Urban Ways (of Making)

Het HKU-project Urban Ways (of Making) gaat aan de slag met nieuwe perspectieven voor toekomstgericht en inclusief muziekonderwijs.

Urban ontwerpkracht

Met Urban Ways (of Making) kijken we naar de ontwikkeling van inclusiever muziekonderwijs, waarin technologie en urban maakmanieren centraal staan. Samen met partners SKVR, Quardin en LKCA gaan onderzoekers Evert Aalten en Lisanne Vermeulen aan de slag met de maakmanieren, werkwijzen en pedagogiek van docenten die gevormd zijn in informele leeromgevingen. Zo krijgen ze inzicht in de ontwerpkracht van deze docenten en onderzoeken ze hoe deze op een duurzame manier kan worden ingebed in het kunstonderwijs.

Impact op docenten en onderwijs

Door samen met docenten hun ‘manieren van maken’ te onderzoeken, ontwikkelen zij daarbij een groter bewustzijn van hun eigen methoden en ontwerpkracht, en de manier waarop hun maakmanieren doorwerken in hun rol als docent. Daarbij onderzoeken ze ook hoe deze maakmanieren zich verhouden tot onderwijs in de brede zin, om niet alleen brug te slaan met het kunstonderwijs, maar ook met het reguliere onderwijs. Deze kennis geeft HKU aanknopingspunten om deze informele leerpraktijken te laten doorwerken in HKU’s didactiek, curriculum en community.

Toolbox

Door middel van makersdialogen, interviews en inspiratiesessies wordt ontdekt welke factoren meespelen in informele leerpraktijken. Deze nieuwe kennis worden vervolgens gebundeld naar een toolbox, gericht op onderwijsontwikkeling in de praktijk. De toolbox bestaat uit twee delen, tools die bijdragen aan een inclusief onderwijsontwerpproces, en tools die helpen met de inbedding van de onderzoeksresultaten op organisatieniveau. Hiermee is de toolbox interessant voor meerdere groepen die werkzaam zijn in de kunsteducatie- en de muziek-technologiesector.

Urban Ways (of Making)

  • Evert Aalten is docentonderzoeker en docent bij HKU Muziek & Technologie.
    Lisanne Vermeulen is praktijkonderzoeker bij HKU, aangesloten via SKVR.

  • Urban Ways (of Making) is een project van het HKU-lectoraat Critical Creative Pedagogies en academie HKU Muziek & Technologie, in samenwerking met SKVR, LKCA en Quardin.

    SKVR (Stichting Kunstzinnige Vorming Rotterdam) is een creatief netwerk gericht op kunst- en cultuuractiviteiten, Quardin is een platform voor talentontwikkeling gericht op jongeren, en LKCA (Landelijk Kenniscentrum Cultuureducatie en Amateurkunst) zet zich in voor de kennisontwikkeling en -deling van cultuureducatie en amateurkunst.

    Het project brengt op deze manier vier partners samen: SKVR als praktijkpartner die, via kunsteducatie, inclusie wil versterken; Quardin met de inbreng van docenten en coaches; LKCA met een verbreding naar landelijke kunsteducatie-kennis en -initiatieven; en HKU als kennisinstelling.

  • Heb je vragen of wil je meer weten, neem contact op met de projectcoördinator Iris Spanbroek: iris.spanbroek@hku.nl