpt elkaar!’

Welke tip zou je studiekiezers kunnen geven die zich aan het oriënteren zijn? 

‘Veel meelopen! Mail mensen en laat je neus een paar keer zien. Zo leer je alvast wat mensen kennen én kun je ervoor zorgen dat je goed weet waar je aan begint. Je krijgt namelijk een beeld van de sfeer, wat je gaat leren, wat er allemaal mogelijk is en wat je zou willen! In mijn beleving is HKU wel een van de betere conservatoria van Nederland. Puur kijkend naar de kwaliteit van de afgestudeerden die worden afgeleverd in vergelijking met andere conservatoria. Ook de docenten vond ik goed.’

Waren er ook dingen die je minder fijn vond aan HKU Conservatorium? 

In het management van het conservatorium zitten vooral musici die dus niet per se een managementachtergrond hebben. Een voordeel is dat zij vanuit hun beroepspraktijk docenten en studenten goed kunnen begrijpen. Het nadeel is dat sommige dingen soms iets minder goed georganiseerd zijn, maar voor zover ik weet is dat op meerdere conservatoria zo. 
 
Ben je benieuwd naar het programma van het eindexamen van Sebastiaan Ammerlaan? Je kunt het programmaboekje lezen en het eindexamen via onderstaande video kijken! 
Tekst: Martine Heemskerk