HKU’ers in de prijzen bij Dutch Game Awards

  • 05 oktober 2023

Gisterenavond werden voor de 13e keer de Dutch Game Awards uitgereikt. Alumni Adriaan de Jongh, Esmeé van't Hoff en docent Bart Delissen mochten awards in ontvangst nemen.

HKU’ers in de prijzen bij Dutch Game Awards
Alumnus Adriaan de Jongh (HKU Games) wist meerdere nominaties te verzilveren: hij won een award voor 'Best Innovation' en 'Best Game Design'. Docent Bart Delissen (HKU Muziek en Technologie) kreeg de prijs voor 'Best Audio', met de soundtrack voor het spel Isonzo. Alumna Esmeé van't Hoff (HKU Games) mocht een 'Special Award - Inclusion' mee naar huis nemen voor haar inzet voor 'cozy games' (een knusse en ontspannen manier van gamen die mensen van hun stress afhelpt). De Dutch Game Awards 2023 werden uitgereikt op 4 oktober in het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid in Hilversum. De winnaars werden gekozen door een toegewijde jury van experts uit de game-industrie.

Uit de juryrapporten:

Best Innovation en Best Game Design: Secret Shuffle – Adriaan de Jongh & Friends

'Wat een manier om een glimlach op de gezichten van mensen te toveren! De game biedt een zeer toegankelijke manier om mensen met elkaar te verbinden, via een vorm van gameplay die door ons nog nooit eerder is gezien. De verschillende dansspellen zullen verrassen op vele feesten en door de intuïtieve UI en lage instapdrempel is de game voor iedereen makkelijk te begrijpen en gebruiken. Jezelf ongemakkelijk voelen, voelde nog nooit zo goed als met Secret Shuffle!'

Best Audio: Isonzo – BlackMill Games - Bart Delissen

'Isonzo blinkt uit met de integratie van realistische audio van de historische Eerste Wereldoorlog-setting en balanceert op een uitmuntende manier de chaos van geluiden in de hectische multiplayer gevechten. Dit voegt echt iets toe aan de immersie en diepgang van de game en bovendien is de soundtrack een orkestraal meesterwerk!'

Inclusion Award: Esmeé van’t Hoff

'Als drijvende kracht achter Wholesome Games en Wholesome Direct heeft Esmeé hard gewerkt om meer ruimte en erkenning te creëren voor 'cozy games'. Ze is een boegbeeld voor het zichtbaar maken van deze games aan het bredere publiek, waardoor ontwikkelaars van deze games een prominentere plek in de game-industrie hebben gekregen.'