Dubbelinterview Opleidingscommissie

In gesprek met Alex en Roeland

Student Alex en docent Roeland maken beiden deel uit van de opleidingscommissie (OC) van Kunst en Economie. Binnen de OC kijken zij kritisch naar het onderwijs dat onze studenten wordt aangeboden. Wij spraken hen tijdens dit unieke dubbelinterview over de OC, blended onderwijs, sport, muziek, bijbanen, maar natuurlijk ook over kunst én economie.

Alex, Roeland! Wat leuk om jullie samen via Zoom te treffen. Jullie kennen elkaar natuurlijk al van de opleidingscommissie. Komen jullie elkaar vaker tegen?

Alex: Ik ben eerstejaars student en naast dat ik in de OC zit, krijg ik ook organisatiekunde van Roeland. We hebben elkaar dus al een paar keer online gezien. Want Roeland, geef jij eigenlijk nog meer vakken?

Roeland: Ja ik geef op dit moment Organisatiekunde 1 en 2. Daar waar jij bij Organisatiekunde 1 nog vooral online de theorie hebt opgedaan, gaan we in Organisatiekunde 2 deze theorie meer toepassen. Dit doen we met een vraag van een opdrachtgever. Deze keer is dat de Bibliotheek Utrecht die meer jongeren aan zich wil binden.

Verder geef ik in jaar 2 het vak Interdisciplinaire samenwerking en geef ik Projectmanagement bij Incubate. In jaar 4 begeleid ik ook afstudeerders. Mijn vakken variëren per jaar. Ik heb bijvoorbeeld ook wel eens groepsdynamica gegeven en ben ook tutor geweest. Inhoudelijk maakt het me niet zoveel uit welk vak ik geef: het gaat erom dat ik jullie aan het leren krijg!

Alex: Oh dat wist ik eigenlijk helemaal niet, hoe lang zit je hier dan al?

Roeland: Ik zit hier al sinds 2010. Ik ben toen ooit als externe begonnen en gaandeweg er steeds meer ingerold. Leuke plek om te werken hoor, met fijne gedreven mensen, zowel collega’s als studenten. Ik had in het begin nooit gedacht dat ik hier zo lang zou blijven hangen. Ik was eigenlijk trainer in het bedrijfsleven en zei altijd dat ik nooit het onderwijs in zou gaan. Maar toen kwam, mede door de crisis, deze klus op mijn pad en kwam ik erachter dat studenten ook gewoon mensen zijn – haha! En jij dan Alex, wat deed jij in 2010, dacht je toen al dat je zoiets als dit zou studeren?

Alex: In 2010 zat ik nog in Arnhem op de basisschool, ik was toen een jaar of 9 en wilde profvoetballer worden.

Roeland: Nou weet ik toevallig dat jouw vader een kwalitaria heeft. Je gaat dus niet in de voetsporen van je vader, maar hoe kom je dan bij Kunst en Economie?

Mijn vader en opa hebben inderdaad allebei een eigen zaak, zij zijn vooral heel blij dat ik verder ga studeren. Ik mag mijn eigen pad kiezen en daar vertrouw ik ook op. Hiervoor heb ik eerst mbo-accountmanagement gestudeerd, ik vond die opleiding te makkelijk. Ik miste de gedrevenheid bij andere studenten en was opzoek naar meer creativiteit en plezier. Zo kwam ik bij deze opleiding terecht. Jij hebt ook een dochter van mijn leeftijd toch? Heb je haar beïnvloed bij haar studiekeuze?

Roeland: Ha! Mijn oudste dochter is 19 en zit in het eerste jaar van haar studie. Ik zie het dus ook van de andere kant. Ze heeft haar eigen keuze gemaakt. Ik heb natuurlijk wel meegekeken, maar vind het heel belangrijk dat zij kiest waar ze zelf blij van wordt. Uiteindelijk heeft ze voor Chemische technologie gekozen. Iets wat heel ver van mijn bed staat!

Alex: Ik ben dan wel benieuwd… Wat staat wel dichtbij jou? Wat doe je eigenlijk in je vrije tijd?

Roeland: Ik hou van hardlopen, ben begonnen met trainen voor de marathon. In april stond ik helemaal klaar voor de marathon van Rotterdam, maar nu gaan de marathons niet door i.v.m. corona. Verder speel ik ook contrabas en zit in een jazzband. Ik wandel veel en breng natuurlijk ook tijd door met mijn kinderen. En jij Alex, jij studeert, maar wat doe je als je niet studeert?

Alex: Poh, naast de studie heb ik het bijzonder druk; ik heb nog twee bijbanen. Van donderdag tot en met zondagavond werk ik bij mijn vader en daarnaast ben ik ook werver voor non-profit organisaties. Hier kan ik mijn saleskwaliteiten nog meer ontwikkelen. Bovendien doe ik daarmee ook de benodigde mensenkennis en marketing skills op.

