Urban ontwerpkracht
Met Urban Ways (of Making) kijken we naar de ontwikkeling van inclusiever muziekonderwijs, waarin technologie en urban maakmanieren centraal staan. Samen met partners SKVR, Quardin en LKCA gaan onderzoekers Evert Aalten en Lisanne Vermeulen aan de slag met de maakmanieren, werkwijzen en pedagogiek van docenten die gevormd zijn in informele leeromgevingen. Zo krijgen ze inzicht in de ontwerpkracht van deze docenten en onderzoeken ze hoe deze op een duurzame manier kan worden ingebed in het kunstonderwijs.
Impact op docenten en onderwijs
Door samen met docenten hun ‘manieren van maken’ te onderzoeken, ontwikkelen zij daarbij een groter bewustzijn van hun eigen methoden en ontwerpkracht, en de manier waarop hun maakmanieren doorwerken in hun rol als docent. Daarbij onderzoeken ze ook hoe deze maakmanieren zich verhouden tot onderwijs in de brede zin, om niet alleen brug te slaan met het kunstonderwijs, maar ook met het reguliere onderwijs. Deze kennis geeft HKU aanknopingspunten om deze informele leerpraktijken te laten doorwerken in HKU’s didactiek, curriculum en community.
Toolbox
Door middel van makersdialogen, interviews en inspiratiesessies wordt ontdekt welke factoren meespelen in informele leerpraktijken. Deze nieuwe kennis worden vervolgens gebundeld naar een toolbox, gericht op onderwijsontwikkeling in de praktijk. De toolbox bestaat uit twee delen, tools die bijdragen aan een inclusief onderwijsontwerpproces, en tools die helpen met de inbedding van de onderzoeksresultaten op organisatieniveau. Hiermee is de toolbox interessant voor meerdere groepen die werkzaam zijn in de kunsteducatie- en de muziek-technologiesector.