HKU

Meedoen met het Nederlands Blazers Ensemble

10 januari 2017


Normaal gesproken ben ik een vrij kalm en nuchter persoon, maar toen ik hoorde dat ik mee mocht spelen met het Nieuwjaarsconcert van het Nederlands Blazers Ensemble (nbe.nl) sprong ik toch wel een gat in de lucht. Ieder jaar geeft het NBE een Nieuwjaarsconcert in het Concertgebouw in Amsterdam. Dit concert wordt opgenomen door de VARA en is dezelfde avond nog te zien op televisie. Al jaren kijk ik dit concert op tv of zit ik in de zaal, maar het was stiekem een droom van mij om ooit zelf eens mee te spelen. Dat die droom al zo snel werkelijkheid zou worden, had ik niet voor mogelijk gehouden.

Het meespelen in een professioneel ensemble vraagt toch iets anders van je dan de normale werkwijze op het conservatorium. Waar je op het conservatorium vaak weken op hetzelfde stuk kunt studeren, wordt er in een professioneel ensemble van je verwacht dat je de stukken op de eerste repetitie perfect kunt spelen. Gelukkig was het programma niet al te moeilijk en kon ik de meeste stukken thuis voorbereiden.

De repetities voor het concert begonnen op de dag na kerst. Het was niet de eerste keer dat ik meespeelde met het NBE, dus de meeste muzikanten en mensen van de productie en het kantoor kende ik al. De repetities bij het NBE verlopen altijd heel ontspannen. Er wordt naast muzikale zaken ook veel aandacht besteed aan de show. Een week meespelen met het NBE is ontzettend leerzaam. Mijn hoofdvakdocent Johan van der Linden vertelt vaak over wat er bij komt kijken om in zo’n ensemble te spelen. In je studeerkamer is dat moeilijk voor te stellen, maar als je daadwerkelijk tussen die geweldige muzikanten zit, snap je opeens hoe het zit met zaken als timing, intonatie en balans. Hierdoor kan zelfs het simpelste stukje opeens knap lastig worden.

Vanaf vrijdag begonnen de repetities in het Concertgebouw. De repetitie van die dag bestond voornamelijk uit veel wachten. Op zo’n dag komt alles bij elkaar, het geluid, het licht, de decors, de camera’s, alles moet op elkaar worden afgestemd. Op ieder klein detail wordt gelet, je lessenaar toch tien centimeter naar links of nog heel even wachten met je loopje naar een andere plek. Moet je eigenlijk wel in netjes in een rijtje staan, want het is veel leuker als het er een beetje chaotisch uitziet. etc.

In totaal hebben we het programma drie keer uitgevoerd. Op oudjaarsdag was de generale en op nieuwjaarsdag hebben we het programma nog twee keer gespeeld, waarvan de eerste keer werd opgenomen voor tv. Natuurlijk was ik wat gespannen, vooral toen we met z’n allen bovenaan de trap van de grote zaal stonden. Een van de dingen waar ik me toen vooral druk om maakte, was of ik wel zonder te struikelen naar beneden zou komen. Gelukkig ging dat allemaal goed en heb ik de rest van het concert eigenlijk alleen maar genoten. De sfeer in het NBE is heel fijn en bijzonder. Naast dat het niveau van de spelers heel hoog is, merk je dat iedereen ontzettend veel van muziek maken houdt. Iedereen heeft zijn eigen plek in het ensemble en er is veel muzikale vrijheid.
Aan de ene kant is het best eng om als studentje van 21 jaar tussen allemaal professionele musici te staan, maar aan de ander kant voelt het zo vertrouwd en veilig dat er eigenlijk niets mis kan gaan.

Klik hier om het concert terug te kijken.

Door Deborah Witteveen, klassiek saxofoon.

Overzicht Muziekblog

Grooving with Gerry Brown.
Grooving with Gerry Brown.
20 november 2017

Grooving with Gerry Brown, a report of the Gerry Brown (drummer who played with Stevie Wonder, Chick Corea, Stanley Clarke amongst many others) masterclass by William Smith.

Meedoen met het Nederlands Blazers Ensemble
Meedoen met het Nederlands Blazers Ensemble
10 januari 2017

Klassiek saxofonist Deborah Witteveen deed mee aan het nieuwjaarsconcert van het Nederlands Blazersensemble: 'Het meespelen in een professioneel ensemble vraagt toch iets anders van je dan de normale werkwijze op het conservatorium.'

Christian Palmieri participated in Morgenland festival
Christian Palmieri participated in Morgenland festival
13 oktober 2016

In a world of culture diversity where values often clash, music hops over across language barriers and unites us no matter our backgrounds. And so, through music, we can come together to make the world a more harmonious place.

Het project van... Manuel Wouthuysen
Het project van... Manuel Wouthuysen
11 mei 2016

Binnenkort studeert Manuel Wouthuysen af aan HKU Utrechts Conservatorium als klassiek- en jazzpianist; een combinatie waarvoor hij twee studies tegelijk heeft gevolgd.

Verslag introductiecursus Historische Instrumenten
Verslag introductiecursus Historische Instrumenten
7 maart 2016

Op 29 februari begon bij de afdeling Historische Instrumenten een introductiecursus voor aanstaande studenten en belangstellende jonge musici,

Wilmar de Visser over Muziekcentrum Splendor
16 februari 2016

Alumnus en initiatiefnemer Wilmar de Visser deelt zijn ervaringen.

Jazz & Pop uitwisseling
25 januari 2016

Jazz & Pop student Daan Quittner beschrijft zijn ervaringen in Duitsland.

Het prototype van Musician 3.0
Het prototype van Musician 3.0
30 november 2015

In september 2011 ging op HKU Utrechts Conservatorium een nieuwe studie van start: Musician 3.0. Creëren, performen én communiceren. Studieleider Tet Koffeman legt uit waarom Musician 3.0 zo bewust inzet op die combinatie.

Kikaconcert: een belangrijke ervaring en een schattig beertje rijker
Kikaconcert: een belangrijke ervaring en een schattig beertje rijker
17 juni 2015

Benefietconcert voor Kika

eStaccato, online music education with the quality musicians need!
eStaccato, online music education with the quality musicians need!
11 juni 2015

On the 20st of June I will be playing my final clarinet recital for my Master exam at HKU Utrecht Conservatory.