Klankontwerp in Pieter Baan Centrum

Derdejaarsstudenten HKU Muziek en Technologie

Maak een instrument, installatie of performance met een element van recursie (klanken met herhaling door feedback of weerkaatsing), zo luidde de opdracht aan derdejaarsstudenten Muziek en Technologie. Het resultaat was te horen en te zien in het voormalige Pieter Baan Centrum.

Geen lege cellen in het voormalige Pieter Baan Centrum eind oktober, maar geluidsinstallaties van derdejaarsstudenten Muziek en Technologie. Vanuit de richting Klankontwerp kregen zij de opdracht daar een installatie, performance of zelfgemaakt instrument te presenteren. Alle projecten bevatten een element van recursie: klanken met herhaling door feedback of weerkaatsing. Ook de omgeving van de voormalige psychiatrische kliniek en actuele thema's zoals verbintenis en kunstmatige intelligentie komen terug in de projecten.

Hoewel de route voor bezoekers al was uitgestippeld, werd deze door aangescherpte corona-maatregelen onverhoopt alleen door studenten en begeleiders bewandeld. Dankzij een videoregistratie is de expositie nu alsnog te bekijken.

Videoregistratie door: Viktor Adriaansens en Madelief Kok. Geluid: Joeri Braams.

Projecten

  • Laurens Lammers, Y. Kiran
    Wakker worden in de ochtenddauw van de jungle. Het gezang van de paradijsvogels en andere beestjes om je heen terwijl je zelf onderdeel wordt van het auditieve ecosysteem.
  • Nick de Haas, Luc Derks
    Elke actie kent een reactie, hoe nietig ook. Kleine invloeden kunnen grote gevolgen hebben. Via een auditief, recursief en interactief evolutionair systeem heb jij invloed op je eigen generatie. Aan de hand van een lemniscaat bepaal jij je eigen evolutionaire pad waarbij visuals en audio ter plekke jouw beslissingen weergeven. Overleef jij de ‘survival of the fittest’? Of steven je af op uitsterven?

  • Bo Bolten
    Waterballet is een reflectie op de natuurlijke waterkringloop en de rol van de samenleving hierin. De waterkringloop beschrijft alle processen waarbij water door het systeem aarde circuleert. De mensheid heeft zich door middel van technologie deelgemaakt van deze cyclus. Dit wordt gereflecteerd door een imitatie van de natuurlijke waterkringloop door middel van techniek.

  • Urosh Jovanovic
    Beleef een klankwereld geïnspireerd door water en laat je verleiden door de stroom.

  • Kenny Kneefel
    ‘Overbruggen van de kloof’.
    Een van de oudste tradities die we als mens kennen is het maken van muziek in gezelschap. Muziek verbindt. In tijden van een pandemie moeten we geforceerd afstand nemen van elkaar. Gepresenteerd als een interactieve klank installatie is ‘Bridging the Gap” een manier om zonder iets aan te raken samen geluiden en verbintenis te creëren.

  • Robert Muijzers

  • Silva Westera
    Turning what used to be a carrier of our music into a new instrument of creating and recomposing. The platform of tape is long from dead. The element of re-using what people otherwise would have thrown away is what drives Silva. With this interactive installation Silva wants to show people what you can do with reusing (reusing the musical material as well as the physical material).

  • Kyon Edelenbosch
    A romantic memory that you've repeated so much in your head that it lost its truth. Recurring Memories is an endless spinning record player, where two broken LP's are stacked on each other. The needle bounces on and off and it creates a new rhythm. When it starts feedbacking with itself it creates otherworldly sounds that reflect the blurred memories of what was once on these records.

  • Julian Tjon Sack Kie
    Een compositie met recursief karakter voor synthesizer en contrabas. De compositie is gebaseerd op de onzekere en negatieve gedachtes en gevoelens cyclus van een mogelijk oud Pieter Baan Centrum-patiënt. De gedachtes die een patiënt heeft gehad in het onderzoekscentrum zijn niet voor te stellen. Door middel van mijn compositie zal ik proberen dit te verklanken.

  • Viktor Adriaanses
    De kijker zit vast in een patroon, een herhaling. Hoe verder je probeert te verwijderen, hoe meer je beseft dat je nog steeds op dezelfde plek bent.

  • Victor Dissel, Gerben van der Kleij
    Opgesloten in een cel en stemmen horen in je hoofd. Dit stond centraal in onze opstelling in het Pieter Baan Centrum. Door iets in te spreken in een microfoon wordt je stem of geluid vervormd om je heen afgespeeld. Het is desoriënterend en houdt niet op.

  • Bram van Zuijlen
    Machines vervangen op verschillende manieren steeds vaker de mens. Maar een machine focust zich slechts op de specifieke taak die deze krijgt opgelegd en let daarnaast nergens op. Hierdoor kan zo’n machine er voor ons mensen wat stuntelig uitzien. In deze installatie wordt het simpele karakter van oude machines omarmt om de laatste menselijke inbreng uit een muzikaal proces te verwijderen.

  • Max van Westerop
    Gebaseerd op het doorsijpelen van ons bewustzijn in de weerspiegeling van onze dagen tot onze nachten. Gepresenteerd als een minimalistische exhibitie is “Tussen een naakte spiegel en een blote mouw” een fragmentarische en poëtische weergave van de recursieve en invloedrijke dans van dag en droom.

  • Anthony Dingemanse, Bas van Dolderden

  • Charles Ortjens, Maas van Gogh
    (De Fluitketel en de Oneindige Lus: The Boilerroom Edition: Slangenbroers in Actie 3)
    Kan iets eindeloos herhalen ín zichzelf, dóór zichzelf, mét zichzelf? Je zou denken van niet. Deze ketel denkt daar anders over. De ketel is terug. Herrezen om jullie de krochten van de recursie te demonstreren op een bloedstollende manier. Deze ketel heeft zo zijn maniertjes, en zal alles doen om te bereiken waar hij voor gemaakt is. "Ben ik hier klaar voor?". Dat is de vraag die je moet stellen...