Historische UitvoeringspraktijkDe studie
Opleiding
Bachelor of Music
Vorm
Voltijd
School
Utrechts Conservatorium
Graad
Bachelor of Music
Duur
4 jaar
ECTS
240
Type
Bachelor
Taal
Engels|Nederlands
CROHO-code
34739
Locatie(s)
Mariaplaats
E-mail
sz@hku.nl

Historische Uitvoeringspraktijk in het kort

  • Studie over muziek vanuit historisch perspectief
  • Van de Renaissance tot de Romantiek
  • Je kiest zelf een hoofdvak
  • Een hecht, internationaal team van specialisten staat voor je klaar
  • Je hebt de mogelijkheid om na je bachelor de master te behalen bij HKU Utrechts Conservatorium
  • Deze opleiding is uitgeroepen tot topopleiding in de Keuzegids hbo 2024


Meer weten? Bekijk deze talkshow opgenomen tijdens de Open Dag in november 2020 waarin studieleiders Joop van Deuren en Cecile Rongen en tutor Marijke Arnold onder leiding van docent Anne-Maartje Lemerijs in gesprek gaan over de opleiding Klassieke Muziek.

Bekijk talkshow

Wanneer is Historische Uitvoeringspraktijk echt iets voor jou?

Natuurlijk heb je een passie voor muziek. Ook wil je graag de muziek benaderen vanuit historisch perspectief. En je wilt je publiek, mede-musici én leerlingen enthousiasmeren. Klinkt dit als muziek in jouw oren? Dan zijn wij nieuwsgierig naar jou.

Waarom Historische Uitvoeringspraktijk bij HKU?

Je kunt aan HKU Utrechts Conservatorium een bachelor én een master Historische Uitvoeringspraktijk behalen. Wil je na je bachelor in de master overstappen naar een historisch instrument? Dat kan!

Enthousiast? Meld je nu aan!

Studie in cijfers

Weten hoe de Bachelor of Music scoort in vergelijking met andere opleidingen?

Ga naar Studie in Cijfers

Historische UitvoeringspraktijkWat leer je
Historische Uitvoeringspraktijk

Wat leer je bij ons

Je ontwikkelt je tot een musicus met een brede instrumentbeheersing. Elke uitvoering begint met onderzoek. Je stelt vragen als: ‘Welke instrumenten had een componist tot zijn beschikking?’ en ‘Welke speeltechnieken gebruikten ze in dat land in die periode?’ De antwoorden op de vragen zoek je met behulp van historische bronnen, zoals instrumenten, methodes, brieven en krantenartikelen. Met de kritische houding van een musicoloog en de hulp van bronnen probeer je na te gaan wat een bron écht vertelt.

Tijdens de studie ontwikkel je een kritische houding die je in staat stelt conclusies te trekken uit bronnenonderzoek. Jouw groeiende kennis leidt steeds tot nieuwe inzichten. Deze kennis doe je op in de vakken Historische Documentatie en Historical Lab. Het zijn vakken waar je veel leert van gastdocenten over specifieke thema’s en onderwerpen. Ook werk je mee aan projecten en speel je in ensembles binnen de historische afdeling.

Coaching

Je staat er niet alleen voor. Tijdens de hele studie krijg je begeleiding; van je hoofdvakdocent en verschillende andere docenten.

Studieverloop

Verkennen en Oriënteren

Je krijgt hoofdvaklessen en besteedt aandacht aan onderzoek. Je ontwikkelt een breed vakmanschap en leert specifieke technieken die horen bij specifieke stijlen.

Verbinding met Publiek
Ook leer je tijdens uitvoeringen de verbinding te leggen met je publiek. Je geeft uitleg over de historische context van een stuk. Bijvoorbeeld welke stemming gebruikt werd en waarom.


Theorieles
Naast hoofdvaklessen krijg je theorieles. Denk aan muziektheorie, en solfège, harmonie en analyse. Je verkent onderwerpen als tonaliteit, modaliteit, ritme en instrumentatie. Je schrijft zelf korte passages.

