7 redenen om een master aan HKU te doen

Wil jij je carrière ontwikkelen of verrijken met een creatieve master bij HKU, maar ben je nog niet helemaal overtuigd? Dan helpen wij je graag op weg met inzichten van zeven studenten en alumni.
Wat voegt een master nou toe aan het diploma dat je al hebt? Waar blinkt HKU in uit en waarom is het nuttig om na een bachelor-opleiding verder te studeren en voor HKU te kiezen? We spraken zeven HKU-studenten en -alumni hierover met elk een eigen visie en vakgebied.

Vrijheid en flexibiliteit

Kunstenaar en docent Alaa Minawi studeerde in 2018 af aan de HKU Master Scenography en vertelt dat hij door nieuwe inzichten die hij tijdens de master kreeg, de onderzoeksvraag die hij voor zijn toelating schreef wilde aanpassen.
“Wat me verraste is dat dát gewoon kon. Na twee maanden onderzoek zag ik dat ik dingen anders wilde aanvliegen gedurende mijn master. De mogelijkheid om het op dát moment te doen was er gewoon. Ik kon mijn onderzoek aanpassen. Ik ben ook heel blij dat Henny Dörr, destijds studieleider, hierin zo flexibel was. Ik voelde daardoor de vrijheid om tijdens het maakproces van gedachten te kunnen veranderen. Dat is voor mij essentieel als kunstenaar.
Een opleiding die organisch meebeweegt met de studenten, de makers, is in staat zichzelf, net als de makers, te vernieuwen. Ik vond deze eigenschap terug in het masterprogramma Scenography.”

Strategisch denken én verbinden

Nele Vandeneede is een crossover creative professional. Als kunstenaar ontwerpt zij oplossingen voor complexe vraagstukken binnen het thema voeding en gezondheid. 
“De Master Crossover Creativity heeft mij heel veel geleerd over mijzelf, maar ook over mijn rol als kunstenaar. Ik kan nu goed schakelen tussen de makers rol en de strateeg, die de taal van de kunstenaar begrijpt en agendeert. Ook heeft de opleiding ervoor gezorgd dat ik een verbinder ben geworden die de kansen opzoekt om grootschalige impact te maken. Toen ik de website van de Master Crossover Creativity las voelde ik gelijk: dit gaat over mij. Dit is wat ik adem en waar ik naar streef. Toen ik eenmaal aan de opleiding startte, daagde de master mij uit om mijn innerlijke kompas te onderzoeken. Door terug te gaan naar mijn roots en kernwaarden, mijn verlangens, maar ook mijn ‘pijn’, kwam ik tot de kern van wat ik wilde gaan doen.”

Opent nieuwe perspectieven

Kiek Vellinga is docent en richtte in 2018 de HvA Pride op, de queer community voor LHBTI+-studenten van de HvA. Ook doet zij de Master of Education in Arts aan HKU.
“Op HKU heb ik de ruimte gevoeld om volledig mezelf te zijn. Dat zorgt ervoor dat ik vette dingen maak. Wat ik wil dat mijn studenten voelen, dat voel ik op HKU.
Ik ben echt uit mijn comfortzone gehaald het afgelopen jaar en vroeg me ook af: “Waarom ben ik in mijn lessen eigenlijk zoveel aan het zenden, terwijl ik het zelf als student heel leuk vind om na de opstart meteen actief te worden, te knutselen en te maken. Al na een jaar aan deze master ben ik veel actiever gaan lesgeven; minder stampend op de inhoud en veel gerichter op de student. Eigenlijk ben je twee jaar lang aan het spelen tijdens deze master. Dat wil ik gebruiken. Tijdens deze master kom je tot inzichten over wat er in je onderbewuste speelt, die heel nuttig zijn. Dit kan ik gelijk toepassen op mijn manier van lesgeven.”

Inzicht in maakprocessen

Mees Siderius is multidisciplinair maker en slagwerker en studeert af aan de Master of Music - Performance aan het Utrechts Conservatorium. HIj onderzocht of het mogelijk is om een muzieknoot te spelen die oneindig lang weerklinkt. Tijdens zijn master kwam hij tot de conclusie: niks is onmogelijk.
“Het fijne van het eerste jaar was dat je alle kanten op kon, al je fascinaties kon onderzoeken.
Ik kwam erachter dat het maakproces mij het meest interesseerde. Tijdens het onderdeel Muzikale Maakprocessen bijvoorbeeld, leerde ik hoe het is om iedere week bezig te zijn met creatieve processen. Je bent dan ook met je studiegenoten actief bezig met creëren en feedback uitwisselen met elkaar.
Ik leerde ook meer afstand te nemen van hetgeen dat ik creëerde. Zoiets schept ruimte in het maakproces, in plaats van dat je er steeds in vastgezogen blijft. Je onderzoekt meer hoe je van een idee naar realisatie komt. Dat proces is voor mij magisch geworden. Zeker wanneer dat in groepsverband gebeurt: het samen onderzoeken, ervaren, uitwisselen is enorm waardevol. Door te delen wat je maakt, versterk je elkaar.”

