De wijde wereld in

Interview met Maaike Moens

Als 15-jarige raakte Maaike Moens verslingerd aan de gameserie The Legend of Zelda. Vooral vanwege de muziek. ‘Ik dacht: dat wil ik ook leren maken’, aldus de derdejaars student Muziek en Technologie.
De wijde wereld in

Al jaren ben ik fan van The Legend of Zelda. De muziek bij die games is geweldig; dat is voor mij een enorme inspiratiebron. Ik dacht: ik wil dat zelf leren. Maar ik wist helemaal niet dat er een opleiding is waar je muziek leert maken voor games en film. Daar kwam ik op de open dag van de HKU achter. De opleiding Composition for the Media sprak me meteen aan.

Help!

Ik speel piano sinds mijn veertiende. Daarnaast schreef en componeerde ik af en toe een liedje. Maar toen ik aan deze opleiding begon, voelde ik me echt een groentje. Ik dacht: help, ben ik wel goed genoeg? Zodra we de eerste opdrachten gingen doen, merkte ik gelukkig dat de opleiding bij mij past. En al snel kwam ik erachter waar ik goed in ben: concepten bedenken en stukken componeren.

Programmeren kun je leren

In het eerste jaar krijg je allerlei vakken. Onder andere muzikale basis, klank en geluid, productie, technologie en programmeren. Het is heel breed – en ik vind alles interessant. Zelfs programmeren, waar ik vooraf bang voor was. Ik heb inmiddels ontdekt wat voor creatiefs je kunt doen met technologie, in combinatie met muziek.

Interactie in de game

In het tweede jaar ga je je specialiseren. Ik heb als vakken gekozen voor Compositie en Productie. Mijn doel is om muziek te schrijven voor games en film. Ik leer onder andere hoe ik een concept kan ontwerpen en uitvoeren. Daarnaast leer ik hoe ik mijn muziek zo goed mogelijk kan laten klinken. Ook heb ik lessen gevolgd over Sonic Interaction Design. Daarbij draait het om geluid dat meebeweegt met een gebruiker. Dit wordt vaak in games gebruikt; als er wat met de speler gebeurt, verandert de muziek mee.

Echte artiesten

In het derde jaar werk je steeds vrijer en zelfstandiger. Een van de groepsopdrachten was dat we een bandje moesten produceren. We moesten zelf een band zoeken, contact leggen en drie tot vier nummers opnemen. Een deel hebben we opgenomen in de studio op school, een deel in de bunker die de band zelf gebruikt. Daarna hebben we de nummers afgemixed. Dit was een heel gaaf project. Ineens moet je de wijde wereld in om een hele EP te produceren met echte artiesten.

Sound design

Op dit moment loop ik drie maanden stage. Dat doe ik bij een componist in Utrecht, die vooral orkestrale muziek maakt voor games. Soms krijg ik een oefening om zelf muziek te schrijven. Daarnaast help ik als assistant composer bij sound design en voice editing. Heel leerzaam om te zien hoe het hele proces in elkaar steekt.

Apollo’s Legacy

Op de HKU werk ik veel samen andere studenten. Binnen Muziek en Technologie bijvoorbeeld met producers een studio-engineers. Zij kunnen mij helpen bij mixen en een master maken, ik kan hen helpen met het maken van composities en arrangementen. Er is een heel fijne en veilige sfeer op school, waarin iedereen elkaar wil helpen. Doordat we allemaal een andere achtergrond en basiskennis hebben, kunnen we elkaar goed aanvullen. Ook werk ik vaak samen met studenten van de game-opleiding die in hetzelfde gebouw zit. Zo heb ik de geluidseffecten en muziek verzorgd bij de game Apollo’s Legacy: Bring us home. Leuk én nuttig om zo te kunnen netwerken.

Mensen raken

Na mijn studie wil ik aan de slag als zelfstandig componist van muziek voor games. Het liefst een game die over de hele wereld gespeeld wordt, waarbij spelers denken: wat gaaf! Met mijn muziek wil ik mensen raken en echt iets toevoegen aan de ervaring van de gamer.

Tip van Maaike

Ik was best huiverig voor de toelating. Vooral voor de toets met onder meer rekenvaardigheid en programmeren. Mijn tip: wees daar niet bang voor. Het is veel belangrijker dat je kunt laten zien dat je creatief en inventief bent, dat je nieuwe dingen durft te maken. Neem een breed portfolio mee en laat zoveel mogelijk van jezelf zien.

 

tekst: Annemarie van der Eem
fotografie: Anne Toonen