HKU

Wilmar de Visser over Muziekcentrum Splendor

16 februari 2016


Een paar geleden troffen overheidsbezuinigingen het hart van de cultuursector. Contrabassist Wilmar de Visser, in 1997 afgestudeerd aan HKU Conservatorium, besloot terug te knokken. ‘Je moet in zo’n situatie constructief zijn. Als ik niet kan rekenen op de overheid, nou, dan doe ik het zelf!’ Vanuit die houding zette Wilmar in samenwerking met vijftig muzikanten in een voormalig Amsterdmas badhuis het muziekcentrum Splendor op.

 

Er is het Concertgebouw en het Muziekgebouw aan ’t IJ. Wat maakt Splendor bijzonder?

‘Splendor is een plek waar musici elk uur van elke dag terechtkunnen. Niet alleen om te repeteren, maar ook om les te geven, cd’s op te nemen, te experimenteren en concerten te geven. En dat is niet alles. Splendor is een gemeenschap van 50 topmusici, meer dan 1000 leden en een krappe 200 obligatiehouders, uit alle geledingen van de maatschappij, die samen gave dingen met muziek willen ervaren. Splendor wordt gerund door de musici zelf, dat  zie je nergens op de wereld. Ook hebben we laten zien dat we Splendor zonder subsidie hebben kunnen opzetten. Bovendien ziet het ernaar uit dat we geen subsidie nodig hebben om de zaak te kunnen laten draaien. Juist dat maakt dit echt wonderlijk, dat het allemaal gelukt is. Want er is heel veel voor nodig geweest om dit van de grond te krijgen.’

 

Bittere noodzaak of idealisme?

‘Ik hoefde niet met Splendor te beginnen. Financieel gezien had ik er geen redenen voor, want ik heb een orkestbaan bij het Radio Filharmonisch Orkest, het Nederlands Blazers Ensemble en bij mijn eigen EnsembleCaméleon. Maar ik zag er absoluut de noodzaak van in. Muziek moet namelijk een blijvende plek in de maatschappij innemen. Ik bedenk me vaak dat we allemaal piepkleine schakeltjes zijn in een ketting. Een ketting die van Perotinus, via Mozart, Bach en Beethoven, naar het heden loopt. Wij moeten er voor zorgen dat die ketting niet breekt, want je doet dit verdomme niet om alleen een lekker muziekje te maken. Natuurlijk heb ik plezier in wat ik doe, maar het belangrijkste is dat de muzikale traditie blijft bestaan. Waarom? Omdat muziek mensen kippenvel bezorgt. Ik laat liever aan anderen over of dat als idealisme bestempeld moet worden.’

 

Eerst je eigen ensemble, dan Splendor. Komen de projecten op je pad of zoek je ze op?

‘Ik zou zeggen dat het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Het organiseren van dingen heeft er vooral mee te maken dat ik plekken of mogelijkheden zoek om zelf gave dingen te spelen. Zaken die niet bij het Nederlands Blazers Ensemble of het Radio Filharmonisch Orkest kunnen. Men moet zich wel realiseren dat 95% van de ideeën niet verder dan de tekentafel komen. Dat is maar goed ook hoor, want anders wordt je compleet gestoord. Maar uiteindelijk, en daar doe ik het toch ook voor, is het megagaaf als je iets helemaal tot het einde uitvoert. Al moet ik zeggen nu ik al vijf jaar de kar van Splendor heb getrokken, ik er voor mijn gevoel klaar mee ben. Het is nu tijd voor andere mensen.’

 

Je kunt niet stil zitten, what’s next?

