Met beeld en geluid een experience neerzetten

Interview met Kimberley

Kimberley is eerstejaarsstudent en heeft voordat zij aan de studie Ad Digital Media begon, Grafische Vormgeving gestudeerd op het Grafisch Lyceum Utrecht.
In het eerste jaar van je studie bij HKU Media ontdek de mogelijkheden van de door jou gekozen richting. Daarnaast ontwikkel je je beeldende vermogen en leer je buiten je comfortzone te kijken en te denken.

Nieuwe studie op het gebied van digitale media

'Ik was er nog niet over uit of ik direct aan het werk wilde gaan of eerst nog verder wilde studeren. Ook wist ik niet of ik meer autonoom of praktisch te werk wilde gaan. Tijdens deze Associate degree op de HKU, gun ik mijzelf de ruimte om mij verder te ontwikkelen als mediavormgever, vooral op het gebied van digitale media.

Ik ben bij grafisch erg opgevoed in de traditie van print. Dit terwijl de omslag van print naar digitaal volop gebeurt. Bij mijn stage werd ik destijds gevraagd door de artdirector om motion design skills. Deze had ik niet, maar ik ontdekte wel dat er vanuit het werkveld steeds meer vraag is naar creators die inspelen op deze omslag. Dus toen ik op de website zag dat de HKU een tweejarige nieuwe studie begonnen was, op het gebied waarin ik mij juist in wilde verdiepen dacht ik: ‘Hey, misschien is dit iets voor mij!’. Tijdens de Open dag heb ik mij verder kunnen oriënteren door gesprekken te voeren met Ad Digital Media studenten en de studiebegeleider. Zo ben ik hier terecht gekomen.'

Eigen invulling

'Als je komt van het mbo ben je waarschijnlijk vooral praktisch en doelgericht ingesteld. Bij Ad Digital Media op HKU vinden zij het juist belangrijk dat jij meer zelfstandig te werk kunt gaan en ook je eigen proces bijhoudt. Hier heb je veel meer ruimte voor eigen invulling van de opdracht. Deze studie wil je prikkelen om wat kritischer en eigenzinnig te zijn op een respectvolle manier. Er is minder structuur, maar de duidelijkheid kun je vragen. Docenten willen je zoveel mogelijk helpen en meegeven. Je kunt altijd in gesprek gaan. Wat fijn is aangezien het nog een redelijk nieuwe studie is en zij jouw feedback kunnen gebruiken.

Een ander verschil met het mbo is dat je daar voornamelijk iets bedenkt voor de klant. Hier heb jij als maker de creatieve controle en zoek je jouw eigen opdrachtgever uit. In het eerste jaar ben je vooral bezig met onderzoeken en kleinschalige opdrachten (in de praktijk). In het tweede jaar ga je grotendeels werken aan één grootschalige opdracht, wat meteen ook je afstudeerproject is.'

Met beeld en geluid een experience neerzetten

'Wij maken tijdens verschillende blokken kennis met mediatechnologieën zoals: projection mapping, VR of AR, maar ook het programmeren van een Arduino komt bijvoorbeeld aan bod. Vaak krijg je tijdens onze eindpresentaties verschillende (interactieve) installaties of simulaties te zien.

Met beeld en geluid een experience neerzetten, is op een hele andere manier werken aan een creatief project dan ik gewend was. Niet alleen techniek, maar het verhaal is belangrijk: wat wil je vertellen, wat wil je overbrengen? Je bedenkt eerst het concept of je start vanuit de techniek, aan jou de keuze. Je hebt dan alle vrijheid om uit te zoeken (in snelkoker tijd) hoe het medium werkt en op onderzoek uit te gaan. Daarom vallen de eerste paar blokken onder de naam ‘Exploring’.

Ondanks er wel veel gedaan wordt met techniek, is dit geen software of techniekopleiding. Je wordt hier uitgedaagd om je eigen manier van denken te verwelkomen en van fouten maken leer je meer dan dat alles in een keer volgens plan gaat. Voor de perfectionisten onder ons (zoals ikzelf): leer vertrouwen op het proces, is een waardevolle les welke ik zeker meekrijg hier.Kortom, ga lekker aan de slag om het medium waarmee je werkt te onderzoeken en blijf niet te lang stilstaan bij brainstormen over je concept. Stel je open voor de mogelijkheden op het gebied van digitale media, die je later weer kunt gebruiken om zelf op pad te gaan als designer.'

Sfeer van de kunstacademie

'Tijdens de opleiding werk je in groepen samen aan projecten zoals een designstudio dat zou doen. Wij zijn een soort van hybride groep van creatievelingen, want iedereen heeft een andere achtergrond. Sommigen van ons hebben al een eigen bedrijf of baan. Anderen hebben nog niet zo veel ervaring, maar kunnen hier oefenen met ondernemerschap door tekens weer een andere rol aan te nemen binnen een team. Iedereen ziet de noodzaak en de mogelijkheden van digitale media en in de verdieping die hierin zit.

Als je hier wil beginnen heb je wel echt interesse nodig naar de toekomst van digitale media en je bent nieuwsgierig naar wat je ermee kunt. Je wilt nieuwe mogelijkheden onderzoeken, maar er is zeker ook ruimte voor een kritische blik over de beperkingen of invloeden ervan.

Deze Associate degree is autonomer en minder schools dan je zou verwachten. Je werkt zelfstandig samen met je projectgroep en je krijgt zeker de sfeer mee van de kunstacademie. Je werk sluit vaak aan op een sociaal-maatschappelijke kwestie.'

Tip

'Dit werd ook aan mij verteld, dus bij deze geef ik dit weer door: belangrijk bij een portfolio zijn niet alleen al je goed gelukte eindproducten. Laat ook vooral je werkproces zien, divers werk van school of buitenschoolse projecten. Ook concept- of ideeschetsen, die je nog niet netjes uitgewerkt hebt. Dan weten ze wat er in je hoofd omgaat en wat je nog kunt leren. Zo’n dag kan uit eigen ervaring best wel spannend zijn, maar probeer jezelf te zijn en kijk tijdens het gesprek of jouw verwachting van de studie ook overeenkomt met wat deze studie te bieden heeft. Gouden tip: ‘Wees niet bang om vragen te stellen’.