HKU

Jazz & Pop uitwisseling

25 januari 2016


Jazz & Pop student Daan Quittner beschrijft zijn ervaringen in Duitsland.

Met nog precies een maand te gaan komt er bijna een einde aan mijn exchange in Mannheim. Voor degene die dat niet wisten: ik studeer een semester aan de Popakademie bij de oosterburen. Voor degene die daar geïnteresseerd in zijn zal ik hieronder een deel van mijn ervaringen delen, omdat ik dit leuk vind (maar er waren ook een aantal studenten die hier naar vroegen) en om (conservatorium)studenten te motiveren om de mogelijkheden op dit gebied te onderzoeken. Want het gaat lekker hier, ik zit goed in m’n vel!


Ik ben gelukkig omdat ik op een plek zit waar ik kan doen wat ik wil, helemaal op kan gaan in de creativiteit die hier bruist en waar alles en iedereen er op is ingesteld om dit zo soepel mogelijk te laten verlopen. Studeren aan de PopAkademie in Mannheim is een bijzonder goede keuze geweest.

We gaan terug naar september vorig jaar, waar mijn avontuur begon.


Ik verbleef de eerste week in een Airbnb omdat ik nog geen vaste kamer had. Voordeel, het chique gloednieuwe appartement lag pal naast de akademie, dat scheelde. Een vaste kamer vinden duurde ook niet lang.

Via via kwam ik in contact met een student die Music Business ging studeren aan hetzelfde instituut, een prima uitgangspunt. Na één dag was alles geregeld en na mijn eerste week kon ik mijn vaste kamer in.

Niet lang daarna kwamen mijn ouders en vriendin op bezoek, en kwamen de laatste spullen over zodat ik ook in Mannheim mijn fijne studio opstelling had. Niet dat ik daar erg veel ben, want bijna alles gebeurt op de Popakademie.


Die Duitsers laten er geen gras over groeien, dat werd de eerste college dag meteen duidelijk. Tijdens de opening werden er praatjes gehouden en werden de docenten en staff voorgesteld. Er zijn zelfs twee mensen die full time gigs regelen voor studenten. Heb je een band en wil je spelen? Omdat de Popakademie zo goed staat aangeschreven komen daar veel aanvragen binnen. Even langslopen, natuurlijk wel met een goede band + promo maar dan is het zo geregeld, zei men. Nadat ik geprobeerd heb om hier zelf een gig te regelen ben ik erachter gekomen dat de werkelijkheid is genuanceerder ligt. Ik kreeg van het bureau meerdere namen om te bellen en te mailen. Wat ik heb gemerkt is dat men je hier niet kent, en het daarom bijzonder lastig is om ergens tussen te komen. Ook e-mails worden amper beantwoord, ja soms met iets met de strekking ‘wij zijn op vakantie’. Ook de conciërges werken lekker efficiënt. Er is namelijk helemaal geen balie bij de voordeur die bemand moet zijn. Alles gaat met elektronische sloten. Daar krijg je een zogeheten ibutton voor en men kan programmeren waar jij wel en niet in kan. Het hoofdgebouw gaat 's avonds dicht, het bijgebouw (met vier extra bandruimtes en dikke studio) is 24/7 open. Facilitair alles dik voor elkaar. Er is hier geld, dat zie je meteen. Studio’s met alles erop en eraan, goede versterkers en in elk lokaal een keyboard en synth. Drumstellen allemaal Sonor, want Duits. Iets kapot? Mailtje sturen met code (alle instrumenten en elk onderdeel is gelabeld) en twee dagen erna is het gemaakt!


Daarnaast kregen we die eerste dag maar liefst twee drumlessen! Udo Dahmen, het hoofd van de school en tevens drumdocent, nam ons na de praatjes meteen mee naar het drumlokaal in het bijgebouw. Meteen een schema met het complete drum lesrooster, alles duidelijk. Meteen viel op dat we een hoop gastdocenten over de vloer zouden krijgen. Bij de eerste les begonnen we een warm-up. Op oefenpads deden we call & response; Udo speelt iets voor, wij spelen na. Eerst singles, one bar, daarna doubles one bar, dan alles in triplets, dan rechts een ostinato, links call & response (moeilijk!) en tot slot two-bar phrases. Wat opviel is het niveau van de drummers. Ik zit bij de eerste jaar bachelor studenten, ik dacht dat het niveau verschil te groot zou zijn maar al deze gasten kunnen waanzinnig goed spelen! Iedereen is ook wel wat ouder (~22) vergeleken met de eerstejaars in Utrecht en heeft al redelijk veel ervaring met spelen of studie.