Verdiepen

Ook in het tweede jaar volg je verschillende vakken. Daarnaast kies je een koor, bijvoorbeeld het Barok-renaissance koor.

Docentschap
Ook ontwikkel je je als docent. Je volgt methodieklessen gericht op jouw instrument(groep). Ook volg je algemene lessen over educatie zoals didactiek. Hoe bouw je bijvoorbeeld een les op?


Stage
Je loopt stage bij docenten in het werkveld. Je observeert én geeft zelf les. Ook doe je een stage waarin je werkt met een groep zoals een leerorkest.

Profileren

Vanaf het derde jaar werp je samen met een studiecoach een blik op de toekomst.


Coaching
Samen met een studiecoach bespreek je waar jouw kracht ligt. En welke vakken en andere activiteiten daarbij aansluiten. Je vult je jaar met activiteiten buiten school en keuzevakken.

Afstuderen

Ook het laatste jaar biedt ruime voor buitenschoolse activiteiten, projecten of keuzevakken. En je gaat natuurlijk afstuderen.


Eindonderzoek
Je sluit de bachelor af met een onderzoek waarin jouw visie op educatie duidelijk naar voren komt. Dit baseer je op bronnen zoals boeken, interviews of methodes.

Vakken die je kunt kiezen

  • Historisch viool
    Historisch altviool
    Historisch cello
    Historisch fagot/dulciaan
    Historisch trombone/sackbut
    Historisch hobo
    Klavecimbel/clavichord
    Viola da gamba/violone
    Traverso/historische fluiten
    Blokfluit
    Orgel
    Fortepiano

Docenten

  • Studieleider
    Cécile Rongen

    Arrangeren
    Willem van Merwijk

    Beiaard
    Tommy van Doorn
    Christiaan Winter

    Barokcello
    Victor Garcia Garcia

    Barokhobo
    Daniël Lanthier (gastdocent)

    Baroktrombone
    Bram Peeters (gastdocent)

    Barokviool en barokaltviool
    Antoinette Lohmann (kerndocent)

    Basso continuo
    Mary Sayre

    Blokfluit
    Heiko ter Schegget

    Correpetitie
    Artem Belogurov
    Jörn Boysen

    Fortepiano
    Arlem Belogurov

    Historische documentatie
    Antoinette Lohmann

    Historische fluiten/traverso
    Doretthe Janssens

    Kamermuziek
    Joshua Cheatham
    Siebe Henstra
    Heiko ter Schegget

    Klavecimbel
    Siebe Henstra

    Musician's health
    Criss Taylor

    Muziekgeschiedenis
    Arnoud Heerings

    Muziektheorie
    Duco Burgers
    Arnoud Heerings
    Daan van den Hurk (kerndocent)
    Anne-Maartje Lemereis
    Mark Lippe

    Orgel
    Laurens de Man
    Reitze Smits

    Orkestpracticum
    Antoinette Lohmann

    Viola da gamba/violone
    Joshua Cheatham

    Bekijk hier de complete docentenlijst van het Utrechts Conservatorium

  • Artem Belogurov is evenzeer thuis op de moderne piano, het klavecimbel, het klavichord als op de vele varianten van historische piano's. Zijn repertoire omvat vier eeuwen solo-, concerto- en kamerrepertoire. Artems recente optredens omvatten concerto-optredens met Concerto Köln in Lincoln Center, New York en in de Library of Congress, Washington en met Camerata RCO in Sofia, Bulgarije. Als solist en kamermusicus, duo partner met celliste Octavie Dostaler-Lalonde en stichtend lid van ensemble Postscript, heeft Artem opgetreden op een aantal internationale festivals, waaronder Festival Montréal Baroque, Festival Royaumont, Festival Oude Muziek Utrecht, Musica Antiqua Brugge, en in zalen als Wigmore Hall, Jordan Hall, Concertgebouw en Muziekgebouw Amsterdam en TivoliVredenburg. Hij is actief en geïnteresseerd in onderzoek, vooral met betrekking tot de Romantische uitvoeringspraktijk, en experimenteert graag met vergeten expressieve middelen en blaast ze nieuw leven in. Hij heeft opnames gemaakt voor BIS, Piano Classics, Berlin Classics, Challenge Classics en TRPTK. Meer informatie over hem en zijn projecten vindt u op artembelogurovmusic.com, postscriptensemble.com en romanticlab.com.

