De Algmachtige

Interview met Karenina van den Crommenacker

Karenina zit in het vierde jaar van Illustration en vertelt over het vinden van andere media om mee
te illustreren en haar fascinatie met biologie.

Het vierde jaar van je studie bij HKU Media staat in het teken van afstuderen. Je concentreert je je op je eigen beeldtaal en je positie in het werkveld. Je werkt aan een scriptie en je afstudeerproject.

Afstudeerproject: de Algmachtige

Je komt een verduisterde ruimte binnen. Je neemt plaats op de zwarte met neongroen geprinte kussens in de vorm van algen. Boven je hangt een groot rond scherm. De animatie begint ...

Karenina toont met haar video-installatie de Algmachtige hoe ingenieus en onmisbaar algen zijn. De alg is van ongekende waarde sinds het begin van de evolutie. De zuurstof die de alg in de atmosfeer heeft geïntroduceerd is van groot belang voor het ontstaan en de groei van al het leven.

Karenina is van mening dat om deze reden de alg verheven zou moeten zijn tot oppermachtig wezen, de Algmachtige. In haar afstudeerwerkwerk wordt de alg letterlijk boven je geplaatst zodat je beseft dat je als mens niet de machtigste bent. Op deze wijze word je bekeerd tot de Alg.

Waarom dit onderwerp?

'Biologie is een rode draad in mijn werk en interesses. De vorige periode had ik een microbenfase en ik heb veel gewerkt met schimmels als onderwerp. Bij het kiezen van mijn afstudeeronderwerp ben ik teruggegaan naar wat ik interessant vind. Na uitgebreid denken, mindmappen en research ben ik er op uitgekomen dat algen heel bijzonder zijn.'

En was je goed in biologie op school?

Lachend: 'Meester Vleer van mijn school in Culemborg heeft me de liefde voor biologie bijgebracht. Mijn eerste cijfer was wel een onvoldoende, later ging veel het beter. Ik ben een beelddenker en bij biologie zie ik het gewoon voor me. Bètavakken en tekenen gingen goed op school. Hoewel mijn tekenleraar me ontmoedigde om naar de kunstacademie te gaan, heb ik het toch gedaan, ha.'

Wat wil je bereiken met je werk?

'Ik wil graag mijn fantasie overbrengen. Biologische processen fascineren en inspireren mij. Deze fascinaties geef ik graag op een toegankelijke en speelse manier weer. Dit doe ik om mensen buiten hun eigen mensenwereld te laten kijken. Om ons heen zijn natuurlijke wonderen die nergens anders dan op onze planeet te beleven zijn.

Als illustrator een animatie maken, hoe kijk je aan tegen interdisciplinariteit?

'Ik kwam binnen als illustrator. In jaar twee kreeg ik les in stop motion animatie. Het was niet zo ingewikkeld als ik dacht en ik kon eindelijk de filmpjes die in mijn hoofd zaten realiseren. Stop motion heeft beweging en tegelijkertijd een imperfectie. Mijn werk moet wel analoog ontstaan, ik wil het kunnen vasthouden. Het vult aan wat ik wil vertellen en dat wat ik met mijn handen maak.'

Welke ontwikkeling heb je meegemaakt in vier jaar?

'Ik ben met 21 jaar de jongste in de klas en nog steeds enthousiast. Het eerste jaar was geweldig, zo veel nieuwe vakken en dingen om te ontdekken. In jaar twee ging ik toffe dingen maken. Mijn werk werd kleurrijker en mijn stijl minder gedetailleerd.

Ook heb ik druktechnieken ontdekt en mijn liefde voor animatie gevonden. In jaar drie begon mijn obsessie met micro-organismen en het vinden van andere media om mee te illustreren. In jaar vier heb ik grotendeels geanimeerd en nu geniet ik weer om te tekenen met een pen in mijn hand. Ik zie mijzelf niet zozeer als een illustrator, eerder als beeldenmaker.'

En na je studie?

'Tja, eerst een tussenjaar en dan misschien een master zoals Sandberg, Piet Zwart instituut of een animatiemaster in het buitenland. Maar eerst kijken hoe het is om op eigen benen te staan.'

Tip

'Wat je in je studie stopt, krijg je er ook weer uit. Je kunt heel erg je studie vormgeven in de richting die je wilt. Je moet wel zaken naar je toetrekken qua fascinaties en interesses. Illustratie is erg communicatief, ik heb veel geleerd van onderzoek en ontwerpen. Ontwerpen is voor mij een proces van pingpongen tussen inhoud en vorm waarmee je concept steeds sterker wordt.'