HKU

Check Mate wint Utrecht Manifest Social Design Prijs

22 juni 2017


Fashion Designers Luka Cappetti (22) en Rosalie Boom (24) winnen met hun project Check Mate de allereerste Utrecht Manifest Social Design Prijs en ontvangen een ondersteuningsbijdrage van 2000 euro.

De jury was unaniem in haar oordeel: "Het project is beloftevol, adresseert een belangrijk onderwerp en weet duidelijk een gevoelige snaar te raken. Het heeft al impact gemaakt en zou in potentie een grote mentaliteits- en gedragsverandering tot gevolg kunnen hebben op verschillende maatschappelijke domeinen. De manier waarop het gepresenteerd wordt vond de jury professioneel en erg goed passen bij het onderwerp."

Rosalie Boom (links) & Luka Cappetti (rechts) Rosalie Boom (links) & Luka Cappetti (rechts)

Luka en Rosalie ontketenden afgelopen mei een klein mediacircus met hun zelf ontwikkelde app ‘Check Mate’. De toepassing voor de smartphone kan foto’s analyseren en de gebruiker vertellen of deze bewerkt zijn, bijvoorbeeld met Photoshop, filters op de mobiel of een ander vernuftig snufje. Het nieuws bereikte onder meer dagblad Metro, Radio 3FM en op social media werd razend enthousiast gereageerd. De app bleek een hoax. Maar de confronterende boodschap van de dames stond op de kaart: Geloof niet alles wat je ziet!

Dit jaar hebben Stichting Utrecht Biënnale en HKU Design de handen ineen geslagen om een nieuwe generatie social designers een steuntje in de rug te geven in hun eerste stappen op dit terrein als zelfstandige ontwerpers. Zij reikten daarom een prijs uit aan de student die met zijn afstudeerproject een bijdrage wil leveren aan 'the good society'. De jury bestond dit jaar uit Harm Scheltens (Stichting Utrecht Biënnale), Tabo Goudswaard (social designer) en Arlette Kerkhof (expertisecentrum Creatief Ondernemerschap HKU).

Het werk van Luka en Rosalie is nog te zien tot en met zondag 25 juni tijdens Exposure'17: HKU Design in de Pastoe Fabriek.

Voor meer informatie en vragen, mail naar: communicatie.design@hku.nl