Urban Ways (of Making)

Het HKU-project Urban Ways (of Making) gaat aan de slag met nieuwe perspectieven voor toekomstgericht en inclusief muziekonderwijs. Daarin staan technologie en urban docenten centraal.

Urban ontwerpkracht

Met Urban Ways (of Making) kijken we naar de ontwikkeling van inclusiever muziekonderwijs. Daarin staan technologie en urban docenten centraal. Samen met partners SKVR, Quardin en LKCA gaan onderzoekers Evert Aalten en Lisanne Vermeulen aan de slag met de maakmanieren, werkwijzen en pedagogiek van urban docenten. Dit zijn docenten gevormd in informele leeromgevingen. Zo krijgen we inzicht in de ontwerpkracht van deze docenten en onderzoeken we hoe deze op een duurzame manier kunnen worden ingebed in het kunstonderwijs.

Impact op docenten en onderwijs

Door samen met urban docenten hun ‘manieren van maken’ te onderzoeken, ontwikkelen zij daarbij een groter bewustzijn van hun eigen ontwerpkracht, en de manier waarop hun maakmanieren doorwerken in hun rol als docent. Daarbij onderzoeken we ook hoe deze maakmanieren zich verhouden tot onderwijs in de brede zin, om niet alleen brug te slaan met het kunstonderwijs, maar ook met het reguliere onderwijs. Deze kennis geeft de HKU tot slot aanknopingspunten om deze urban en informele leerpraktijken te laten doorwerken in HKU’s didactiek, curriculum en community.

Toolbox

Door middel van makersdialogen, interviews en inspiratiesessies ontdekken de onderzoekers welke factoren meespelen in informele leerpraktijken. Deze nieuwe kennis worden vervolgens gebundeld in een toolbox, gericht op onderwijsontwikkeling in de praktijk. De toolbox bestaat uit twee delen, namelijk tools die bijdragen aan een inclusief onderwijsontwerpproces, en tools die helpen met de inbedding van de onderzoeksresultaten op organisatieniveau. Hiermee is de toolbox interessant voor meerdere groepen die werkzaam zijn in de kunsteducatie- en de muziek-technologiesector.

Urban Ways (of Making)