Zondagmiddagconcert in de Pauluskerk

Álvaro Muñoz Perera, Dionysia Kazantzidi, Nefeli Alexouli, Marta Jiménez

Studenten van de afdeling Historische Uitvoeringspraktijk brengen een pogramma met buitengewone Italiaanse barokmuziek.

Programma
Alessandro Scarlatti - Sonata a Quatro no.3 in G klein
I.(Fuga) II.Grave III.[ ] IV. Menuet

W.A. Mozart - Quartet no.21 in D groot K.575
I.Allegretto II.Andante III.Menuetto-Trio IV. Allegretto

Uitvoerenden
Álvaro Muñoz Perera - viool
Dionysia Kazantzidi - viool
Nefeli Alexouli - altviool
Marta Jiménez - cello

De programmering van vandaag bevat een stuk van Alessandro Scarlatti, 'Sonata a quattro' uit ca. 1722 en een stuk van W.A. Mozart, 'Strijkkwartet No.21 in D majeur K575' uit 1789. Van de jaren 1720 tot de jaren 1780 vonden er ingrijpende vernieuwingen plaats in compositiestijl voor strijkensembles. Er ontstond een nieuw kamermuziekgenre: het kwartet van twee violen, altviool en cello.

De sonate van Scarlatti kenmerkt zich door een contrapuntische behandeling van de stemmen, een horizontale gedachte die de harmonische textuur aanstuurt en een energieke dans voor een finale. Mozarts partituur is heel anders. Tussen 1722 en 1789, de twee jaartallen waarop beide werken werden geschreven, ontwikkelden zich diverse muzikale stijlen; van hoogbarok idioom tot rococo en classicisme. Scarlatti is een zeer belangrijke figuur binnen de hoogbarokke stijl, beroemd in zijn tijd als onderdeel van de Napolitaanse school. Zoals Donald Grout zegt, 'heeft Scarletti altijd geleden onder de historische pech dat hij slechts vijfentwintig jaar eerder was geboren Bach en Händel' (Grout 1979: 4).

Mozarts 'Kwartet No. 21' is het eerste van de 'Pruisische kwartetten', opgedragen aan de koning van Pruisen, Friedrich Wilhelm II, een amateurcellist. Het stuk is geschreven in de volwassen periode van Mozart als kwartetcomponist, dat duidelijk een nieuwe benadering vertegenwoordigt - de instrumenten hebben duidelijke rollen die wisselen van melodische drive tot harmonische ondersteuning. Samen bouwen ze een getextureerd geluid dat tegenwoordig herkenbaar is als het 'kwartet'.

We nodigen je uit om twee heel verschillende klankwerelden te ervaren, via hetzelfde instrumentale ensemble, en we hopen de rode draad door de composities te laten zien, evenals de bijzondere schoonheid van elk ervan.