Ondernemerschap en professionalisering

Mirna Attia is zangeres, muzikant, componist, producer, dj en zangdocent en volgt de HKU Master of Music - Music Design. “Ik zit nu middenin een proces van zelfreflectie. Ik stel mezelf vragen, ik ben constant aan het nadenken over wat ik aan het doen ben en wat ik tot nu toe gedaan heb. Voor mij betekent deze master nu: het duurzaam leren maken van mijn leven als artiest in het systeem en in de maatschappij waarin we nu leven, zonder in te leveren op artistieke vrijheid.
Bij Musician 3.0 ben ik opgeleid tot authentiek kunstenaar, maar op de Master of Music leer je hoe je je verhoudt tot de maatschappij, hoe je je staande houdt als kunstenaar, met ondernemerschap. Hoe ga je je doelgroep bereiken, hoe verkoop je jezelf, hoe ga je kunnen leven van je kunstenaarschap? Dat zijn hele waardevolle vragen binnen deze master, waarmee je de focus legt op hoe je al je ambities en vaardigheden lucratief kunt vormgeven.

Omdat je les krijgt van mensen die ook zelf in het werkveld staan en ook een zoektocht hebben doorlopen - en soms nog steeds doorlopen, verhoud je je beter tot elkaar en leer je echt van elkaar. Als je weet welke richting je op wil, welk doel je hebt tijdens de master, dan zijn daar de mensen die je daarin begeleiden.”

Aanscherpen van je verhaal en vaardigheden

Interieurarchitect in opleiding en bouwkundig ingenieur Fleur de Wever onderzocht tijdens de HKU Master Interior Architecture hoe openbare ruimtes zoals scholen en werkplekken op een gezondere manier kunnen worden gebouwd en ingericht.
“Met een diploma bouwkunde was ik nog niet bevoegd om echt te ontwerpen en ik voelde dat ik mijn makerschap nog moest aanscherpen. Ik was vooral uitwerker in plaats van ontwerper. Daarom koos ik ervoor om deze master te doen. Het is een heel praktijkgerichte master, die wel duidelijkheid schept en richting geeft maar ook de focus legt op je verhaal. Tijdens mijn opleiding bouwkunde was ik een duidelijke lesopbouw gewend, met heldere beoordelingscriteria en veel structuur. Op HKU ben ik meer bezig vanuit makerschap, gevoel en maakproces.
In mijn huidige baan leer ik naast ontwerpen ook de praktische kant van het vak; offertes maken, consulten met aannemers doen en bouwbegeleiding. Bij de master is de kwaliteit van je ontwerp en je verhaal belangrijk. Ik ben erg blij met deze combinatie. Het heeft mijn ontwikkeling als ontwerper erg geholpen en het gaf me meer zelfvertrouwen als ontwerper.”

Onderwijs van en met mensen die iets toevoegen

Kunstenaar Vlada Predelina probeerde tijdens haar kunstenaarschap veel uit, exposeerde op tal van plekken en ontmoette veel mensen, maar ze steeds intuïtief ‘go with the flow’ en miste nog referenties, een voedingsbodem, mentoren om haar verhaal te verstevigen.
“Ik heb me toen aangemeld voor de HKU Master Fine Art. Ik had er via anderen al mooie dingen over gehoord en na een bezoek aan de Loods voelde ik dat het helemaal aansloot aan wat ik wilde. Ik werd helemaal weggeblazen toen ik ontdekte dat Annette Krauss er studieleider was, Falke Pisano docent, en Nancy Jouwe fellow op HKU was. Dit zijn mensen die ik al bewonderde en wiens visies ik deelde. Ik dacht: door deze mensen wil ik onderwezen worden!


Tijdens een moeilijke fase in mijn kunstenaarschap was ik even aan het worstelen. Maar in die periode voelde ik me echt gedragen door mijn HKU-docenten, -tutoren en studiegenoten. Dat hielp me te realiseren dat ik door moest zetten. Ik had het even zwaar, maar iedereen binnen de master heeft dat samen met mij gedragen. Dat is onvergetelijk.”