Leren als een diep belichaamd proces

  • 26 juni 2025

Lector Critical Creative Pedagogies Fabiola Camuti heeft het boek The Trained Experience: Theatre Pedagogies, Meditation Practices, and the Actor’s System of Knowledge geschreven, dat deze week uitkomt. In het boek onderzoekt ze een holistische benadering van theaterpedagogiek.

Leren als een diep belichaamd proces

Hoe ervaring zelf een vorm van kennis is

Camuti werkte eerder als senior onderzoeker en associate lector bij ArtEZ binnen het Lectoraat Art Education as Critical Tactics, waar het boek nu uitkomt. Met haar achtergrond als theaterwetenschapper onderzocht ze hoe meditatiepraktijken en belichaamde ervaring kunnen bijdragen aan het opleiden van acteurs. In het boek The Trained Experience omschrijft ze hoe meditatieve technieken vanaf de twintigste eeuw zijn verweven met theaterpedagogie en acteertraining. Vanuit een transdisciplinaire benadering verbindt Camuti inzichten uit cognitieve neurowetenschap met praktijken uit de kunsten en geesteswetenschappen. Ze laat zien hoe ervaring zelf een vorm van kennis is – één die in artistiek onderzoek meer erkenning verdient.

Verrijken zonder te overschaduwen

The Trained Experience stelt essentiële vragen: kunnen wetenschappelijke benaderingen traditionele artistieke praktijken verrijken, zonder deze te overschaduwen? Wat betekent het om leren en trainen te benaderen als een diep belichaamd proces? En hoe ziet een holistische en geïntegreerde benadering van theaterpedagogiek eruit in onze tijd?

Nieuwe wegen voor een performatieve praktijk

Door deze vragen op scherp te zetten, opent het boek nieuwe wegen en benaderingen voor een performatieve praktijk waarin meditatie, spiritualiteit en artistiek onderzoek samenkomen. Camuti biedt niet alleen kritische reflecties, maar ook praktische handvatten en oefeningen voor kunstenaars, docenten en onderzoekers die op zoek zijn naar verdieping binnen hun vakgebied.

Het boek is te bestellen bij ArtEZ Press.