HKU

Online workshop HKU X: Hoe kom ik in de krant?

Datum: 25-6-2020
Plaats: Online, zie artikel voor instructies
Tijd: 10.00 - 12.00 uur





Voor veel ondernemende HKU-alumni en -studenten zorgt de coronacrisis voor onzekerheid. Gelukkig blijft HKU X online gewoon bereikbaar voor je ondernemersvragen! Op donderdag 25 juni: Hoe trek je de aandacht van journalisten?

Over hoe jij media-aandacht krijgt voor je product of dienst. Je hebt een mooi product ontworpen en je droom eindelijk waargemaakt. Het zou te gek zijn als daar een reportage over in de krant verscheen, als jij eindelijk eens een groot interview kreeg in het weekendkatern of als jouw product werd opgenomen in die ondernemers/kunstrubriek.

Maar ja, hoe krijg je dát voor elkaar?

Als journalist krijgt Jette regelmatig verzoekjes van ondernemers en kunstenaar die 'een heel goed idee voor een artikel in de krant' hebben. Namelijk: hun eigen product of kunstwerk. Soms blijkt het inderdaad een interessant onderwerp te zijn, maar de meeste mailtjes belanden direct in de prullenbak wegens te opdringerig, niet relevant, te commercieel.

Aan de hand van goede en minder goede voorbeelden laat Jette in deze workshop zien hoe je de interesse wekt van een redactie, vertelt ze je of je moet mailen of bellen en wat er in je persbericht moet staan. Je gaat naar huis met een bak vol tips over hoe je journalistieke aandacht voor jouw product, dienst of kunstwerk kunt krijgen.

Geen Zoom-link! De video’s staan op HKUX.nl, deelnemers versturen de schrijfopdracht naar hkux@hku.nl en krijgen daarna persoonlijk feedback.

Door Jette Pellemans
Mijn naam is Jette Pellemans en ik ben freelance journalist in Utrecht. Na mijn opleiding aan de School voor Journalistiek ben ik aan de slag gegaan als freelancer voor verschillende journalistieke opdrachtgevers. Ik schrijf graag achtergrondverhalen bij het nieuws, portretseries of persoonlijke interviews. Mijn artikelen verschijnen in het Algemeen Dagblad, NRC, Het Parool en Elsevier Weekblad.

(foto: van Bas van Setten)