Maar ik heb ook echt nog wel tijd voor mezelf hoor. Ik voetbal al 11 jaar in een vriendenteam en ga ook nog eens 5x per week naar de sportschool. Sport is voor mij rustgevend en zorgt voor ontlading. Stress kan ik er op die manier echt uitlaten.

Roeland: Respect!!! Ik begrijp nu opeens beter waarom je het vak niet gehaald hebt. Je hebt gewoon geen tijd meer over, haha. Het verbaast me echt hoeveel jij naast deze fulltime opleiding doet. Lijkt me best heftig met twee banen ernaast.

Alex: Het is pittig, maar ook een kwestie van plannen. Ik moet gewoon eerder beginnen met leren omdat ik weet dat ik druk ben. Ik zorg er ook altijd voor dat ik voor het tentamen vrij neem. Maar, eerlijk is eerlijk, ik heb wel onderschat hoe druk deze opleiding is. Hoeveel werk jij eigenlijk?

Roeland: Ik werk drie dagen per week, maar dat worden er altijd meer. Ik vind mijn werk heel leuk en het voelt daardoor nooit alsof ik het te druk heb. Er zijn wel wat mindere dingen - administratieve taken - of corvee zoals ik het noem, dat hoort er ook gewoon bij.

Ik merk trouwens wel dat studenten het steeds drukker hebben hoor. Hoort ook bij de tijdsgeest. Iedereen heeft er een baan bij of werkt mee aan extra activiteiten. Het zijn gewoon echt ondernemende studenten bij KE. Dat is mooi, maar je ziet dat het soms ook puzzelen is.

Alex: Over extra activiteiten gesproken, jij bent natuurlijk als docent ook lid geworden van OC, wat was voor jou de reden?

Roeland: Ik zat hiervoor bij de curriculumcommissie, dat had ik een paar jaar gedaan. In die functie kijk je meer vanuit de ontwerpkant, ik vond het nu belangrijk om juist eens vanuit de werkvloer te kijken. Hoe is het voor studenten om onderwijs te volgen en voor de docent om les te geven. Bij de OC zit je daar mooi tussenin.

Als er onvrede is in de klas, dan gaan wij er ook vanuit dat dit via de jaarvertegenwoordigers bij ons als opleidingscommissie terecht komt, zodat wij dit geluid kunnen meenemen naar het MT. Daarom nodigen we de JVT’ers ook regelmatig uit bij onze vergaderingen zodat we in gesprek kunnen blijven gaan met onze studenten. Hoe ervaar jij dat Alex?

Alex: Ik wilde meer betrokken zijn bij mijn studie. Ik ben iemand die graag opbouwende kritiek geeft en de kwaliteit wil blijven waarborgen door instemming op te zoeken. Vind het mooi om op deze manier het onderwijs, dat ik zelf volg, te kunnen blijven verbeteren.

Roeland: Dan ben ik toch wel benieuwd, heb jij als student het gevoel dat docenten doorhebben wie jij bent?

Alex: Dat gevoel heb ik niet altijd en dat snap ik ook wel; je hebt 180 studenten om te onthouden. Het scheelt in mijn geval dat ik een kenmerkend uiterlijk heb, daardoor val ik wel eerder op en onthouden mensen mij beter.

Roeland: Toch jammer dat je dat gevoel niet altijd hebt. Bij Kunst en Economie zeggen we dat je meer bent dan alleen een nummertje. Hoop echt dat dit ook zo op jullie over komt.

Alex: Ja, maar nu is het met zoom is het voor jullie natuurlijk ook wel lastiger. Als je bijvoorbeeld minder vragen stelt in de les, dan kennen docenten je soms minder snel. Bij jouw vak vind ik het trouwens enorm meevallen hoor, je geeft ontzettend persoonlijk feedback en ik heb wel het gevoel dat jij ons allemaal kent. Heb jij het gevoel dat je de studenten dan ook minder goed leert kennen?

Roeland: Als je alleen lessen geeft via zoom, dan leer ik de studenten natuurlijk wel minder goed kennen. In het echt zie je toch meer alle gezichten, je ziet ze door de school wandelen etc. De betrokkenheid bij colleges is misschien ook iets lager – de aandacht vasthouden via zoom is soms lastiger. Het valt me wel op dat studenten ontzettend positief zijn als je ze in het echt weer ziet. Hoe ervaar jij het Blended onderwjis?

