Samenwerking HKU Theater en Jeugdtheaterschool Drazans
Internationale samenwerking zorgt voor betere aansluiting op kunstvakonderwijs voor jongeren op Curaçao en een meer diverse instroom van studenten.
Samenwerking HKU Theater en Jeugdtheaterschool Drazans
Uitwisselingsprojecten en voorlichting
Afgelopen twee jaar vonden diverse uitwisselingsprojecten plaats tussen studenten van HKU Theater en Jeugdtheaterschool Drazans. Een voorbeeld hiervan is De week zonder naam, dat een week in januari tegelijkertijd plaatsvindt in Utrecht en op Curaçao. In 2026 is alweer de zevende gezamenlijke editie. Tijdens de projecten wisselen studenten en docenten uit Nederland en Curaçao kennis, ideeën en ervaringen uit. Jongeren op Curaçao komen zo meer te weten over het volgen van kunstvakonderwijs in Nederland. Studenten van HKU Theater komen in aanraking met nieuwe perspectieven en verhalen.
HKU Theater spant zich ook met reguliere voorlichtingsactiviteiten in om te komen tot een meer diverse instroom. Zo is er tijdens de open dag een online verbinding tussen Utrecht en Curaçao, waarbij jongeren op Curaçao live in gesprek kunnen met docenten en studenten in Utrecht, kunnen meekijken met open lessen en workshops.
De samenwerking begint meer en meer vruchten af te werpen. Steeds meer jongeren op Curaçao weten HKU Theater te vinden, bellen en mailen met vragen en bezoeken de online open dag. Ze doen ook steeds vaker toelating bij HKU Theater én worden vaker aangenomen.
Drempels wegnemen voor toelating
HKU Theater kijkt kritisch naar de toelatingsprocedure en probeert drempels voor jongeren op Curaçao te verlagen en liefst weg te nemen. Auditie doen in Nederland betekent voor hen een lange vliegreis en verblijf van meerdere dagen en is daardoor een grote investering in tijd en financiële middelen. De mogelijkheid om online auditie te doen kan deze drempel aanzienlijk verlagen. Bij Docent Theater is de afgelopen jaren steeds meer gebruik gemaakt van online audities.
HKU probeert ook eventuele artistieke drempels rondom de auditie weg te nemen; bijvoorbeeld door betrokken docenten meer bewust te maken van een eventueel westers perspectief vanuit waar ze auditerende jongeren beoordelen. Jongeren uit Curaçao vertellen tijdens de toelating andere verhalen dan studenten die geboren zijn in Nederland en doen dit vanuit een ander perspectief. Betrokken docenten moeten dit verhaal en perspectief leren kennen en begrijpen om het goed op waarde te kunnen schatten.
Ambities voor de toekomst
Resultaten, inzichten en nieuwe perspectieven die ontstaan uit de samenwerking tussen HKU Theater en Jeugdtheaterschool Drazans, zijn goed bruikbaar voor andere kunstvakhogescholen in Nederland. ArtEZ is inmiddels ook betrokken bij de samenwerking; een docent reisde in 2025 voor het eerst mee naar Curaçao voor De week zonder naam.
HKU gaat graag met professionals die werken op het gebied van theater en educatie in gesprek over de meerwaarde van de samenwerking met Drazans. Zo was in 2025 een meeting georganiseerd vanuit LKCA - kenniscentrum voor cultuureducatie en amateurkunst. Onder meer Fontys was hierbij aanwezig. Onderwerp van gesprek was wat kunstvakonderwijs kan doen om de aansluiting van studenten uit Curaçao te verbeteren wanneer ze eenmaal in Nederland zijn. Toelating is geen eindstation, maar vooral een begin. Begeleiding in Nederland, aanpassingen aan het curriculum en het bijspijkeren van docenten helpt studenten om echt goed te landen in Nederland en hun school.
HKU Theater beperkt de samenwerking verder graag niet tot Curaçao, maar wil ook graag jongeren in het hele Nederlandse taalgebied bereiken, waaronder jongeren in Aruba, Bonaire en Suriname.
Wederkerigheid
De samenwerking met Drazans is niet alleen goed voor kunstvakonderwijs in Nederland (vanwege een meer diverse instroom), studenten uit Curaçao (omdat ze meer kansen krijgen kunstvakonderwijs te volgen), maar ook voor Curaçaeo zelf. Studenten nemen de kennis en ervaring die ze hebben opgedaan in Nederland terug naar Curaçao, waar ze het theater- en culturele veld versteken en jongeren enthousiasmeren en helpen met maximale uit zichzelf te haleen. Zo is sprake van wederkerigheid; alle betrokken partijen halen iets uit de samenwerking.
Meer weten?
Op deze pagina vind je meer informatie over de samenwerking, kun je komende tijd terugkijken naar samenwerkingsprojecten die achter de rug liggen en kondigen we nieuwe projecten aan, en vertellen betrokken studenten hoe zij de samenwerking ervaren. Heb je een vraag over de samenwerking van HKU Theater en Jeugdtheaterschool Drazans? Daarvoor kun je terecht bij Wilfred Hermkens (wilfred.hermkens@hku.nl) en Maaike Kempers (maaike@drazans.com).