HKU

HKU-Column september 2015

Bert is geen algoritme maar een mens.

Klikken

Zijn we nog in gesprek? Nederland whatsappt zich helemaal wild dankzij de social media. Maar betekent dat automatisch dat we met elkaar in gesprek zijn? Het volk shopt via een paar muisklikken op een scherm een gang vol dozen bij elkaar zonder er één stap voor buiten de deur te zetten. Lekker makkelijk. De klant is een klikkende koning geworden die op zijn wenken wordt bediend en ook nog een paar ongevraagde algoritmische adviezen ontvangt onder het motto: 'Anderen kochten ook ...' Maar dat interesseert me totaal niet. Het zegt namelijk niets over mijn voorkeur. Ik wil niet weten wat anderen kochten, ik wil weten wat ik moet kopen omdat ik ik ben en niet iemand anders! De klant klikt, maar hoe vaak klikt hét nog? Ook dit jaar mocht ik weer ervaren hoe onbetaalbaar het is (dit bedoel ik uiteraard figuurlijk!) als het klikt. Ik kan me er ongelofelijk op verheugen, maar vraag me van tevoren ook altijd even angstig af of-ie er nog is ... Gelukkig! Nog voor vriendin en ik een voet over de drempel hebben gezet worden we hartelijk begroet door de eigenaar van musicshop Disc in de Korte Smedenstraat 27 te Deventer, Bert Bosman. Hij verdwijnt snel naar binnen om een grote pot koffie te zetten want hij kent ons ... Voorlopig zijn we nog niet weg uit de leukste muziekwinkel van Nederland. Het klikt!

 

Als ik besluit om evenals vorig jaar de box met alle werk van Boudewijn de Groot te kopen, maar nu voor mezelf, vraagt hij: 'Heb je z'n nieuwste cd al?' 'Ik ben vreemdgegaan,' beken ik. 'Via internet gekocht. Ik kon niet wachten.' Stom! Want als klikkende klant krijg je nooit wat je bij Bert krijgt: kennis, kennis, kennis! Een ongelofelijke passie en liefde voor muziek en, last but not least, de drive om die te delen met de echte liefhebbers. Bert hoeft het niet te hebben van 'Anderen kochten ook ...' Bert vertelt me wat ik wellicht zou kunnen overwegen om te kopen als hij ziet wat er inmiddels op het stapeltje muziek ligt dat straks mee naar huis mag. 'Ik wil je even iets laten horen ...' zegt hij. Ik plant mij op een barkruk, zet de koptelefoon op en luister bijna de hele cd af, nadat ik na het tweede nummer al heb geroepen: 'Verkocht! Mijn hemel wat is dit allemachtig mooi!' Bert heeft verstand van muziek én van zijn klanten. Bert wéét wat ik mooi vind. Hij heeft altijd gelijk. Hoe dat kan? Bert is geen algoritme maar een mens. Hij weet wat er te koop is. Bert heeft verhalen en als ik het pand verlaat ben ik niet alleen een hele verzameling cd's en dvd's rijker, maar ook allerlei leuke weetjes. Wij zijn nog ouderwets in gesprek. Hét klikt ...

 

Internet maakt meer kapot dan je lief is ... Bert Bosman behoort tot een uitstervend soort. Een gepassioneerde kennisdeler die niet kiest voor 'kennis is macht', maar voor 'kennis is verplichting'. De verplichting om zijn kennis te delen met anderen. Om het vlammetje dat bij de ander brandt aan te wakkeren tot een laaiend vuur. De begrippen laaiend en enthousiast gaan niet voor niets samen. Bert krijgt me altijd laaiend enthousiast voor iets. Een echte docent maar dan in een muziekwinkel. Intens gelukkig verlaat ik eenmaal per jaar het muzikale eldorado. Vanwege de aankopen, maar vooral vanwege de klik. En dat is een heel andere klik dan de klik die je doet op een icoontje om de volgende doos toe te voegen aan de verzameling die de ruimte achter je voordeur verandert in een magazijn. Het bestaat nog: ouderwets oprecht vakmanschap in een analoge winkel van iemand die niet verkoopt om het verkopen maar omdat het klopt! Omdat je de deur uitgaat met de dingen die je uit jezelf nooit had ontdekt.

 

Onderwijs genieten kun je prima vergelijken met de juiste aankopen doen in de leukste muziekwinkel van Nederland. Als het goed is volg je, aan volgens jou de leukste school, de opleiding die helemaal bij je past omdat jij jij bent en niet omdat anderen haar ook kozen. En dat is iets anders dan op een scherm colleges volgen, een instructie bekijken op een YouTubefilmpje of whatsappen. Je hebt er leslokalen, werkplaatsen, studio's, labs en, last but not least, mensen van vlees en bloed die niets liever doen dan hun kennis delen. Met jóu! Omdat ze dat vlammetje hebben gezien dat interesse heet. Interesse die kan uitgroeien tot laaiend enthousiasme, tot de passie die de ware vakman en ware vakvrouw maakt.

 

Leve de interactie! We zijn 'connected'. Iedereen staat in contact met iedereen. Afstand speelt geen rol meer. We hebben onze mond ervan vol. Touchscreens maken overuren. Onze vingers doen doorlopend aan atletiek. We praten via apparaten, maar zijn we nog in gesprek? Hebben we eigenlijk überhaupt contact? We klikken wat af, maar hoe vaak klikt hét nog? De mooiste vorm van interactie is wat mij betreft toch een echt gesprek van mens tot mens zonder tussenkomst van apparaten. (Voor het koffiezetapparaat maak ik uiteraard graag een uitzondering!) Mensen als Bert Bosman zijn in alle sectoren te vinden. Zoek ze op! Het wonder dat je ervaart als hét klikt is veel groter dan wat je ontdekt als jij klikt ...

Lambertha Souman is redactioneel medewerkster bij HKU. Daarnaast is zij tekstschrijver in de breedste zin van het woord (liedteksten, poëzie, artikelen, brochures, folders).

lambertha.souman@hku.nl