Toelating Animation

Voor elke opleiding aan HKU moet je toelating doen. Dit geldt ook voor Animation. Hieronder lees je hoe dit bij Animation in zijn werk gaat.
Toelating Animation

Toelating doen

De eerste selectieronde bestaat uit het bekijken van jouw portfolio en toelatingsopdracht. Zorg ervoor dat je deze opdracht vóór de deadline in de mail inlevert. De opdracht bestaat uit meerdere onderdelen.

De opdracht die je moet uitvoeren heeft tot doel een zo goed mogelijk beeld te geven van jezelf. De toelatingscommissie die de uitwerking van de opdracht bekijkt moet zoveel mogelijk informatie zien te krijgen over je ideeën en je kunnen. De commissie beoordeelt de opdracht globaal op de volgende punten:

  • Jouw beeld en verwachtingen van de opleiding
  • Een bepaalde eigenzinnigheid
  • Beeldend vermogen

We proberen bij iedere opdracht aan te geven waar we op letten bij het beoordelen. Laat je echter niet afschrikken door deze opsommingen. Het gaat er vooral ook om dat je via de opdrachten je keuze voor deze opleiding beargumenteert, en dat je je conceptuele en beeldende interesses en kwaliteiten zo goed mogelijk aan ons kenbaar maakt.

De toelatingsopdrachten

Belangrijk: Kies voor de opdrachten van Animatie 2D OF voor Animatie 3D.
Heb je je aangemeld voor de ene richting, maar gaat je voorkeur bij nader inzien toch uit naar de andere? Geef dit dan aan in een mail naar sz@hku.nl.
  • Schrijf een motivatiebrief waarin je jezelf introduceert zodat wij een beeld van jou als maker krijgen. Verwerk daarin de antwoorden op onderstaande vragen en vermeld de gevraagde gegevens:

    1.Naam:
    Geboortedatum:
    Actuele situatie (bijv. school, werk):
    Opleiding (naam en plaats school):
    Diploma(‘s):

    2. Wat heb je voor deze opleiding gedaan aan beeldmaken (van klei, potlood tot digitaal; op papier, scherm of in de ruimte). En hoe kom je in aanraking met kunst en cultuur?

    3. Wat spreekt je aan in de studie Animation aan HKU? Wat hoop je binnen de Academie en bij Animation te kunnen leren?

    4. Is er iets binnen je eigen kring, of binnen de samenleving wat jouw aandacht trekt en iets dat je hebt geobserveerd, wat je fascineert, wat je boos of blij maakt? Wat zou je hiermee willen doen als maker?

    5. Heb jij de mogelijkheid om op de hoogte te blijven van wat makers in de huidige tijd doen? En zo ja, hoe? Kun je voorbeelden geven van makers of van projecten die je inspirerend vindt en waarom, in 1-3 zinnen?

    6. Wat hoop je na de Academie te kunnen en wat zou je ermee willen doen?

  • Opdracht 1

    Maak een afbeelding in kleur van het eerste shot (beeld) van een film.
    We willen een interieur, een kamer zien. Je mag je hierbij laten inspireren door je eigen kamer, maar je bent hierin volledig vrij, evenals in je keuze van de omstandigheden (tijdstip, personages etc.). Het gaat er niet zozeer om of dit shot (nu al) verhalend is, het filmische aspect is meer bedoeld ter prikkeling van jouw fantasie. Materiaalgebruik is traditioneel en daarbinnen naar keuze: stift, potlood, krijt, ecoline, verf etc. Bij deze opdracht letten we vooral op het gekozen materiaal (vaardigheid en techniek), compositie, sfeer, perspectief (hoe zet je de opdracht ruimtelijk op papier) en camerastandpunt.

    Opdracht 2

    Bedenk een concept voor een (ouderwetse doch klassieke) krantenstrip, van het formaat Linke Loetje, Garfield, Peanuts e.d., en maak hiervan 2 afleveringen, ieder bestaand uit ca. 4 plaatjes.
    Materiaalgebruik naar keuze: stift, potlood, krijt, pen en inkt, zo lang het maar zwart-wit is.
    Bij deze opdracht wordt vooral gelet op vertelling, compositie, overdracht van een idee, eigenheid en het kunnen omgaan met de beperkingen die de opdracht in zich heeft.

    Opdracht 3

    Ontwerp een ‘character’, een hoofdpersoon dus, voor een animatie serie.
    Teken een drietal standen van deze figuur. Geef een beschrijving van de figuur, zijn/haar achtergrond, karakter. (max. 50 woorden)
    Maak een korte tekst voor een tv-gids, waarin je de nieuwe serie aankondigt. (max. 50 woorden)
    Typ de teksten in een document (Word).
    Bij deze opdracht kijken we onder meer naar de relatie tussen je beschrijving en je uitwerking van de figuur, het ‘character’, en het globale idee voor de serie.

  • Opdracht 1

    Maak een storyboard van 'het lelijke eendje'. Het gaat om JOUW versie van het lelijke eendje. Dat kan een klassieke versie zijn of juist een geheel eigen moderne interpretatie. Gebruik hiervoor maximaal 12 boards. De boards mogen in elke stijl of techniek gemaakt worden. Dus dat kan betekenen, tekenen, fotografie, foto’s van het web en alles door elkaar. Maar het moet wel een geheel vormen. Storyboards zijn gebruikelijk in zwart/wit en eventueel grijstinten. Kleur is dus niet nodig. Maak je ze analoog, zorg dan dat je ze goed en netjes fotografeert of inscant. Als je niet zeker weet hoe een storyboard eruitziet, zoek het dan op online.

