HKU

Andri groeide op in IJsland en waagde de oversteek naar Nederland. Hij dacht dat hij alleen een nieuwe taal zou leren, maar ontdekte ook een nieuwe manier om muzikant te zijn.

Andri (22), HKU Muziek en Technologie, student Composition Electronic Music

De vrijheid van elektronica

Ik vind de vrijheid van elektronica geweldig; je kunt er zo ver mee gaan. Terwijl je niet zo makkelijk nieuwe dingen kunt doen met een gitaar, want die bestaat al honderden jaren. Het interesseert mij ook niet zozeer om heel goed gitaar te kunnen spelen. Ik wil mijn instrument liever gebruiken als middel om bepaalde dingen te bereiken. Bijvoorbeeld om mensen zich goed te laten voelen.


Muziek als middel

Nee, ik zou ook weer niet als DJ willen eindigen. Muziek is voor mij vooral een middel om kunstenaar te zijn. Ik ben geen virtuoos op mijn instrument, maar ik kan een beetje van alles. Dat is heel belangrijk geworden voor kunstenaars, denk ik, om per project de juiste middelen te kunnen kiezen. Ik zie mezelf bijna óók als een middel. Er is een doel, en ik ben het kanaal waar dat doorheen filtert: hoe kan ik dat bereiken, welke keuzes maak ik en hoe komt het bij een ander aan? Dat is ook zeker iets wat we dit eerste jaar hebben geleerd. Als beroepsmusicus moet je ook geld verdienen, en dan moet je bij projecten kunnen zitten en aanvoelen wat het doel is, en hoe jij daar een bijdrage aan kunt leveren.

Gosi

Gosi [Andri’s dance act en alter ego, red.] heeft een specifiek doel: mensen laten dansen. Meestal ben ik vrij introvert in Nederland, vanwege de taal. De mensen zijn hier ook een beetje stug, net als in IJsland. Dat doel om mensen te laten dansen is dus voor mij ook communiceren; als het lukt is het een vorm van contact. Maar ik maak ook andere typen muziek, en die hebben weer een heel ander doel, bijvoorbeeld een onderzoek van klank, of bepaalde thema’s. Gosi is showmanship.

Je kunt in een normale situatie niet op de tafel gaan staan schreeuwen. Maar als hem kan ik dat wel. Zeker. [lacht] Elektronische muziek is een nieuwe ontdekking die ik echt door deze studie heb gedaan. Daar was ik in IJsland helemaal niet mee bezig. Toen ik in Nederland kwam had ik nog geen mensen om mee te spelen, want ik kende niemand. Maar ik wilde toch muziek gaan maken en gaan optreden. Dus het is een nieuw medium, eigenlijk, een nieuwe taal.


Belangrijkste les

Dit jaar heb ik allerlei dingen geleerd die ik nooit verwacht had. Ik was bijvoorbeeld heel verrast dat ik hier muziektheorie begon te snappen. Je vertrekt vanuit de praktijk, en ineens begrijp je dan waar het goed voor is. Net zoiets als Nederlands leren: ik heb een jaar op een cursus gezeten, maar ik begon het pas echt te leren toen ik het elke dag moest spreken. Het is wel makkelijk om in het brede van deze studie de weg kwijt te raken. Op het moment dat je opdrachten hebt, moet je focussen: opdracht afmaken, studiepunt halen. Maar daarna moet je even breed kijken: oké, wat heb ik geleerd en wat wil ik hier mee.

Kracht van verbindingen

Ik heb een enorme drive om verbindingen te leggen: tussen mezelf en andere mensen door middel van de muziek, en bijvoorbeeld tussen akoestische en elektronische muziek. De docenten zeggen ook vaak dat je het jezelf hier makkelijker maakt als je verbindingen tussen de verschillende vakken kunt vinden. Een vak gaat bijvoorbeeld over research voor een beroepsprofiel, en die research kun je dan weer gebruiken voor een ander project waar je bijvoorbeeld moet programmeren. Dat overzicht, van ‘wat heeft alles met elkaar te maken en wat kan ík ermee?’, dat is wel handig om te hebben in deze studie. Dan krijgt het allemaal meer waarde.


Toekomstmuziek

Als ik helemaal vrij kon dromen, dan zou ik later ... hm. Goede vraag. [lacht] Ik weet het nog niet precies, ook omdat we zo breed beginnen. Maar als ik nu intuïtief iets moet zeggen, dan denk ik produceren. Produceren als in: dat jij het geluid van een ander in een studio of in een live-setting optimaal laat klinken. Dat gaat inderdaad ook weer over overzicht hebben, verbindingen kunnen leggen, goed kunnen inschatten wat iemand nodig heeft. Ja, ik denk zeker dat de wereld op dat soort ‘muzikanten’ zit te wachten. Je hebt af en toe iemand nodig die het over- zicht heeft, een soort regisseur van geluid. Een sound master. [lacht]

Interview voor HKU 24/7, 2014