De technische kant van creatie

Interview met Can Ür

Can Ür (student Game Development, jaar 2) wilde één ding: creatief bezig zijn. Maar hoe vind je dan de juiste opleiding? Na een zoektocht en een jaar van bezinning was daar Game Development, een van de richtingen van HKU Games. ‘Op de Open Dag dacht ik: dit zou wel eens wat kunnen zijn.'

Can wil al zijn hele leven knutselen, dingen maken. Daarom koos hij na de middelbare school voor de hbo-opleiding Engineering. Maar dat was het niet helemaal voor hem. ‘Ik stopte met de opleiding en in een tussenjaar maakte ik muziek, tekende ik wat én keek ik rond naar andere opleidingen. Na een luie Google search met de termen ‘beste creatieve opleiding van Nederland’ kwam ik uit bij HKU.’

Muziek versus games

Er zijn twee dingen waar Can blij van wordt. Dat zijn muziek maken én games programmeren. Hij twijfelde lang over het kiezen van een richting. ‘Uiteindelijk koos ik voor Game Development, ook een beetje met het oog op baanzekerheid. Ik dacht: het is het een of het ander, maar dat is niet zo. Ik zit in een muziekband en heb net mijn eerste EP opgenomen. En het leuke is: HKU Muziek en Technologie zit in hetzelfde gebouw, dus daar krijg ik ook wat van mee.’

Hijskraan

‘Je zit in een hijskraan en probeert dingen op te pakken met je mechanische arm. Je bouwt en bouwt en hoopt dat alles werkt en niet omvalt. Zodra je creatie overeind blijft staan ben je trots.’ Dat is Game Development voor Can in jip-en-janneketaal. ‘Je bouwt technische dingen, je leert programmeertalen, hoe je bijvoorbeeld websites maakt en games creëert. Eigenlijk leer je de technische kant van het ‘maken’ bij Game Development.’

Van 3D-printen tot audioles

‘In de eerst twee jaar krijg je veel verschillende soorten lessen. Je leert 3D-ontwerpen, digitale modelletjes maken en later ook hoe je die kunt 3D-printen. Er zijn in jaar één lessen die alle richtingen van HKU Games standaard krijgen, zodat je een goede basis legt. Denk aan tekenles, grafisch vormgeven en audioles, maar je gaat bijvoorbeeld ook werken in de houtbewerkingsplaats, waar je leert hoe je fysieke dingen maakt. Het is breder dan je denkt.’

Je maakt hier té makkelijk vrienden

Can voelt zich helemaal thuis bij HKU. ‘Je leert veel nieuwe mensen kennen, die allemaal samenkomen vanuit een dezelfde interesse. We werken veel samen in groepen en helpen elkaar, waardoor je je snel verbonden voelt. Je maakt hier té makkelijk vrienden, zou ik bijna zeggen.De band tussen docenten en studenten is ook goed. Can: ‘Hier zijn de docenten geen vreemde wezens, zoals op de middelbare school. Hier deel je interessante dingen met ze op Facebook en worden er grappen gemaakt. Ze zijn aardig en engaging, maar ook goed in het geven van een kritische beoordeling.’

Toekomstmuziek

‘In jaar drie ga je stagelopen, bijvoorbeeld bij een bedrijf van een oud-student. Dat lijkt me leuk. Later zou ik wel samen met indie game developers games willen maken. Games die mensen verrassen en nieuwe dingen aan de game industrie toevoegen. Ik wil gewoon dingen maken, dat kan naast een game ook muziek zijn. Zolang ik maar creatief blijf.’

Tip van Can

"Wil je toelating doen? Laat dan vooral zoveel mogelijk werk in je portfolio zien. Twijfel niet en wees niet te perfectionistisch. Laat vooral zien dat je dingen wilt leren, in plaats van tonen wat je al kunt. Er wordt wel gekeken naar je niveau, maar veel belangrijker is de wil om te groeien. De niveaus zijn hier ook heel gemixt en dat is juist leuk!"

tekst Christine van den Brink
beeld Anne Toonen