Gamepublishers geïnteresseerd in 'Push Your Family' van Game Designer Bauke

Interview met Bauke Hoekstra

Een duwtje in de rug? Bauke Hoekstra, afgestudeerd Game Designer bij HKU Games en Interactie, heeft het niet nodig. Samen met studiegenoten ontwikkelde hij dat ‘duwtje’ zelf: Push Your Family. Een vrolijk vormgegeven sociale gezelschapsgame met de focus op humor en toegankelijkheid. Verschillende gamepublishers hebben al interesse getoond.

 
Gamepublishers geïnteresseerd in 'Push Your Family' van Game Designer Bauke

Kun je iets vertellen over jouw afstudeerwerk?

‘Push Your Family’ is een gezelschapsspel waarmee we proberen games toegankelijker te maken. Sommige games zien er intimiderend en complex uit. Wij proberen met ‘Push Your Family’ meer mensen aan te moedigen om games te spelen door meedoen zo makkelijk mogelijk te maken. In de huidige battle-modus vecht je tot je als laatste overblijft en wie het vaakst als laatste overblijft, wint. We zijn nu ook bezig met modi waar je juist als familie moet samenwerken én een Quarantaine-modus.

Hoe kwamen jullie op het idee van Push Your Family? 

Tijdens de studie wordt experimenteren en innoveren heel erg gestimuleerd waardoor je vaak alleen een concept of prototype oplevert. Wij wilden graag een keer een volledig uitgewerkte game ontwerpen en die vrijheid kregen wij tijdens het vak Project Vrij in jaar 2. Het resultaat was een eerste prototype van het gezelschapsspel Push Your Family. 

In jaar 4 besloten wij iets te maken dat aansloot op ons portfolio én op de markt. Vanuit ons eigen bedrijf Meteor Mug gingen we verder met Push Your Family in de hoop de game uiteindelijk op de markt te kunnen brengen. De ontwikkeling van een game is een iteratief proces waarbij je elke keer iets verbetert. Het begon in het spel met elkaar duwen. Omdat het best wel ‘iets darks’ is dat mensen elkaar duwen, hebben wij het heel kleurrijk gemaakt.  De game is doorontwikkeld tot families die in relatie tot elkaar staan en samenzijn op locaties die speciaal bedoeld zijn voor familie-uitjes. We zijn nu in gesprek met een publisher!

“De sfeer op HKU is hetzelfde als in de industrie; niemand ziet elkaar als concurrent, iedereen helpt elkaar juist heel graag.” 


Hoe heb je mogelijke uitgevers gezocht?

Eerst onderzocht ik welke uitgevers het best bij ons zouden passen. Vervolgens mailden wij 30 contacten. Daarnaast hadden wij videocalls en meetings met publishers op online- conferenties. 

Heeft Covid-19 invloed gehad op jouw afstuderen? 

Ja, het proces was iets moeilijker omdat iedereen vanuit huis moest werken. Het is in een iteratief proces juist fijn als je dingen snel kunt bespreken. Zakelijk was de impact ook duidelijk: vijf van de acht mogelijke partners konden niet meer in ons investeren. Ten slotte gingen natuurlijk belangrijke evenementen niet door waar we anders onze game zouden hebben gepresenteerd. 

 

Zie jij jezelf als kunstenaar?

Ja, deels. Het ene moment meer als kunstenaar en het andere moment meer als ondernemer. Games zijn ook cultuur net als films en boeken. Games kunnen heel verhalend zijn en iets vertellen over de omgeving, impact hebben op mensen hun denkbeelden of reflectie bieden op de samenleving. 

Wat maakt jou uniek als kunstenaar of gamedesigner?

Gedrevenheid en het feit dat ik mijn ideeën en dromen ook echt werkelijkheid probeer te maken. Zo combineer ik nu ontwerpen met ondernemen en die afwisseling past goed bij mij. 

Wat is jouw missie voor de toekomst?

De missie voor nu is om Push Your Family ‘the next big thing’ te maken. Visie voor de toekomst is om onze onderneming Meteor Mug tot iets te bouwen dat ook naast Push Your Family bestaansrecht heeft. Daarnaast is het ook onze missie om het medium Games als geheel toegankelijker te maken. 

Waarom heb je voor HKU gekozen?

Bij HKU leer je veel verschillende dingen, in tegenstelling tot andere scholen, waar je je vanaf het begin moet specialiseren. Bij HKU ligt de focus op het ontwerpen en je proces (hoe kan je iets het beste maken en wat is de impact van jouw werk) terwijl voor mijn gevoel elders de focus meer ligt op het maken en de hardskills. 

Hoe ervaarde jij de sfeer op HKU? 

Hetzelfde als in de industrie; niemand ziet elkaar als concurrent, iedereen helpt elkaar juist heel graag. 

Wat is het belangrijkste dat je tijdens je studie hebt geleerd?

Eigen initiatief nemen. Daarnaast zijn de mensen die je tijdens je studie ontmoet heel belangrijk. Je kunt tegenwoordig veel online zelf leren, maar doordat je zoveel mensen ontmoet binnen gezamenlijke projecten, kun je sneller van elkaar leren. Er ontstaat een kruisbestuiving.  

Welke tip wil je aan de studiekiezer geven?

Doe iets waar je gelukkig van wordt. Bedenk wel dat games maken en games spelen twee heel verschillende dingen zijn en dat je het niet per se voor het geld hoeft te doen. 
 
Klik hier om Push Your Family te bekijken!

Tekst: Martine Heemskerk