Maak het (niet) met AI #3: Als creatief professional

Maak het (niet) met AI #3: Als creatief professional

Na de introductie van DALL-E, Midjourney en Stable Diffusion ging het gesprek binnen HKU vooral over de vraag of deze tools een risico zijn voor de creatief professionals die HKU opleidt. Gaan bijvoorbeeld kranten en Game Studio’s straks Prompt Designers inhuren in plaats van HKU-opgeleide illustratoren en game artists?

In deze derde sessie gaan we vanuit twee perspectieven in op de impact van AI op je toekomst als (creatief) professional:

  1. Reflectie op de eventuele ‘concurrentie van AI’, wat dit zegt over je waarde als HKU’er en manieren om daarmee om te gaan
  2. Hoe je AI-tools (met name ChatGPT) ook buiten je maakpraktijk kunt inzetten, bijvoorbeeld voor fondsaanvragen, onderhandeling over prijs en als zakelijke coach (en wat dit eventueel betekent voor de beroepspraktijk van Kunst&Economie-alumni)

Programma

  • 17:00-17:30u zelf aan de slag met demo’s en gesprekstafels met experts en alumni
  • 17:30-18:30u presentaties en Q&A over de voors en tegens van AI als onderdeel van je werk
  • 18:30-19:00u uitloop en borrel

Maak het niet met AI

Iedereen heeft wel een mening over AI. Het is geweldig, het is gevaarlijk, het is de grote gelijkmaker of het is onethisch. We merken dat veel van deze meningen voornamelijk gebaseerd zijn op horen van, en niet op ervaring met.

Naar ons idee kun je er pas echt een mening over vormen als je vanuit praktische ervaring een gevoel hebt voor wat het is en hoe het werkt. Daarom organiseren we een serie sessies waarin je hands-on aan de slag kunt met AI, en gaan we ook in gesprek over alle voors en tegens.

Alle sessies op een rijtje

  • AI in je onderwijs | 23 maart 17:00-19:00u
  • AI in je maakproces | 6 april 17:00-19:00u
  • AI als professional | 20 april 17:00-19:00u

Organisatie

De meetups worden georganiseerd vanuit HKU Onderwijs, Onderwijs & Innovatie (Programma Creatieve Technologie, Programma Creatief Ondernemerschap & Programma Leven Lang Leren en Flexibel Onderwijs)