De grenzeloosheid van theater

Interview met Romy Kroon

Wanneer Romy Kroon (23) het theater binnenloopt, gaat haar hart direct sneller klopper. Het werkveld Theater van Kunst en Economie sluit helemaal aan op haar kinderdroom om andermans verhalen tot leven te wekken. ‘Binnen het theater bestaan geen grenzen, ik zie het als een wereld waar je tussen droom en werkelijkheid leeft’.
De grenzeloosheid van theater
Dat Romy voor het werkveld theater zou kiezen, stond eigenlijk al vast voor ze aan deze opleiding begon. In haar jonge jaren was ze als bezoeker kind aan huis bij theaters, volgde ze acteerlessen en ook op haar middelbare school (Arte College in Almere) was Theater een belangrijk onderdeel van het curriculum. Bij Kunst en Economie ontdekte ze dat je niet altijd zélf de vloer op hoeft, maar ook achter de schermen een belangrijke rol kunt vervullen binnen de theaterwereld.

Werkveldkeuze

In het eerste jaar vond ze haar keuze voor dit werkveld nog best spannend. ‘Het is een klein werkveld en het zijn, laten we eerlijk zijn, vaak niet de bestbetaalde banen. Maar als je iets kunt doen wat je zó leuk vindt; dan word je er EN heel goed in EN je hebt het gevoel dat je nooit meer hoeft te werken.’

Het zijn de mensen en de intieme sfeer binnen de sector die haar over de streep trekken om er écht voor te gaan. ‘Mijn tutor adviseerde me om mijn hart te volgen. Als je hart sneller gaat kloppen, dan zit je op de juiste plek. Kies tijdens de studie het werkveld waar je het meest blij van wordt. Welke keuze je ook maakt, je kunt er altijd op meerdere plekken mee terecht.’ Bovendien benadrukt Romy dat veel andere werkvelden samenkomen binnen theater. Denk maar eens aan de kostuums die acteurs dragen (mode), de registraties of video-opnames (media) het maken van draaiboeken (events) of de toevoeging van zang en instrumenten binnen een voorstelling (muziek).  

Zowel zakelijk als creatief

Binnen de theatersector is Romy van toegevoegde waarde, want bij Kunst en Economie word je zowel zakelijk als creatief opgeleid. Ze ziet zichzelf vaak ook als een soort tussenpersoon. ‘Dankzij mijn opleiding kan ik verschillende belangen goed tegen elkaar afwegen en vervolgens met een out-of-the-box oplossing komen. Omdat organisaties binnen dit werkveld vaak klein zijn, kun je al snel van invloed zijn. Binnen no-time ken je elkaar en is er al snel ruimte voor jouw ideeën.’

Theater mag meer waardering krijgen

Het theaterwerkveld is veel breder dan mensen bij voorbaat denken. ‘Nog niet iedereen buiten de sector ziet het nut en de waarde in van theater. Organisaties zouden eens vaker aan theater moeten denken voor het oplossen van (bedrijfs-)problemen.’ Denk bijvoorbeeld aan VR-tours onder leiding van acteurs of het in beeld brengen van ingewikkelde vraagstukken door middel van theater.  

Steeds meer theatermakers willen ook maatschappelijk iets bereiken, weg uit de zaaltjes. ‘Er zijn zoveel verhalen die in de maatschappij verborgen blijven en als theatergezelschap kun je een belangrijke rol spelen in het onthullen daarvan. Je kunt mensen aan het denken zetten en grenzen verleggen om een nieuwe mindset aan te wakkeren’. 

Maatschappelijke invloed

Bij haar stage ontdekte Romy op welke manieren ze met theater die maatschappelijke invloed kan hebben. Sinds februari draait zij mee als productiestagiaire bij het community theatergezelschap Stut. De voorstellingen van Stut stellen actuele thema’s, zoals vrouwenemancipatie of eenzaamheid, aan de kaak en proberen taboes te doorbreken. De stukken worden opgevoerd door (Utrechtse) wijkbewoners die zelf maatschappelijk of economisch onder druk staan. ‘Je ziet dat deze mensen binnen een theaterrol weer volledige vrijheid ervaren en dat vind ik heel bijzonder.’

Stutt Foto's gemaakt door Bas de Brouwer.