Dansende meeuwen en de Waddenzee

Interview met Fleur Sophie de Boer

Fleur Sophie de Boer is in de animatiekelder van HKU Media druk geweest met het maken van ‘Tides’, over schipper Hessel, dansende meeuwen en de Waddenzee.

Het vierde jaar van je studie bij HKU Media staat in het teken van afstuderen. Je concentreert je je op je eigen beeldtaal en je positie in het werkveld. Je werkt aan een scriptie en je afstudeerproject.

Iets kneuterigs

‘Stop-motion is een techniek die me grijpt. Het is tastbaar en het heeft iets kneuterigs. Bij het maken van deze productie komt veel kijken. Vanaf het moment dat je een werkend concept hebt totdat je kunt gaan draaien, ben je zomaar een halfjaar verder. Tijdens het bedenken van mijn concept moet ik al rekening houden met de techniek die ik ga gebruiken bij de uitvoering. Zo denk je bij stop-motion altijd een paar stappen vooruit.’

Maandenlang priegelen op een piepkleine waddenzee

‘Uit de kajuit is gerommel en gemompel te horen, het is Hessel de zeepierensteker die klaar is om zijn dag te beginnen. Een meeuw krijst en van schrik stoot Hessel zijn hoofd. Hij gooit zijn gereedschap en zichzelf overboord, zijn radio als altijd op dezelfde plek en vertrouwde -saaie- radiozender. Zijn werkdag begint: pierensteken, iets wat Hessel al jaren doet.’

Dit is het begin van het piepkleine leven van Hessel. Letterlijk piepklein, want het scenario is bedoeld voor 'Tides', de stop-motion film van Fleur Sophie de Boer.

‘Het leukste aan het maken van een animatie is je concept tot leven te zien komen. Ik denk dat dit goed gelukt is in mijn film. Mijn fascinatie voor trappelende meeuwen heeft me geholpen bij het ontstaan van de synopsis voor mijn tragikomedie.’
‘Voor ‘Tides’ heb ik mensen gezocht, die mij ondersteunen bij het maken van deze grote productie. Zo heeft Pedri Animation mij geleerd hoe je professioneel een stop- motion pop kunt bouwen. Bij het maken van de set en de attributen komt ook het nodige handwerk kijken. Het is de uitdaging om voor elk vraagstuk de juiste oplossing te vinden. Details zijn voor mij heel belangrijk. De trui van de visser is, bijvoorbeeld, door mijn tante gebreid in een authentiek Texels visserspatroon. Het decor - zoals het waddenlandschap, de boot en andere props - is grotendeels met Nienke Schipper samengesteld.’