De nieuwe minor Reframe Media daagt uit om anders na te denken

Na de zomer start HKU met de minor Reframe Media. Volgens Tilly Janssen, docent Illustratie en ontwikkelaar van de minor, daagt Reframe Media je uit om anders na te denken over een concept. ‘Je bedenkt een onderzoeksvraag en die werk je uit met studenten van verschillende studies.’ Het is volgens Tilly belangrijk om in de kunstpraktijk met veel verschillende werkwijzen en disciplines kennis te maken, want dat verruimt je blik en maakt je positie in het werkveld waardevoller.
De nieuwe minor Reframe Media daagt uit om anders na te denken
Duizendpoot
Janssen heeft verschillende modules op HKU ontwikkeld en ziet dat er een verandering gaande is in het werkveld. ‘Vroeger kon je met één vak of discipline ergens terecht, maar tegenwoordig wordt van alumni verwacht dat ze vanuit meerdere perspectieven kunnen denken en werken. Je moet een duizendpoot zijn. Daarom is het belangrijk dat we studenten voorbereiden op de toekomstige wereld. Hoe meer je kunt, hoe meer je voorbereid bent op de toekomst. Als je alleen vasthoudt aan één vakgebied, krijg je een scheefgroei ten opzichte van het huidige werkveld en de praktijk. Vandaar dat deze minor in het leven is geroepen. Het is de urgentie voorbij!’

Nieuwe inzichten
Janssen vind het belangrijk om met de minor te vernieuwen. ‘Je bent bijvoorbeeld illustrator of fotograaf en je opdrachtgever vraagt om een beeldend product. Dit vraagt om een aanpak die verder gaat dan een oplossing vanuit één enkel vakgebied. De bedoeling van deze minor is dat je op een andere manier een opdracht leert uit te voeren en daarmee nieuwe inzichten krijgt.’

Aan het begin van de minor komen studenten met een eigen onderzoeksvraag. Dit kan bijvoorbeeld een maatschappelijke of sociale vraag zijn. Janssen: ‘Stel, er moet een nieuw buurtcentrum komen. Dan pak je als illustrator meteen pen en papier en ga je ontwerpen. Maar omdat je tijdens de minor samen met studenten van andere opleidingen je onderzoeksvraag uitwerkt, ga je op een andere manier ontwerpen dan je normaal gesproken zou doen. Als je als illustrator samenwerkt met iemand die audiovisueel studeert, dan maak je misschien wel een animatie. Maar je zou ook een ruimtelijk ontwerp kunnen maken met iemand van de studie Spatial Design. Zo krijg je andere inzichten, laat je de traditionele kijk tijdelijk los en ga je out of the box denken. Alles mag en alles kan.
Waardevol
De minor duurt vijf maanden. Studenten leren elkaar in de eerste twee weken kennen tijdens de introductie. Ze geven dan aan met welk onderwerp ze aan de slag willen en met welke technieken ze willen werken. In week drie worden de groepjes gecombineerd en vanaf die week bestaat de minor uit een paralleltraject van onderzoeken hoe je tot een onderwerp, thema en concept komt.
Voor specifieke onderdelen is er extra expertise aanwezig in de vorm van ‘maakmethodes’. Wij peilen bij de studenten welke vormen ze willen gebruiken en als dat bijvoorbeeld een animatie is, dan vliegen we een animatiedocent in die lesgeeft en begeleidt. De ideeën, de projecten en de inhoud komen vanuit de studenten, de docenten zijn er voor het coachen en begeleiden.
Janssen: ‘Na de minor hebben studenten de kennis om op een media-brede manier te denken en kunnen ze ingewikkelde ontwerpvraagstukken aan. Daarmee vergroten ze hun kansen in het werkveld en dat is heel waardevol.’

Voor makers
De minor is echt gericht op studenten van creatieve opleidingen. Studenten van kunsthogescholen of andere creatieve opleidingen zijn daarom zeer welkom.