  • Victor Garcia Garcia is een Spaanse cellist gespecialiseerd in historische uitvoeringen. Hij geniet een gevarieerde en internationale muzikale carrière als solist, kamermuzikant en orkestspeler. Naast zijn activiteiten als uitvoerder heeft hij ook interesse in onderzoek; hij behaalde een doctoraat aan het Koninklijk Conservatorium van Schotland. Hij richtte zich op de uitvoeringspraktijk van cellisten die tijdgenoten waren van Beethoven. Victor won de tweede prijs op het Witold Lutoslawski Celloconcours in Warschau. Als lid van het Duo Auxesis en het ensemble Ayres Extemporae waar hij violoncello piccolo speelt, is hij prijswinnaar op het Händel Concours in Göttingen, het Biagio Marini concours en de SMADE. Victor was in 2022 ook Artist in Residence in Schloss Weissenbrunn. Hij treedt regelmatig op met Europese ensembles in de oude muziekscene, zoals het Balthasar Neumann Orchestra, Barokorkest van Sevilla, Orchestre des Champs-Élysées, Dunedin Consort, Millenium Orchestra or Orchestre Révolutionnaire et Romantique. Hij is artistiek directeur van het Festival Impulso in La Palma (Spanje).

  • Doretthe Janssens heeft moderne fluit en traverso gestudeerd aan het Utrechts Conservatorium, waar ze tegenwoordig hoofdvakdocent historische fluiten is. Daarnaast heeft ze een bloeiende lespraktijk aan huis, met amateur fluitisten van alle leeftijden en uit het hele land. Doretthe heeft een methode voor de traverso geschreven, die in het Nederlands, Engels en Duits is verschenen. Doretthe speelt regelmatig in diverse Europese orkesten en ensembles, en ze is een vast lid van het barokorkest van de Nederlandse Bachvereniging. Sinds kort is ze bovendien in deeltijd werkzaam als coördinator in een hospice.

  • Antoinette Lohmann is altijd actief geweest op uiteenlopende muzikale terreinen en werkte met vele verschillende ensembles en orkesten. Thans is zij vooral actief op het terrein van de historisch geïnformeerde uitvoeringspraktijk als violist en altviolist en legt daarnaast een grote interesse aan de dag voor minder gangbare instrumenten, zoals de viola d'amore, de viola pomposa, de violino piccolo, de tenorviool en de klompviool aan de dag. Zij heeft een voorliefde voor onbekend repertoire, met een speciale voorkeur voor Nederlands repertoire. Zij bracht CD’s uit met sonates van Joseph Martin Kraus, Margarethe Danzi en Belle van Zuylen. Met het in 2008 door haar opgerichte ensemble Furor Musicus bracht zij verschillende opnamen uit, waaronder de vioolsonates opus 1 & 2 van de 18e eeuwse Nederlandse barokcomponist Jacob Nozeman en een CD met bewerkingen en reconstructies van werk van J.S.Bach. Phantasia Musica, een CD met onbekend 17e eeuws repertoire en de CD met virtuoze vioolsonates van de Nederlandse 18e-eeuwse componist Pieter Hellendaal mochten zich beide in juichende kritieken in de nationale en internationale pers verheugen. In september 2020 zal de CD met werken van Johann Fischer officieel worden gereleased. Antoinette is als docent historisch viool en -altviool verbonden aan de conservatoria van Utrecht, en Amsterdam. Ook geeft zij regelmatig cursussen en speelt zij met de meest uiteenlopende ensembles over de hele wereld.