Het tofste van de eerste periode vond ik wel hoe ze de combo's samenstelden. Waar je in Utrecht je gewoon moet inschrijven op een lijst hebben ze het hier wat meer 'live' gehouden. Er is één avond (de 'bandmarket') waarin de singer/songwriters zich moeten profileren. In de goed uitgeruste popzaal (het hoofdgebouw heeft er twee) mogen alle singer/songwriters een nummer laten horen. Deze kunnen zichzelf begeleiden, of met iemand anders of zelfs met een backing track. Mooi moment was een meisje die niet op het podium kwam, maar haar complete productie over de PA liet horen. Dit bleek een ontzettend dikke electro track te zijn, met tegen het einde een drop (lage autotune stem: "du bist mein Maschine-Mädchen!" gevolgd door een sicke beat) die de hele zaal deed joelen van vetheid. Hoe dan ook, alle singer/songwriters spelen dus een nummer, waarbij alle instrumentalisten in de zaal zitten. Mooi om te zien dat er ook erg veel producers en oudere jaars studenten aanwezig waren, om te kunnen horen wat voor talent de nieuwe lichting te bieden had.


De instrumentalisten kregen een formulier met een namenoverzicht, waarop ik bij elke artiest driftig steekwoorden schreef, om de keuze voor mij te kunnen maken. De akademie had voor twee grote koelkasten bier gezorgd en de alcohol rijkelijk vloeide terwijl ik alles zo snel mogelijk opschreef.


Wie voor mij persoonlijk opviel was een dame uit Chicago, leek ietwat zenuwachtig maar kwam in haar ballad steeds meer los. Ongelofelijk wat een stemgeluid, niet overdreven maar ik dacht soms echt even Beyoncé te horen (nee dat was niet de alcohol). Ook een griet uit Noorwegen met een waanzinnige sound, bijna engel achtig (bleek een masterstudente te zijn).


Als derde kwam een Duitse, hippe boy genaamd Brian het podium op. Stal meteen de show met een vette productie en prima zang. En, omdat hij ook daadwerkelijk aan het entertainen was met dans en interactie, viel mijn keuze uiteindelijk op hem. Ondertussen heb ik met Brian en consorten een band gevormd: Optimus Brian. We werken nu toe naar het Semesterabschlusskonzert begin volgende maand.

Wat (drum)studie betreft merk ik dat ik hier wel lekker ga. Geen afleiding van de dagelijkse dingen waar je thuis mee te maken hebt. Ook is er in de drumruimte geen WiFi, dus alle audio en sheets zelf meenemen en nog minder afleiding! Ik wil m'n tijd hier goed gebruiken, dus ik wil er elke dag zijn. En omdat het 20 minuten lopen is (dat loop ik niet voor een uurtje spelen) lukt het me om elke dag meerdere uren te studeren! Bij gebrek aan kluisjes laat men bekkens, stokken en sample-pads doorgaans in de lokalen slingeren, gelukkig is ook op dit instituut het vertrouwen groot.


De lessen die ik heb (zo veel zijn het er eerlijk gezegd niet) zijn interessant. Docenten zijn erg goed en geven gewoon goed les, to the point en duidelijk.

Echter spreekt men louter Duits, aangezien de meerderheid van de studenten Duits is en gewoon geen zin heeft in Engels. Hierdoor is het af en toe moeilijk, zeker tijdens productie waar het jargon je om de oren vliegt (ooit gehoord van 'Phantomschallquellen', 'Koinzidenzstereofonie' en, niet jargon, wel leuk: 'die Schokoladenseite' van een mic?). Maar overall gaat het prima, in het Engels vragen kan natuurlijk altijd maar dat probeer ik te vermijden. Overigens jammer voor andere buitenlandse studenten, bijvoorbeeld mijn Italiaanse vriend krijgt 0,0 mee (maar trekt ook niet echt aan de bel).


Dingen die me in Mannheim verder opvallen? Als je niest móet iemand ‘gezondheid’ zeggen, caissières snappen niet dat ellelange nagels niet fijn werken op een toetsenbord. Er is een immense Turkse samenleving met echt ontzettend veel döner tenten (men lijkt hier louter vlees te eten, ook om 10.00 uur). Het lekkerste brood komt niet eens in de buurt van onze volkoren boterham.


Niemand maar dan ook niemand gebruikt een pinpas, alles cash (EN 1 en 2 cent muntjes worden volop gebruikt). Op zondag (en Driekoningen!) is alles dicht en pils kost er geen drol. Oh en opgeschoten types rijden als debielen maar als je ook maar in de buurt van de stoeprand komt gaan ze meteen in de ankers om je over te laten steken. Ik dwaal af, terug naar de kern.


Op school valt op dat dus alles goed geregeld is, pünktlichkeit hoort daar ook bij. Sommige lessen beginnen om 08:00, ben je dan niet binnen? Jammer, deur gaat dicht en bij twee keer afwezig krijg je geen punten. Body percussion is denk ik vergelijkbaar met het nieuwe rhythm lab in Utrecht, naklappen en noteren van ritmes, ook hier zit ik in het eerste jaar dus niveau is lastig in te schatten, voor mij is het namelijk een peulenschil.


