De waarde van het niet-weten

Imara Felkers en Marieke Rietbergen

Impactvolle veranderingen ontwerpen doe je niet alleen. Tijdens de Master Crossover Creativity worden studenten intensief begeleid door coaches uit het werkveld. Filosofe Imara Felkers en veranderingsondernemer Marieke Rietbergen helpen ze denken én concreet worden. Samen vertegenwoordigen ze de kracht van het verschil.

De waarde van het niet-weten

Wat gebeurt er als je een CEO van een succesvol adviesbureau laat samenkomen met een senior lecturer sportfilosofie? Zulke bijzondere kruisbestuivingen vind je in de Master Crossover Creativity.

Practice what you teach

Imara: "Wat ik bijzonder vind aan deze opleiding, is dat het niet alleen gaat om kennis halen. Het is minstens zo interessant wat je zelf inbrengt aan ervaring, netwerk en vaardigheden. Wat kun jij de anderen leren? En kun je ook loslaten wat je al weet?”
Marieke: "Hoewel elke student zijn of haar proces zelf doorloopt, draait het bij ons om samenwerken. Met je stakeholders, medestudenten en je coaches. Maar ook wij als coaches hebben elkaar nodig en vullen elkaar aan. Juist vanwege de contrasten."
Imara: "Eigenlijk zijn we tegenpolen. Marieke staat echt met haar poten in de klei. Ze schetst het veld en neemt de studenten mee in de kleine stapjes die ze kunnen zetten. Zij heeft tools vanuit het werkveld en kan vanuit die kaders denken. Bij haar is het allemaal in real life."
Marieke: "En waar ik het altijd praktisch maak, laat Imara studenten denken. Zij kijkt naar fundamentele principes en mensbeelden en confronteert ze met een gedachtegoed en theoretisch kader. Zij bouwt het fundament onder wat studenten doen. Het is die tegenstelling die ons tot een sterk team maakt."
Imara: "Dat principe van these-antithese staat centraal in de hele opleiding. Als ondernemer uit het werkveld en filosoof zijn wij een voorbeeld van de kracht van het verschil. Gezamenlijk zijn we een team dat intensief met studenten samenwerkt zodat zij kunnen studeren en verandering ontwerpen."
Marieke: "Een typisch geval van practice what you preach. Of teach in dit geval."

Alles is maken

Imara: "Studenten komen bij ons vaak binnen met een persoonlijke fascinatie. Met een reden, want een goed project begint altijd smal, het liefst bij jezelf. Uiteindelijk blijkt het onderwerp veel breder te zijn. Daar wordt het interessant."
Marieke: "We leren je op de master herhaalbaar vernieuwen aan de hand van je project. Die kunde kun je later steeds toepassen. De kracht van een fascinatie hierbij, is dat je het kunt gebruiken als bron. Dat past bij studenten in de kunsten. En bij kunstenaars in het algemeen trouwens. Het is heerlijk om uit zo'n bron te kunnen tappen."
Imara: "En dat is ook nodig. Studenten maken bij ons echt een hands-on crossover. In die zoektocht naar verandering moét je creativiteit toelaten. Anders lukt het je niet. Het mooie is dat creativiteit binnen deze master als het ware gedemystificeerd wordt. Je ervaart dat het niet alleen in een kunstenaar zit: jij kan het zelf ook. Je moet gaan maken en argumenten als 'ik kan niet tekenen', of 'ik kan niet zingen' tellen niet bij ons."
Marieke: "Echt alles is maken bij ons. En dat is sommige studenten wel heel erg schakelen. Dat proces blijft een worsteling voor."

Durven los te laten

Imara: "Tegelijk gaat het bij de master ook echt om die worsteling. Het draait hier om het proces, niet om het product. Want juist onderweg gebeurt er heel veel."
Marieke: "Bij ons hoeft een project niet rond te zijn. Je hoeft niet van tevoren te definiëren hoe je van A naar B gaat. De waarde zit in de afleiding, inzichten en paradoxen die je onderweg tegenkomt."
Imara: "Voor mij als filosoof vertegenwoordigt de Romeinse keizer Marcus Aurelius het spanningsveld wat wij proberen te brengen. Naast de machtigste man op aarde was hij Stoïcijn. Twintig jaar lang hield hij vanuit zijn legertent een dagboek bij. Hij schreef om de verhouding tussen de menselijke maat en de kosmische orde in balans te brengen."
Marieke: “Deze opleiding kan je helpen om jezelf te herdefiniëren en dat is een cadeautje, zeker als je al een paar jaar werkt. Gebruik deze tijd dan ook om al die dingen te doen die je altijd al wilde doen. En al die dingen die je nooit deed omdat je dacht dat er teveel van af zou hangen.”
Imara: "Zeker bij studenten die de master gaan doen na jaren werkervaring is het een valkuil om vooral hun kennis en ervaring in te zetten. Dat is prima, maar vergeet niet dat je student bent. Vanuit die positie kun je jezelf verrijken. En dat lukt alleen als je durft te vragen, durft te onderzoeken en durft los te laten wat je al denkt te weten. Daar wachten de ontdekkingen."