    Bij deze opdracht wordt vooral gelet op vertelling, camerastandpunt, compositie, overdracht van een idee, eigenheid en het kunnen omgaan met de beperkingen die de opdracht in zich heeft.

    Opdracht 2

    Ontwerp een ‘character’, een hoofdpersoon dus, voor een animatieserie. Teken een drietal standen van deze figuur. Het medium waarin je werkt is vrij, maar het moet wel 2D zijn. Geef een beschrijving van de figuur, zijn/haar achtergrond, karakter. (max. 50 woorden). Maak een korte tekst voor een tv-gids, waarin je de nieuwe serie aankondigt. (max. 50 woorden).
    Bij deze opdracht kijken we onder meer naar de relatie tussen je beschrijving en je uitwerking van de figuur, het ‘character’, en het globale idee voor de serie.

    Opdracht 3

    Aan de hand van de tekeningen van opdracht 2 ga je nu een ruimtelijk beeld maken van dit karakter. Beperk je tot de buste (het hoofd en eventueel een stuk van de schouders). Materiaalkeuze en formaat zijn vrij (bijv. klei, plasticine, 3d modeling software, etc.). Maak een 3-tal foto’s of renders van het resultaat. Je mag bij het fotograferen en renderen gebruikmaken van licht en schaduwwerking. Je mag geen gebruik maken van software om de foto’s en renders achteraf aan te passen.

    Bij deze opdracht wordt vooral gelet of de kenmerken van het ‘‘character’ zijn terug te vinden in plastische verschijning, de vertaling naar 3D, het ruimtelijk inzicht, kleur en textuurgebruik.

  • Graag ontvangen we een gevarieerde selectie uit je beeldende werk zowel in materiaal/techniek als van onderwerp. Denk aan: schetsboeken, tekeningen, strips, animaties, schilderijen, ruimtelijk werk e.d. De commissie kijkt vooral naar je beeldende interesse en mogelijkheden, meer dan naar je vaardigheden. In je portfolio zien wij graag naast afgeronde werkstukken ook veel schetsen en proceswerk zoals materiaalonderzoek en inhoudelijk onderzoek.

    Tip: Laat in je digitale portfolio niet alleen uitgewerkte, tweedimensionale werken zien. Scan ook eventuele tekeningen, schilderijen, pagina’s uit je schetsboek, of fotografeer werk dat moeilijk scanbaar is (groot, driedimensionaal, tactiel), etc.
  • Graag ontvangen we een gevarieerde selectie uit je beeldende werk zowel in materiaal/techniek als ook van onderwerp. Denk aan: schetsboeken, tekeningen, strips, animaties, video’s, schilderijen, ruimtelijk werk en dergelijke.

    Tip: Laat in je digitale portfolio niet alleen uitgewerkte, tweedimensionale werken zien. Scan ook eventuele tekeningen, schilderijen, pagina’s uit je schetsboek, of fotografeer werk dat moeilijk scanbaar is (groot, driedimensionaal, tactiel), etc.

    Je werk kan staan op een website, Instagram, YouTube (of een andere online vorm). Controleer goed of de links werken. Een pdf-bestand dat je portfolio bevat of een Zipfile met daarin plaatjes en video (bij voorkeur jpg en mp4) is ook toegestaan. Gebruik geen Wetransfer, Googledrive of Dropbox aangezien deze verloopt of vaak niet toegankelijk is voor ons.

    De commissie kijkt vooral naar je beeldende interesse en mogelijkheden, meer dan naar je vaardigheden. In je portfolio zien wij graag naast afgeronde werkstukken ook veel schetsen en proceswerk zoals materiaalonderzoek en inhoudelijk onderzoek.

    Bij je portfolio letten we, behalve op vormgeving en variatie, ook op jouw ervaring in 3D-software. Als je nog geen ervaring met 3D software hebt, geef dan bij je motivatie aan waarom je denkt dat jouw studiekeuze de goede is.

    Als je in je toelating werk of portfolio gebruik hebt gemaakt van Kunstmatige Intelligente (AI) zoals Midjourney, Stable Diffusion, Chat GTP of andere AI-applicaties, dien je dit te vermelden bij het materiaal, inclusief de prompts en originele output.

Uploaden opdrachten

Klik op de knop 'start uploaden' onderaan deze pagina om je documenten te uploaden. Per opdracht kun je 1 bestand uploaden, een link naar een filmpje (bijvoorbeeld op YouTube) moet je aanleveren in een pdf bestand!

Na het uploaden van je opdrachten ontvang je binnen drie werkdagen een ontvangstbevestiging per e-mail.

N.B. Zorg ervoor dat je bestanden klein zijn en gebruik dus gangbare bestandsformaten zoals .jpeg/.png bij stilstaande beelden, .mp4 bij bewegend beeld en .pdf bij tekst. Zorg ervoor dat de link naar je portfolio gemakkelijk te openen is. Gebruik géén one drive of we transfer.

Beoordeling opdrachten

Zodra we jouw opdrachten hebben ontvangen, word je ingedeeld op een van de toelatingsdagen. Je krijgt dan ook te horen wanneer de uitslag van de eerste selectieronde bekend wordt gemaakt en wanneer je (eventuele) gesprek plaats zal vinden.

Het is in ons en jouw belang dat opleiding en student goed bij elkaar passen. We zoeken vooral studenten die goed aansluiten bij de opleidingsdoelstelling. Bij Animation word je opgeleid tot animator, regisseur of vormgever in het (brede) vakgebied van animatie. Talent en kwaliteit op conceptueel, beeldend en technisch vlak spelen een rol bij de selectie. Daarnaast is je motivatie om te studeren heel belangrijk.

Vragen?

Neem bij vragen contact op met HKU Studentzaken via e-mail sz@hku.nl of telefoon 030-2091540.