HKU

Mees is al zijn hele leven gefascineerd door ritmes: zelfs in stoplichten en claxons hoort hij muziek. Dankzij zijn opleiding kan hij van zijn obsessie zijn beroep maken.

Mees (19), HKU Utrechts Conservatorium, student Jazz en Pop (Drums)

Ritme overal

Het zit in mensen, denk ik, om ritmisch bezig te zijn. Als mensen praten hebben ze een bepaald ritme, als je loopt heb je een bepaald ritme. Ik vind dat heel erg fascinerend. Het is een soort filter waardoor ik mijn hele leven bekijk. Heb ik nog een dagelijks leven? Zeker! Maar dat bestaat wel uit iedere dag minimaal twee uur drummen en een uurtje theorie. Luisteren naar wat voorgangers gedaan hebben en dan kijken ‘wat is het nou wat dit uniek maakt, wat maakt het interessant?’ En ja – jat het dan maar eens, kijk maar of je het ook kan.


Uit je comfortzone

Wat is het verschil met op HKU zitten of ‘vrij’ muziek maken? Nou, in mijn vrije tijd op de middelbare school deed ik zelf alleen maar dingen die ik leuk vond. En hier leer je ook de kanten van muziek waar je zelf niet zo gauw mee bezig zou zijn. Hoe zet je eigenlijk een nummer in elkaar, hoe train je je gehoor? Eerst was het meer intuïtief, nu wordt het veel meer bewust gemaakt.

Als je het zelf zou doen heb je ook geen ijkpunt meer, denk ik. Hier heb je een groep van docenten die jou kunnen zeggen: ‘Je staat hier’. Die weten ook waar jij naartoe wilt, punt x, en waar jij bent in relatie tot punt x. Terwijl je zelf misschien denkt: ik ben dáár al, of ik ben dáár pas. Ik zou zelf denk ik precies gaan werken aan de dingen waar ik al controle over heb. Ja, je comfort zone. Echt wel. Daar word je hier wel uitgetrokken.


Projectweken

Er zijn verschillende projectweken in een jaar, daarin krijg je de mogelijkheid om met muzikanten vanuit alle stromingen binnen het Conservatorium samen te werken; klassiek of juist Musician 3.0. De mensen van Musician 3.0 zijn erg bezig met het vrije aspect van de muziek. Vorige projectweek heette bijvoorbeeld Freeplay; je kreeg minimale opdrachten. Bijvoorbeeld alleen: ‘een stuk in zevenkwart - go’. En dan kan het dus zijn, dat heb ik ook weleens meegemaakt, dat je een half uur lang alleen maar herrie aan het maken bent. Maar dan was misschien de samenhang dat het herrie was. Of dat niemand het leuk vond. [lacht] De kaders van ‘het moet mooie muziek zijn’ laat je dan los, en daardoor geef je jezelf de vrijheid om nieuwe dingen te ontdekken.

Belangrijkste les

Vroeger, als ik naar jazzmuziek luisterde, zat ik altijd van ‘oooh [moedeloos geluid], wat veel akkoorden ...’ En dan luister je nu terug en denk je: logisch, want het stuk moet daarheen! Hoe leg ik dat uit? Dat heeft te maken met het belangrijkste wat ik geleerd heb dit jaar: dat muziek bestaat uit spanning en ontspanning. Muziek heeft een thuisgevoel, een grondtoon, dat is de ontspanning. Eigenlijk draait het hele stuk erom dat je weer naar dat thuisgevoel terug wilt als luisteraar. En dat wordt steeds uitgesteld, en dat is de spanning. Daar ben ik me enorm bewust van geworden.


Toekomstmuziek

Ik heb voor Jazz gekozen omdat de geschiedenis van mijn instrument er vandaan komt. En ik vind het belangrijk om die geschiedenis te leren, te weten wat voorgangers gedaan hebben. Maar het zou kunnen dat als ik later carrière maak, ik alleen maar in popbandjes speel. Ik zie het echt als een soort basiskennis die je moet hebben. Die carrière zie ik eigenlijk wel voor me, ja. Ik ben langzamerhand al bezig met contacten opbouwen en ervoor zorgen dat je ... je naam laat vallen op de goede plekken. [lacht] Ja, dat is zeker weten iets wat HKU stimuleert. We hebben bijvoorbeeld een vak Studie-oriëntatie, waarin je het hebt over wat je met je studie kunt later.

Je ziet nu dat bekende stijlen, zoals jazz, maar ook rock, gemengd worden met elektronica. Op die manier denk ik dat er nog veel nieuwe dingen gaan ontstaan. Daar zou ik wel een rol in willen hebben. Ja, echt wel.

Dat zal niks verdienen, nee. Maar je kunt natuurlijk ook werken als studiomuzikant of sessiemuzikant. Met die ambachtelijke kant verwacht ik wel mijn geld te ‘moeten’ verdienen. Ik zou het natuurlijk leuk vinden als een goede fee me een zak geld gaf ... maar ik denk dat het zo ook prima is.

Het is wel zo: als je muziek wilt studeren en je hebt een hekel aan lesgeven, dan zou ik ervoor zorgen dat die hekel minder wordt. Want er is een supergrote kans dat je later les gaat geven.




Interview voor HKU 24/7, 2014


Eigenaardig?

Op een bepaald moment heb je allemaal een basis die wel ongeveer gelijk is. En wat dan maakt of jij ergens speelt of niet, is gewoon hoe jij zelf als persoon bent. Je sociale vaardigheden, of je enthousiasme – dat hoort ook bij je instrument. Iedereen die hier studeert is eigenaardig. Op zijn eigen manier. En dat is ook belangrijk. Waarom zou iemand jou vragen, als iedereen hetzelfde is? Dus je maakt je eigenaardigheid te gelde. Zeker weten. [lacht]