Alex: Ik ervaar dit goed. Kan niet anders zeggen dan dat HKU dit echt goed geregeld heeft. Als ik kijk naar vrienden die bijvoorbeeld op HU zitten, dan vind ik het heel fijn om te zien dat wij nog meer fysiek les kunnen volgen. En op de momenten dat je geen online les hebt, kun je ook met je eigen werkgroepen aan de slag. Ik voel me ook nog betrokken omdat je zelf initiatief moet nemen, bijvoorbeeld groepsapps voor het afspreken van werkplaatsbeschikbaarheid en zoomsessies.

Toch is het ergens ook wel jammer dat ik in zo’n coronajaar begonnen ben hoor. De onderlinge banden zijn moeilijker te leggen. Vooral de saamhorigheid buiten de studie om. Uitgaan, successen vieren, dat is echt lastiger te realiseren binnen je werkgroep.

En… als ik eerlijk ben: ik zie ook wel verbeterpunten. Het zou echt handig zijn als docenten meer les krijgen in zoom, het lijkt alsof veel docenten geen idee hebben hoe het werkt. Wordt dat eigenlijk al gedaan Roeland?

Roeland: We zijn met elkaar aan het ontdekken hoe het moet. We krijgen veel goede begeleiding, maar het is niet altijd zo simpel als het lijkt. Het gaat niet om alleen ZOOM aanzetten en klaar is Kees. Er komen allemaal technische aspecten bij kijken, soms ben je wel met vijf dingen tegelijk bezig. Ik vind het leuk om les te geven, maar ben geen techneut. Dat aspect vind ik niet altijd leuk. Als je alleen maar achter zoom zit, dan ben ik er soms wel zat van. Al ga je het wel waarderen hoe het straks weer is als we elkaar weer kunnen zien, dat je dan weer echt aan de slag kan, dat gevoel lijkt me gaaf.

Tegelijkertijd wen je er wel aan. Zo’n interview als dit gaat ook verrassend soepel, scheelt een hoop afstemmen en reistijd. We gaan zeker werkwijzen uit deze periode vasthouden. Ik kan me voorstellen dat we bijvoorbeeld een eerste keer in livesetting samen komen, en daarna alleen nog met de werkgroepen. Colleges kunnen ook gemakkelijk online gegeven worden.

Alex: Ik snap dat de combinatie lastig is hoor. Maar vraag me dan wel direct af hoe we toch kunnen blijven verbeteren.

Roeland: Ja, in het ideale geval zou je een technische man naast ons als docent zetten, maar dat is gewoon niet haalbaar. Het is gewoon ook een kwestie van wennen, we leren het gaandeweg.

Alex: De jaarvertegenwoordigers zouden hier natuurlijk ook een rol in kunnen spelen als rechterhand van de docent. De chat bijvoorbeeld in de gaten houden, zodat jullie meer focus hebben op de les. Is het curriculum eigenlijk aangepast op corona?

Roeland: De opzet is hetzelfde gebleven, alleen de vorm waarin het gegeven wordt, is aangepast. Ik denk ook niet dat de kwaliteit van het onderwijs er op achteruit gaat. De tentamens voor organisatiekunde zijn bijvoorbeeld beter gemaakt dan ooit!

Ik ben enorm onder de indruk van de creativiteit en flexibele houding van onze studenten en docenten. De open dag van Kunst en Economie is daar een goed voorbeeld van. Zo knap gedaan: met filmpjes, colleges en de rondetafelgesprekken. Superleuk. Zo zie je maar, we blijven ons aanpassen en ontwikkelen. Het wordt niet allemaal slechter of beter, maar anders.

Mannen! Wat bijzonder om dit interview op deze manier met jullie samen te houden. Dan rest mij nog één aanvullende vraag, de vraag der vragen: ga je voor Kunst OF Economie?

Roeland: het mooie van Kunst en Economie is juist dat die EN ertussen staat. Ik ga dus niet kiezen, het gaat echt om de combinatie. En wat ik heel gaaf aan onze opleiding vind, is dat bijna iedereen die hier rondloopt een ongekende passie en drive heeft. Iedereen heeft zin in wat ze doen.

Alex: Ik sluit me aan bij Roeland. Alle studenten en docenten zijn gedreven. Iedereen kan zijn of haar eigen weg volgen, zowel binnen als buiten de studie. Hou je van foto’s maken? Heb je een hobby? Dan kun je je daar ook in ontwikkelen. De opleiding heeft veel toegevoegde waarde dan andere opleidingen. We hebben diverse personen, diverse kwaliteiten. Dat trok me ook het meeste aan in deze opleiding.

Maar ik ga het toch doen: als ik moet kiezen, dan ga ik toch voor Kunst. Het tevreden zijn met jezelf. Ook al verdien je geen tonnen, het zou doodvermoeiend zijn om 20 jaar alleen eindbalansen te maken. Je moet je passie volgen en dat komt terug in kunst.

----
Lees meer over de opleidingscommissie van KE via onze studentportal.