Bartók & Wybenga remixed

Tijn Wybenga en Utrecht String Ensemble

  • 30/01
Bartók & Wybenga remixed

Ter ere van het 150-jarig bestaan van HKU Utrechts Conservatorium presenteert jazzcomponist en -musicus Tijn Wybenga samen met Utrecht String Ensemble een driedelig concert waarin de kracht van improvisatie en de ontmoeting van muzikale werelden centraal staat. Het concert vindt vrijdag 30 januari plaats tijdens de Nacht van de Viool in TivoliVredenburg.

Componist en jazzmusicus Tijn Wybenga geeft met Bartók & Wiebenga remixed een nieuwe definitie van een strijkorkest. Wybenga, met een achtergrond en praktijk in jazz, liet zich voor het concert inspireren door het werk van een componist die net als hij graag melodieën remixt: Béla Bartók. De Hongaarse componist en pianist trok er zo'n honderd jaar geleden op uit op zoek naar volksmuziek, die aan de basis stonden van zijn eigen klassieke composities.

Concert in drie delen
Op vergelijkbare wijze schreef Wybenga voor dit concert een nieuwe compositie geïnspireerd op het solospel van een violist. Hij deed dit speciaal voor Utrecht String Ensemble: een nieuw strijkorkest met studenten Klassieke Muziek van HKU Utrechts Conservatorium. Naast deze compositie bestaat het concert uit het eerste deel van Bartoks Diverimento, een stuk voor strijkorkest uit 1939 en een aantal stukken die Wiebenga eerder schreef voor zijn eigen jazzorkest Brainteaser Orchestra en die voor dit concert hertaald zijn voor een klassiek strijkorkest.

De uitvoering is in handen van Utrecht String Ensemble. Muzikale leiding en directie is in handen van Tijn Wybenga.

Ontmoeting van muzikale werelden
Net als Bartók in de eerste decennia van de twintigste eeuw, beweegt Wybenga zich tussen twee werelden. Een wereld van klassieke muziek, partituren en vast omschreven regels aan de ene kant en een wereld van improvisatie en onvoorspelbaarheid aan de andere kant. Beide componisten beginnen met een bestaande melodie als startpunt en werken die vervolgens uit in hun eigen stijl. Voor Bartók bestaat de bron uit volksmuziek, voor Wybenga uit improvisaties, in dit geval van klassiek geschoolde violisten.

Improvisatie terug in het hart van de muziek
Dat Wybenga zich als componist laat inspireren en leiden door improvisatie, is volgens hem niet iets nieuws: 'In de historische muziek was improvisatie heel normaal. Pas in de klassieke periode werd alle muziek heel precies opgeschreven. Met mijn werkwijze breng ik het belang van improvisatie weer terug waar die thuishoort: in het hart van de muziek.'


Klik hier voor tickets en meer informatie!