  • Saxofonist / componist / arrangeur Willem van Merwijk (Bemmel, 1960) is een muzikale duizendpoot. Hij is medeoprichter van het Aurelia Saxophone Quartet en speelde van 1982 tot 2014 baritonsaxofoon in deze groep. Daarnaast is hij sinds 1990 lid van het Nederlands Blazers Ensemble, waarvoor hij regelmatig speelt, componeert en arrangeert. Guillermo Lago (1960) is van Merwijks componerende alter ego. Zijn werk wordt wereldwijd uitgevoerd en opgenomen. 'Ciudades' van zijn hand voor saxofoonkwartet is een repertoirestuk voor het ensemble geworden. Hij geeft les aan zowel het Conservatorium van Utrecht als het Conservatorium van Amsterdam.

  • Crissman Taylor geeft sinds 1996 les aan het Utrechts Conservatorium waar zij het Music Mind and Body Program leidt. Voor haar studie zang aan HKU (bachelor/master) studeerde ze viool in New York. Tussen de conservatoriumstudies door behaalde ze een bachelor sociologie aan Harvard University en kwalificeerde ze zich in 1989 om les te geven in de Alexandertechniek. Ze heeft een lange carrière als klassieke mezzosopraan en violiste achter de rug.

    Haar onderwijsontwikkeling en onderzoek richt zich op interdisciplinaire samenwerking om het curriculum te verbeteren. Dit omvat werk met medische en psychologische professionals, de afdeling narratieve geneeskunde van het Utrechts Medisch Centrum (UMC), en dans- en bewegingsonderzoek met het Trinity Laban Conservatorium voor Muziek en Dans. Ze deed uitgebreid onderzoek naar de uitdagingen van viool- en altvioolspelen en ontwikkelde de methode Violinist in Balance, die Alexander-hereducatie combineert met op maat gemaakte kinsteunen en schoudersteunen, met behulp van 3D-printtechnologie. Ze is stichtend lid van Artist in Balance, een interdisciplinair opleidingsinstituut voor performers.

  • Christiaan Winter (*1967) studeerde aan de verschillende beroepsopleidingen voor muziek van de HKU kerkmuziek, orgel, koordirectie en beiaard. Hij was programmamaker bij de NCRV-radio en kerkmusicus van de Oude Kerk in Amsterdam. Momenteel is hij stadsbeiaardier van Alkmaar, dorpsklokkenist van De Rijp, docent aan de HKU/Nederlandse Beiaardschool, voorzitter van Beiaardcentrum Nederland en de Koninklijke Nederlandse Klokkenspelvereniging, redactielid van het Jaarboek Beiaard- en Klokkencultuur in de Lage Landen en dirigent van vocaal ensemble Duodektet in Amsterdam. In mei 2023 promoveert hij aan de Vrije Universiteit Amsterdam op een studie over het werk van kerkmusicus en componist Willem Vogel. Christiaan Winter is tevens freelance organist, zanger en componist.

Historische UitvoeringspraktijkWat maak je
Historische Uitvoeringspraktijk

Wat maak je bij ons?

Aan het werk!

Na het afronden van de studie krijg je de graad Bachelor of Music. Deze kun je als BMus achter je naam zetten. Je bent dan een specialist op het gebied van de historische uitvoeringspraktijk. En je voelt je helemaal thuis in de verschillende rollen in het werkveld. In een ensemble of barokorkest, of als solist, docent, organisator of muzikaal leider: jij bent helemaal klaar om aan het werk te gaan. Met een scherp oog voor maatschappelijke ontwikkelingen zie je continu kansen voor nieuwe plekken in het werkveld.

Werkplaatsen

Voor de muziekopleiding heb je de beschikking over fantastische faciliteiten.
Historische Uitvoeringspraktijk

Wat speelt er

Historische UitvoeringspraktijkAanmelden en toelating
Historische Uitvoeringspraktijk

Aanmelden en toelating

De studie is echt wat voor jou als je een passie hebt voor muziek en de historie van muziek. Tijdens de selectie beoordelen we of de studie bij je past.

Belangrijke data

Alle praktijktoelatingen zullen plaatsvinden op maandag 8 april 2024 op locatie.

