HKU

Ondernemerschap in relatie tot creatieve maakprocessen is één van de onderzoeksgebieden van HKU.

HKU heeft het lef zich te begeven buiten de traditionele grenzen van de eigen vakgebieden en naar andere contexten om op deze manier de beroepspraktijk relevant te houden. Het onderzoeksgebied ondernemerschap helpt deze visie verder invulling te geven en draagt bij aan vernieuwing van de creatieve beroepspraktijk. Het onderzoeksgebied beslaat het terrein van de creatieve industrie, kunst- en cultuurmanagement en cultureel ondernemerschap.


Op welke manier cultureel ondernemerschap vormgegeven kan worden blijkt bijvoorbeeld uit de haalbaarheidsonderzoeken die HKU met alumni en senior onderzoekers uitvoert in het kader van de Take Off-regeling van Regieorgaan SIA. Zo is bijvoorbeeld de rolstoelbank van Ongeremd onlangs getest op festivals en is er marktonderzoek uitgevoerd naar een app die zorgt voor betere communicatie over wachtlijsten in de GGZ.


De ruimte HKU X is een ondernemende leeromgeving voor studenten en alumni die hun bedrijf, project of idee meerdere stappen verder willen brengen. Deelnemers krijgen bedrijfsadvies en ondersteuning bij financieringsaanvragen, volgen masterclasses, ontmoeten succesvolle creatieve ondernemers en werken samen aan hun ontwikkeling als professional.



Contact

Vragen over dit onderzoeksgebied? Neem contact op met Debbie Straver:

debbie.straver@hku.nl