HKU

Wat doe je als Music Designer for Games and Interaction?

  • Je maakt muziek die ervoor zorgt dat de speler helemaal in een game wordt meegezogen.

  • In opdracht van Apple ontwerp je het geluid dat hoort bij de bediening van hun nieuwste telefoon.

  • Je ontwikkelt een geluidsinstallatie die een wisselwerking aangaat met blinden. Zodat ook zij de Nachtwacht van Rembrandt kunnen beleven.

Deze richting leidt je op tot een ontwerper die dynamisch over klank en muziek nadenkt. Wat doet een bepaald geluid met de beleving van een gebruiker? Aan de andere kant geeft die gebruiker jou feedback terug. Iedereen navigeert weer anders door een website, of kiest andere acties in een game. Jouw geluidsontwerpen liggen daarom niet van tevoren vast, maar bestaan uit dynamische elementen die samen altijd voor de optimale gebruikerservaring zorgen.


Deze expertise kun je gebruiken voor games, maar ook voor het ontwerpen van geluid bij product design, en in heel veel andere interactieve contexten. Doordat je je goed kunt verplaatsen in gebruikers, en flexibel op hun behoeftes kunt inspelen, kun je terecht bij grote bedrijven en gamestudio's.

Wat leer je?

Je leert hoe je muziek componeert of een geluidsconcept ontwerpt, bijvoorbeeld voor games of  interactieve installaties. Je ontwikkelt je ook in conceptueel, compositorisch en systematisch denken. Daardoor ga je steeds beter begrijpen hoe je ‘adaptieve systemen’ - systemen die reageren op feedback van de gebruiker - op muziek en geluid kunt toepassen.


De manier waarop je daarbij werkt is uniek. We noemen het ‘iteratief werken’. Je gaat niet aan je bureau iets bedenken, maar je test steeds de gebruikerservaring van een klein onderdeeltje of ideetje. Daardoor kom je weer op nieuwe ideeën, zie je wat wel en niet werkt, en leer je steeds betere oplossingen voor de gebruiker verzinnen. Zo kom je vaak tot onverwachte, vernieuwende ontwerpen.

Lees verder

Welk beroep?

Je kunt werken als componist/sound designer/systeemontwerper voor gamebedrijven, maar ook voor theaters, onderzoeksinstituten, musea en muziekproductiebedrijven. Daarnaast kun je in het bedrijfsleven terecht, bijvoorbeeld als app-ontwikkelaar of sound designer.

Lees verder

Aanmelden en toelating

Na aanmelding via Studielink wordt contact met je opgenomen voor de toelatingsprocedure. Deze bestaat uit een online voorbereiding en twee verschillende toelatingsdagen.

Lees verder

Waarom moet jij deze studie doen?

  • Geluid en muziek spelen een belangrijke rol bij de ervaring van gebruikers. Denk hierbij aan bezoekers van musea, concerten of festivals, gamers, gebruikers van huishoudelijke apparatuur. Er is veel vraag naar mensen die begrijpen hoe geluid, klank en muziek ingezet kunnen worden om het dagelijks leven te verbeteren.

  • Jouw expertise is relevant voor nieuwe vakgebieden zoals robotica en kunstmatige intelligentie. Hierbij kun je denken aan games, apps, software, installaties en producten.

  • Je kunt je breed ontwikkelen: tot componist, maar ook sound designer of systeemontwerper.

  • Je werkt multidisciplinair samen aan innovatieve/vernieuwende projecten. Je leert van andere disciplines en verbreedt zo je horizon. Die kennis kun je na de opleiding toepassen.

  • Door zelf projecten op te zetten of producten te ontwikkelen, kun je je eigen werkgebied, afzetmarkt en specialisme scheppen.

  • De docenten werken zelf ook in het werkveld en zijn precies op de hoogte van belangrijke ontwikkelingen in hun vakgebied.

  • Je werkt met professionele, up-to-date hardware en software, en kunt gebruik maken van de professionele geluidsstudio’s van HKU.