Innovator Lois ontwikkelt een emotieregulatiefunctie voor Spotify

Interview met Lois Cappetti

Zet jij muziek aan om je stemming te veranderen? Lois Cappetti ontwikkelde voor haar studie Kunst en Economie aan HKU een nieuwe functie voor Spotify. Deze nieuwe functie helpt mensen om met behulp van muziek emoties te reguleren. Hoe werkt deze functie en wat is precies de werking van muziek op het brein?
Innovator Lois ontwikkelt een emotieregulatiefunctie voor Spotify

Kun je iets vertellen over je afstudeerproject? 

‘In het eerste halfjaar van jaar 4 onderzocht ik de invloed van muziek op emotieregulatie. Ik kwam erachter dat muziek een positieve invloed heeft op het herkennen, begrijpen en reguleren van emoties. Om positieve emotie-ervaringen te stimuleren, heb ik een emotieregulatie-functie voor Spotify ontworpen. De functie zorgt ervoor dat de gebruiker muziek aangeboden krijgt die goed past bij de gewenste regulatieactie. Dat is mogelijk doordat er naast de standaarddata van de muziek die de gebruiker luistert, ook emoji-feedback wordt verzameld en een gepersonaliseerd muziek-identiteitsprofiel kan worden gevuld.’

“Het is belangrijk dat je zelf initiatief neemt en je netwerk gaat uitbreiden om vervolgens toffe samenwerkingen aan te kunnen gaan.”

Hoe kom je op dit onderwerp?

‘Toen ik 14 jaar oud was, vroeg ik al een boek van bekende neuropsycholoog Oliver Sacks voor mijn verjaardag. In zijn boek Musicofilia beschreef hij onder andere voorbeelden van cliënten die door muziek weer goed konden functioneren. Ik besloot mijn profielwerkstuk hierover te schrijven. De fascinatie voor de werking van muziek op het brein is nooit meer weggegaan. Ook in mijn privéleven heb ik mensen meegemaakt die emotieregulatie-problematiek hadden. Ik wil met een open blik en zonder oordeel naar deze mensen kijken en goed het onderscheid kunnen maken tussen de psychische aandoening en het gedrag dat daaruit voorkomt. Dat was voor mij de trigger om te onderzoeken of ik iets kon doen voor mensen die (op kleine schaal) uitdagingen hebben op het gebied van emotieregulatie.’

Heeft de Covid-19 crisis invloed gehad op je afstudeerwerk?

Weinig tot geen invloed op mijn inhoudelijke werk, wel op mijn proces. Doordat ik ineens thuis moest werken en ook geen bijbaantje meer had, was het veel moeilijker om mezelf te motiveren en structuur te krijgen. Misschien heb ik daardoor wel andere keuzes gemaakt of minder samengewerkt met anderen. Positief is dat ik mijzelf hierdoor wel Adobe Photoshop heb geleerd in plaats van een expert in te schakelen. Vanuit HKU hadden we elke week een onlinegesprek met onze begeleidster en een groepje klasgenoten via Zoom. Daar kwam van alles ter sprake en gaven wij elkaar feedback op van tevoren gelezen werk. De hulp vanuit HKU was voor mij voldoende. Het enige wat wél moeilijk was, is dat de beoordelingsformulieren en handboeken steeds veranderden omdat deze in verband met de Covid-19 situatie werden aangepast. Deze veranderingen waren ook niet altijd even duidelijk voor de studenten.’

Zie je jezelf als kunstenaar?

‘Nee, alleen als ik muziek maak. Ik zie mezelf vooral als vernieuwer of innovator. Ik neem de leiding, neem beslissingen en ben eigenlijk een beetje een ondernemer. Door middel van mensgericht en ontwerpend onderzoek, zoek ik naar oplossingen.’

Hoe zou je je missie omschrijven?

‘Mijn missie is dat ik met mijn kennis over de werking van muziek op het brein én vaardigheden als mensgericht en ontwerpend onderzoeker een verandering teweeg kan brengen die een positief effect heeft op de mentale gezondheid van mensen binnen en buiten de muziekindustrie.’

Wat is het belangrijkste dat je tijdens je studie hebt geleerd?

‘Ik heb geleerd om nieuwsgierig, verkennend en onderzoekend de wereld in te gaan. Door vanuit verschillende perspectieven te kijken ontstaan juist de meest onverwachte oplossingen.’

Waarom maakte je de keuze voor HKU?

‘Ik kwam van een vrije school en wilde daarom graag naar een kunsthogeschool omdat dat een beetje in dezelfde onderwijslijn ligt. Daarnaast wilde ik gewoon heel graag in Utrecht studeren én sprak de studie mij heel erg aan.’

“Ik vind studeren aan HKU wel heel leuk door de vrije sfeer; het voelt alsof alles mogelijk is.”

Hoe vond je het om bij HKU te studeren?

‘De richting Muziekbusiness waarvoor ik had gekozen, is met de jaren langzaam veranderd; het werd breder en kreeg de naam Kunst en Economie. Achteraf gezien vond ik dat wel jammer want daardoor moest ik zoeken naar wat ik precies binnen deze bredere studie wilde doen. Ik vind studeren aan HKU wel heel leuk door de vrije sfeer; het voelt alsof alles mogelijk is. Je wordt enorm gestimuleerd om te ontdekken wat jou écht drijft. Dat is fijn, maar tegelijkertijd moeilijk, want soms heb je daar nét iets meer sturing bij nodig. Het is belangrijk dat je zelf initiatief neemt, je netwerk gaat uitbreiden om vervolgens toffe samenwerkingen aan te kunnen gaan. Dat krijg je niet vanuit school op een presenteerblaadje.

Heb je nog een tip voor een studiekiezer?

'Ga vooral doen waar je écht nieuwsgierig naar bent, je leert sowieso iets en het zal het nooit een foute keuze zijn.'


Tekst: Martine Heemskerk