Je visie komt tot leven

Eva Breunesse (19) zit in het derde jaar van de opleiding Kunst en Economie, maar is vorig jaar alvast voor zichzelf begonnen als artiestenmanager. Ze is vastberaden de muziekindustrie menselijker te maken. Op HKU kwam haar visie tot leven. “Muziek en kunst maak je met je gevoel.”
Je visie komt tot leven

Ethisch management 

“Veel artiesten waren helemaal opgebrand toen de coronatijd aanbrak, en namen toen pas rust. Dat kan niet de bedoeling zijn. Er moet altijd ruimte zijn voor rust. Op HKU leer je bedenken hoe je de wereld, de muziekindustrie en je eigen plek daarin ziet. Wat je normen en waarden zijn en hoe je die in je werk wilt integreren. Ik geloof in ethisch managen; artiesten als mens behandelen en niet als product. Muziek en kunst maak je met je gevoel. De muziekindustrie mag wat mij betreft ook veel meer op gevoel gestuurd worden. Het zou minder moeten gaan over de vraag ‘hoe kunnen we zo snel mogelijk en zoveel mogelijk aan iemand verdienen’. Het is kunst én het is economie, het gaat erom de balans te vinden.” 

Langdurige relaties

“Daarom heb ik ook heel bewust gekozen voor een stageplek bij Motel Management, van Froukje Bouma en Stijn Kierkels. Zij gaan langdurige relaties aan met hun artiesten. Ze bouwen niet alleen aan een zakelijke band, maar kijken ook hoe ze een duurzame en gezonde carrière kunnen opbouwen met hun artiesten. Ik heb veel waardering voor Froukje als manager en haar positie in de muziekindustrie.” 

Samen fouten maken

“Het is voor jonge artiesten waardevol dat ik ook jong ben. We kunnen samen stappen zetten en samen fouten maken. We zitten in dezelfde levensfase, snappen elkaar daardoor sneller, en we maken soortgelijke dingen mee. Wij zijn ons als jonge generatie nu hyperbewust van alles om ons heen. Als artiest vertaal je wat je voelt en meemaakt in kunst, en als manager moet je dat kunnen volgen.” 

Meer weten over de richting? Kom naar de Open Dag!

Veertien 

“Ik was veertien toen ik voor het eerst besefte hoe magisch een muziekevenement kan zijn. Ik was bij een all-ages show van Martin Garrix op het Amsterdam Dance Event (ADE). Ik voelde de bass in m’n botten en de lampen op me afkomen, zag mensen steeds op dezelfde momenten opspringen en elkaar knuffelen. Iedereen was vrolijk, waar zie je dat nou? Dat heeft een enorme impact op me gemaakt.” 

Teruggeven 

“Ik vind het belangrijk om datgene te doen wat ik leuk vind, maar waar anderen ook iets aan hebben. Teruggeven is belangrijk, kreeg ik al vroeg mee vanuit huis. Bij die ADE-show viel alles samen. Ik dacht: hier wil ik een steentje aan bijdragen. Op de middelbare school was ik goed in economie, en ik hield van kunst, organiseren en mensen helpen. Eén plus één is twee, dacht ik toen ik deze opleiding tegenkwam. Ik heb nog wel een tijdje gedacht aan een techno-carrière maar dit paste beter bij me.” 

Maken 

“Ik kan zelf niet schilderen of tekenen, maar ik ben wel kunstzinnig. Op de opleiding word je heel erg uitgedaagd om te denken als een maker. Je krijgt artistieke opdrachten. Gelukkig wordt er niet veel verwacht van het resultaat, anders had ik deze opleiding niet gehaald hoor. Het gaat erom dat je weet hoe een artiest denkt, zodat je beslissingen kunt nemen vanuit een gedeeld perspectief.” 

Ondernemer

“Bij een kunstopleiding kun je niet alles van tevoren uitdenken. Je moet gewoon dingen gaan proberen. In coronatijd heb ik mijn eigen managementbedrijf opgezet. Ik help momenteel Noah Lauryn en Yoanne. Ik hielp hen onder andere met de aanmeldprocedure voor de Popronde: met hun bio’s, de nummers die ze het beste konden insturen, de live-video. Ze zijn beiden geselecteerd. Daar ben ik wel heel trots op. Als ik ergens tegenaan liep of wilde sparren, kon ik terecht bij de HKU-docenten. Zij zien ons, studenten, als hun toekomstige collega’s en nemen ons dus serieus. Die houding maakt het sparren heel fijn.”  

Studiepunten

“HKU mag studenten meer stimuleren om zelf te gaan ondernemen. Het is leuk dat je studiepunten behaalt voor een bedrijfje dat je voor twee weken opgezet hebt, maar dat is geen ondernemen. Ook mis ik de wisselwerking tussen de verschillende opleidingen nog. Ik zou toch best een jonge artiest van het Utrechts Conservatorium kunnen managen? Gelukkig heb ik met steun van de docenten m’n eigen weg al gevonden.” 

Reset 

“Ik denk dat de coronatijd voor iedere artiest ergens wel goed was. Het was een reset, het herinnerde ons eraan wat de kern ook alweer is: muziek. En dus niet al die duizend dingen eromheen. Muziek is kunst, en kunst verbindt. Het is de ideale manier om mensen samen te brengen. Dat mogen we meer koesteren. Nu is het nog even rustig, maar ik heb hoop: we gaan tien keer harder terugkomen!” 
 
Bekijk de profielen van de artiesten die Eva hielp bij de Popronde:
Yoanne: https://www.popronde.nl/profiel/12301
Noa Lauryn: https://www.popronde.nl/profiel/11650