HKU

Wil jij ook ontdekken hoe je leerlingen en studenten intrinsiek motiveert? Sluit je dan aan bij dit programma waarbij je leert je onderwijs speels te maken.

Doel van het programma

Ludodidactiek betekent onderwijs op basis van spelprincipes. Internet en apps zorgen voor nieuwe vormen van spelen, communiceren en leren. Traditioneel onderwijs kan in vergelijking daarmee soms wat saai lijken. De onderliggende principes van die digitale innovaties zijn echter helemaal niet gebonden aan het digitale domein.


Het ontwikkelprogramma Ludodidactiek helpt jou nieuwe leervormen toe te passen in je onderwijs, zowel digitaal als analoog, op basis van spelprincipes en andere vormen van 'digitale geletterdheid'.

Typisch voor Ludodidactiek is dat:

  • kennis en -vaardigheden worden versterkt door spelend te leren
  • de rol van de docent verandert in die van spelleider en/of -ontwerper
  • de rol van de student verandert in die van speler
  • deelnemers binnen de spelcontext gedrag aanleren dat ze helpt de leerdoelen te halen
  • er sprake is van onmiddellijke feedback als resultaat van het spel

Belangrijke nuance is dat de methodieken weliswaar zijn ontwikkeld op basis van gameprincipes, maar:

  • dat het resultaat niet per se digitaal of elektronisch is. Spelprincipes kun je op honderden manieren toepassen. Dus ook analoog!
  • dat het resultaat ook niet per se de vorm hoeft te hebben van een spel. De principes die games zo motiverend maken, zijn ook toepasbaar in andere leersituaties.