Is er nog plek?

Je kunt je vanaf 1 oktober aanmelden voor het studiejaar 2024-2025. Houd er rekening mee dat aanmeldingen die na 15 januari binnenkomen alleen een plek kunnen krijgen op basis van beschikbaarheid. Het kan dus gebeuren dat de opleiding toch opeens vol zit.

Vooropleiding

Je kunt de studie volgen als je minimaal vwo, havo, mbo (niveau 4) of een gelijkwaardig diploma hebt.

Toelatingsexamen

Het toelatingsexamen bestaat uit drie onderdelen:
  • Na je aanmelding via Studielink ontvang je binnen enkele werkdagen de vragenlijst. De deadline voor het uploaden van de vragenlijst is binnen 2 weken nadat je de vragenlijst hebt ontvangen.
  • Het theoretisch examen zal online worden afgenomen door één van onze theoriedocenten. Het examen zal ongeveer 30 minuten duren en bestaat uit een onderdeel algemene muziekleer en een luistervaardigheidstoets.

    Toelatingseisen theorie
    Hieronder vindt je de toelatingseisen theorie​ en voorbeelden van het theorie-examen:

    toelatingseisen theorie (pdf)
    voorbeeld theorietest (pdf)
    antwoorden theorietest (pdf)
    voorbeeld luistertoets (pdf)

  • De praktijk toelating zal plaatsvinden op maandag 8 april op locatie. Voor dit toelatingsexamen vragen we je alvast om enkele toelatingsopdrachten voor te bereiden.

    Hieronder de verschillende toelatingsopdrachten per instrument:
    Altviool
    Blokfluit
    Cello
    Fagot/Dulciaan
    Hobo
    Klavecimbel
    Traverso
    Trombone
    Viola da Gamba
    Viool

Aanmelden Studielink

Meld je via Studielink aan voor de Bachelor of Music opleiding. Tijdens je aanmelding kies je het hoofdvak van de richting Historische Uitvoeringspraktijk.

Toelating

De toelating bestaat uit het uploaden van een vragenlijst, een theoretisch- en praktisch examen. De theorie zal online plaatsvinden in februari en maart. Het praktisch toelatingsexamen vindt live plaats bij het conservatorium, van 2 t/m 12 april 2024. Zorg dat je deze weken vrijhoudt!

Uitslag

Na de praktijktoelating krijg je van de commissie een uitslag/advies. De officiële, definitieve uitslag van je toelatingsexamen ontvang je uiterlijk 1 mei per e-mail.

Let op: er kan een verschil zijn tussen het advies en de definitieve uitslag. Dit komt omdat er soms meer kandidaten toelaatbaar zijn dan waar we plaats voor hebben.

Er zijn drie mogelijkheden:

  • Je bent toegelaten tot de bacheloropleiding
  • Je bent toegelaten tot de basisopleiding
  • Je bent afgewezen

Studiekosten

HKU kent verschillende collegegeldtarieven: wettelijk en instellingscollegegeld. Afhankelijk van jouw situatie betaal je wettelijk of instellingscollegegeld.

Wil je weten wat je straks moet betalen? Raadpleeg onze Collegegeldwizard!
  • Bij HKU Utrechts Conservatorium ben je naast het collegegeld ongeveer € 250,- euro per jaar kwijt voor bladmuziek, literatuur en readers. De kosten kunnen voor elk hoofdvak weer anders zijn en veel hangt af van je eigen interesses. Naast dit bedrag moet je rekening houden met kosten voor verzekeringen, concertbezoek, concertkleding en onderhoud en vernieuwing van je eigen instrument.

    Een laptop of computer is essentieel. De HKU maakt gebruik van en adviseert Apple computers en apparatuur. Via surfspot kun je korting krijgen op de aanschaf.

Wil je meer weten?

Bekijk dan eerst de veelgestelde vragen. Kom je er nog niet uit? Neem dan contact op met Servicebalie Studentenzaken. Zij helpen je met vragen over (bijna) alles wat met studeren aan HKU te maken heeft.

Contact