Teamwork, visuals en software

Interview met Elyse de Waard

Elyse zit in het vierde jaar van Animation 3D en vertelt over het teamwork, visuals en software.

Het vierde jaar van je studie bij HKU Media staat in het teken van afstuderen. Je concentreert je je op je eigen beeldtaal en je positie in het werkveld. Je werkt aan een scriptie en je afstudeerproject.

Waarom heb ik voor Animation 3D gekozen?

'Ik hou heel erg van onderzoeken, tekenen, informatica en verhalen vertellen. Bij 3D komen deze fascinaties prima samen. Als je kiest voor 3D ben je vanaf de eerste dag in de weer met software zoals Maya, Z Brush, Blender en programma’s van Adobe. Het is aan te raden om met (gratis) 3D software te oefenen om iets van een basis te hebben voordat je aan de studie 3D animatie begint.'

Ontdekken

'Er is heel veel ruimte om te ontdekken wat je leuk vindt. Je experimenteert veel en je maakt kennis met specialisaties binnen 3D en de taken binnen het realiseren van een productie. In het derde en vierde jaar kun je volledig gaan voor wat je wil bereiken. Docenten helpen je hierbij, ze helpen je de maker te worden die je wil zijn.'

Werken in teams

'Het maken van een animatie in 3D is tijdrovend. Je werkt daarom vaak in teams waarbij iedereen een deel van de taken die bij een productie komen kijken uitvoert en zijn rol pakt in het team. Denk bijvoorbeeld character design, modelling, rigging. Afstemming van de teamsamenwerking is een taak van de producent. De klik van de rol van producent kwam voor mij aan het einde van jaar twee en gaf voor mij antwoord op de vraag "hoe kan ik mijzelf het meest nuttig maken?"'

Eindopdracht

'Voor je eindopdracht krijg je een half jaar om je concept uit te denken. Dit doe je met tekeningen, moodboards, storyboards en testjes. Docenten maken tijd voor je en hebben altijd interesse om je vooruit te laten gaan. Je concept wordt uitgebreid bevraagd, het heeft bij mij daardoor meer diepgang gekregen.'