Monteverdi operapastiche

Feestelijk en divers programma met fragmenten van Monteverdi's bekendste opera's en scherzi musicale

  • 15/04
  • 21/04
Monteverdi operapastiche
In deze operapastiche komen fragmenten uit Monteverdi's eerste en laatste opera, l'Orfeo (1607) en l'Incoronazione di Poppea (1642) samen met enkele van zijn scherzi musicale, wereldlijke stukken met een lichtere toon. Een gevarieerd en feestelijk programma van een uur, uitgevoerd door een orkest bestaande uit studenten Historische Uitvoeringspraktijk en studenten klassiek zang.

Belcanto operastijl
Monteverdi’s opera’s worden algemeen erkend als onmiskenbare hoogtepunten, waarmee de canon van de Westerse opera begint. Ze markeren ook de start van de belcanto operastijl, gekenmerkt door een grote mate van virtuositeit, flexibiliteit en welluidendheid. De ontwikkeling van deze stijl is duidelijk terug te zien in het werk van Monteverdi. Bij l’Orfeo is het bereik van de zangstemmen nog beperkt. De uitdrukkingskracht van de opera is efficiënt en doeltreffend vanuit het gesproken woord ingezet. Bij l'Incoronazione di Poppea is het bereik van de stemmen opmerkelijk groter en is er sprake van meer virtuositeit.
Naast fragmenten uit beide opera's, komen ook een aantal van Monteverdi's bekendste scherzi musicale, vertaald ‘muzikale grapjes’, voorbij; wereldlijke stukken of vermaakmuziek, met een lichtere toon.

Historisch orkest
Monteverdi operapastiche is een mooie gelegenheid om een historische instrumentatie te horen die kleiner en ingetogener klinkt dan een klassiek orkest. Kenmerkend voor deze stijl is ook het gebruik van basso continuo; een manier van begeleiden waarbij zangsolo's niet door een vol orkest worden begeleid, maar door een kleiner groepje instrumenten als klavecimbel en gestreken instrumenten als basis, aangevuld met bijvoorbeeld luit en harp. Het orkest speelt tijdens de tussenspelen tussen de zangsolo’s in (intermediae, ritornellen).

Credits
Monteverdi operapastische is een idee van docenten zang Klassieke Muziek met als initiator Karin van der Poel (kerndocent zang Klassieke Muziek) en is vormgegeven in samenwerking met docenten van de afdeling Historische Uitvoeringspraktijk: Antoinette Lohmann (barokviool) en Jörn Boysen (klavecimbel).

Uitvoeringen
Za 15 april, 14.00-15.00 uur: HKU Utrechts Conservatorium, Kapel, Mariaplaats 28, Utrecht
Zo 16 april, 15.00-16.00 uur: Pauluskerk, Straatweg 37, Breukelen
Vr 21 april, 12.30-13.30 uur: TivoliVredenburg, Hertz, Vredenburgkade 11, Utrecht - Reserveer je gratis ticket vanaf vrijdag 10.00 uur op de dag van het lunchpauzeconcert.