‘Ik kom uit Den Helder en zie dat daar, en in andere regio’s, geen orkestmuziek op hoog niveau meer wordt aangeboden. Natuurlijk zou je kunnen zeggen: “Dan komen die mensen toch naar Amsterdam?” Nou, dan moet je het concertticket betalen, de reis ernaartoe, een hapje en een drankje. Uiteindelijk ben je pas om één uur terug. In Den Helder, waar het altijd waait, en moet je nog die halve stad door. Dat doe je niet. Daarom willen we het in die regio’s zelf organiseren: in Katwijk of in Ohé en Laak bijvoorbeeld. Dit is echt een maatschappelijk project waar we al een dik halfjaar mee bezig zijn. Het is zo belangrijk dat muziek bereikbaar is. Ik geloof daarom echt dat dit zal werken, omdat we de muziek dicht bij de mensen brengen.’


Hoe vind je naast je concertbanen de tijd hiervoor?

‘Ach, er is altijd tijd. Een dag heeft 24 uur en zeven uur slaap is meer dan genoeg. Als mensen zeggen dat ze geen tijd hebben, is dat meestal onzin. Je moet het alleen willen. Als je het echt wilt, dan kan het!’

 

Is het leven zo maakbaar of heb je gewoon geluk gehad?

‘Geluk dwing je af, echt waar. Ik geloof niet in ‘geluk hebben’. Niet zeuren, gewoon keihard werken, dat is het belangrijkste. Ook als het moeilijk is, of als het niet lijkt te lukken: doorgaan! Maar vergeet niet een stip aan de horizon te zetten. Waar wil je naartoe? Als je dat weet, rest er nog maar één ding: er helemaal voor gaan.’



Tekst Yvo Nafzger, beeld Peter Lodder

 

Overzicht Muziekblog

Grooving with Gerry Brown.
Grooving with Gerry Brown.
20 november 2017

Grooving with Gerry Brown, a report of the Gerry Brown (drummer who played with Stevie Wonder, Chick Corea, Stanley Clarke amongst many others) masterclass by William Smith.

Meedoen met het Nederlands Blazers Ensemble
Meedoen met het Nederlands Blazers Ensemble
10 januari 2017

Klassiek saxofonist Deborah Witteveen deed mee aan het nieuwjaarsconcert van het Nederlands Blazersensemble: 'Het meespelen in een professioneel ensemble vraagt toch iets anders van je dan de normale werkwijze op het conservatorium.'

Christian Palmieri participated in Morgenland festival
Christian Palmieri participated in Morgenland festival
13 oktober 2016

In a world of culture diversity where values often clash, music hops over across language barriers and unites us no matter our backgrounds. And so, through music, we can come together to make the world a more harmonious place.

Het project van... Manuel Wouthuysen
Het project van... Manuel Wouthuysen
11 mei 2016

Binnenkort studeert Manuel Wouthuysen af aan HKU Utrechts Conservatorium als klassiek- en jazzpianist; een combinatie waarvoor hij twee studies tegelijk heeft gevolgd.

Verslag introductiecursus Historische Instrumenten
Verslag introductiecursus Historische Instrumenten
7 maart 2016

Op 29 februari begon bij de afdeling Historische Instrumenten een introductiecursus voor aanstaande studenten en belangstellende jonge musici,

Wilmar de Visser over Muziekcentrum Splendor
16 februari 2016

Alumnus en initiatiefnemer Wilmar de Visser deelt zijn ervaringen.

Jazz & Pop uitwisseling
25 januari 2016

Jazz & Pop student Daan Quittner beschrijft zijn ervaringen in Duitsland.

Het prototype van Musician 3.0
Het prototype van Musician 3.0
30 november 2015

In september 2011 ging op HKU Utrechts Conservatorium een nieuwe studie van start: Musician 3.0. Creëren, performen én communiceren. Studieleider Tet Koffeman legt uit waarom Musician 3.0 zo bewust inzet op die combinatie.

Kikaconcert: een belangrijke ervaring en een schattig beertje rijker
Kikaconcert: een belangrijke ervaring en een schattig beertje rijker
17 juni 2015

Benefietconcert voor Kika

eStaccato, online music education with the quality musicians need!
eStaccato, online music education with the quality musicians need!
11 juni 2015

On the 20st of June I will be playing my final clarinet recital for my Master exam at HKU Utrecht Conservatory.