Die artistieke blik vasthouden

Interview met Karlien Hamilton

Karlien Hamilton, 31 jaar Afgestudeerd in 2012 in de richting Fine Art and Design in Education. Geeft les op scholengemeenschap De Werkplaats in Bilthoven en gaf afgelopen jaar les in fotografie
op HKU

Mijn eigen fascinatie kan ik nu bij anderen aanwakkeren

Na haar afstuderen ging Karlien hard op zoek naar een baan in het onderwijs. Afgelopen jaar gaf ze les aan HKU en op een middelbare school, die mix vond ze erg leuk. Nu is ze nog op zoek naar een manier om ook zelf dingen te blijven maken. “De eerste jaren in het onderwijs spring je echt in het diepe. Het is zo hectisch, je hebt nauwelijks energie over voor je eigen werk. Voor mijn gevoel begin ik nu pas weer een beetje op aarde te komen en te vertrouwen dat ik het kan.

Eerst moet je voor jezelf uitvinden: bén ik eigenlijk wel docent? Kan ik het, haal ik er voldoening uit? Als je daaruit bent moet je nog routine opbouwen in het lesgeven. Pas als dat er allemaal is, heb je de rust om je weer te richten op je eigen makerschap.”

Kunstbagage

Ze kwam naar HKU om meer 'kunstbagage' te verzamelen na haar opleiding Sociaal Cultureel Werk in Antwerpen. Eenmaal op school ontdekte ze hoe het was om ook echt als kunstenaar aan de slag te gaan. “Daarom ben ik zó blij met HKU: ik heb geleerd het interessante te zien in heel gewone dingen, verschillende manieren om te kijken. Vijftig procent van de tijd maakten we ook zelf beeldend werk. We hebben zoveel moois gekregen. Ja, het is geen reclame dit, maar ik vond het gewoon een hele toffe opleiding.” [lacht]

Die creatieve blik kan ze nu gebruiken in haar lessen. “Ik vraag bijvoorbeeld: wat je wilt bereiken met dit werk...komt dat ook over? Is het alleen wat jij denkt, of kun je dat ook terugzien in het beeld? Dat zijn dingen die ik heb geleerd door zelf een artistiek proces te doorlopen. Die fascinatie die bij mezelf is aangewakkerd, kan ik nu aanwakkeren bij anderen.

Uitdaging

Binnen het docentschap moet je je natuurlijk aan kaders houden, je hebt een klas met dertig kinderen. Maar ook binnen het vaste stramien is altijd ruimte om eruit te breken, om die kunstenaarsblik te gebruiken. Op HKU is het leuk dat mijn leerlingen zo gemotiveerd zijn, maar zijn ze inhoudelijk veel kritischer. Middelbare scholieren zijn heftiger in hun reacties, maar geloven ook sneller wat je zegt. [lacht] Beide zijn uitdagingen, dat vind ik zo'n mooie mix.”

Als ze er even over nadenkt, is het ook niet zo dat ze zelf als kunstenaar naam zou willen maken. “Het is gewoon dat ene ding, van zelf maken, wat ik nu nog mis. Niet eens zozeer de ambitie om kunstenaar te zijn en daarvan te leven – ik wil gewoon de ruimte hebben om te denken over mooie dingen en mijn eigen ideeën uit te werken.

Ik geloof wel dat mensen in mijn omgeving mij steeds meer als een docent zien, maar voor mezelf laat ik dat niet zomaar gebeuren. Dat kunstenaarschap...ik heb dat gevoeld op HKU. De manier waarop ik daar heb leren denken, wil ik bewaken. Ik denk dat het voor mij persoonlijk én voor mijn vak essentieel is dat ik die artistieke blik vasthoud. Om een fascinatie over te dragen, moet je die eerst zelf hebben.”
Interview voor HKU24/7 2015-2016