Bijvak piano of gitaar is verplicht, aangezien ik nog wat in moet halen in Utrecht ben ik met piano bezig. Prima docent, wel ontzettend pop maar legt goed uit. Nu nog alleen alles bijhouden qua zelfstudie, dat blijft een hekel punt…


En dan de drumlessen. Om eerlijk te zijn, de privé contacturen zijn er niet veel. Ik heb een uur privéles gehad van Florian Alexandru-Zorn en twee uren met Udo. Udo is overigens helemaal te gek, zo’n warm en aardig persoon, en hij weet ontzettend veel. Daarnaast nog klassikale lessen gehad. Een dag met Patrick Metzger, een dag met Annika Nilles (ja die van die filmpjes) plus nog een twee dagen met Udo. Niet bijster veel maar je krijgt genoeg stof om mee aan de slag te gaan. Daar pluk ik nu wel de vruchten van maar ik kan me goed voorstellen dat je in je eerste jaar niet meteen vol aan de studie gaat, plus dat je denk ik juist dan veel directe coaching nodig hebt, daar schuilt denk ik een groot gevaar. Plus het mooie van Utrecht is, is dat je altijd je docent even kan opzoeken en dingen kunt vragen, dat lukt je hier niet. Aan de andere kant heb je daar ook je medestudenten voor.


Overigens hebben we zat clinics gehad! In één semester hebben echt veel gedaan: een drum dag met oa Martin Verdonk (plus verschillende world-percussionisten), clinics van Garry Brown (Stevie Wonder), Adam Nußbaum, Annika Niles en Jojo Mayer (yep). Ook hebben we een drumstudiodag gehad waarin we gouden tips hebben gekregen voor het stemmen en recorden van drums. Eind jaren ’70, begin ’80 was Udo een van dé sessie drummers van Duitsland. Die tips van hem waren goud, ik kan niet wachten tot ze in de praktijk toe te passen!


Voor nu geniet ik nog van de tijd die ik hier heb, maar stiekem kijk ik ook wel weer uit om terug te zijn bij m’n vriendin en huisgenoten (en het afstuderen wat dan gaat beginnen!). Ik heb zo veel dingen meegemaakt, ik heb nog noot zo’n lange tekst gepost maar er mist zo veel. Dat bewaar ik voor als ik terug in Nederland ben, in een café met een biertje ofzo. Voor degene die tot hier zijn gekomen, leuk!


Thanks voor het lezen en bis bald!


Overzicht Muziekblog

Meedoen met het Nederlands Blazers Ensemble
Meedoen met het Nederlands Blazers Ensemble
10 januari 2017

Klassiek saxofonist Deborah Witteveen deed mee aan het nieuwjaarsconcert van het Nederlands Blazersensemble: 'Het meespelen in een professioneel ensemble vraagt toch iets anders van je dan de normale werkwijze op het conservatorium.'

Christian Palmieri participated in Morgenland festival
Christian Palmieri participated in Morgenland festival
13 oktober 2016

In a world of culture diversity where values often clash, music hops over across language barriers and unites us no matter our backgrounds. And so, through music, we can come together to make the world a more harmonious place.

Het project van... Manuel Wouthuysen
Het project van... Manuel Wouthuysen
11 mei 2016

Binnenkort studeert Manuel Wouthuysen af aan HKU Utrechts Conservatorium als klassiek- en jazzpianist; een combinatie waarvoor hij twee studies tegelijk heeft gevolgd.

Verslag introductiecursus Historische Instrumenten
Verslag introductiecursus Historische Instrumenten
7 maart 2016

Op 29 februari begon bij de afdeling Historische Instrumenten een introductiecursus voor aanstaande studenten en belangstellende jonge musici,

Wilmar de Visser over Muziekcentrum Splendor
16 februari 2016

Alumnus en initiatiefnemer Wilmar de Visser deelt zijn ervaringen.

Jazz & Pop uitwisseling
25 januari 2016

Jazz & Pop student Daan Quittner beschrijft zijn ervaringen in Duitsland.

Het prototype van Musician 3.0
Het prototype van Musician 3.0
30 november 2015

In september 2011 ging op HKU Utrechts Conservatorium een nieuwe studie van start: Musician 3.0. Creëren, performen én communiceren. Studieleider Tet Koffeman legt uit waarom Musician 3.0 zo bewust inzet op die combinatie.

Kikaconcert: een belangrijke ervaring en een schattig beertje rijker
Kikaconcert: een belangrijke ervaring en een schattig beertje rijker
17 juni 2015

Benefietconcert voor Kika

eStaccato, online music education with the quality musicians need!
eStaccato, online music education with the quality musicians need!
11 juni 2015

On the 20st of June I will be playing my final clarinet recital for my Master exam at HKU Utrecht Conservatory.

Open deuren Jazz & Pop
Open deuren Jazz & Pop
26 mei 2015

Videoverslag 'Open Deuren week' Jazz & Pop