HKU

Bert Groothedde (25) speelt al vanaf zijn elfde in de fanfare van Nijkerk. Na de PABO en een jaartje werken op een kantoor meldde hij zich bij het Utrechts Conservatorium aan voor de opleiding Docent Muziek. Bert vertelt over zijn indrukken in het eerste jaar.

Afwiseling
'Na de PABO realiseerde ik mij dat ik niet de hele dag voor dezelfde klas wil staan. Ik wil afwisseling. Een oud-klasgenootje vertelde over deze opleiding. Het leek mij ook heel erg leuk: een baan in het onderwijs maar dan met muziek. Toen ben ik hier op de open dag geweest en heb mij ingeschreven. Ik wist meteen: hier wil ik studeren.'

Echt muziek
'In de fanfare begon ik met trompet. Ik heb daar les gehad bij allerlei docenten. Die hebben mij warm gemaakt voor de muziek: verder kijken dan wat er op het papier staat, hoe maak je echt muziek, wat wil je ermee zeggen. Ik ben uiteindelijk overgestapt van de trompet naar het eufonium (red: tenortuba). Ik speel ook piano. Dat heb ik mezelf aangeleerd.'

Passie
'Ik vind muziek iets wat je samen doet. In die zin is lesgeven mijn passie. Ik hoef niet als solist te schitteren op een podium. Dat spreekt mij totaal niet aan. Maar om een groep kinderen naar huis te sturen die dolblij zijn dat ze weten wat andante betekent, daar haal ik mijn voldoening uit.'

Veel meer dan lesgeven
'De opleiding is heel breed. We hebben per week zo'n 16 vakken. Het gaat hier vooral over lichte muziek, popmuziek. Ik hou meer van klassiek, maar lichte muziek is toch waar de meeste leerlingen in geïnteresseerd zijn. We krijgen ondermeer zangles, pianoles, solfège, dirigeren, slagtechniek, muziekgeschiedenis en natuurlijk het hoofdvak: lesgeven. Ook hebben we werkveldoriëntatie. Het vak is veel meer dan alleen maar lesgeven op een school. In de gevangenenzorg is bijvoorbeeld ook plaats voor muziek.'

Cashewnoten
'Ik ben gelijk begonnen in het voortgezet onderwijs, eerste en tweede klas HAVO/VWO. Dat vond ik wel pittig. Ik heb daar bijvoorbeeld de blues geïntroduceerd. Ik vertelde daar wat over, gaf ik ze een bluesschema en daarmee gingen ze aan de slag. Tijdens mijn tweede stage gaf ik les op een school die heel erg gericht was op kunst en cultuur. Je krijgt dus kinderen die veel met muziek hebben. Je moet heel anders lesgeven door meer te variëren en meer registers open te trekken. Daarnaast geef ik blokfluitles aan kleine kinderen, die alleen nog maar van cashewnoten en walnoten hebben gehoord. Dan ga ik ze vertellen wat muzieknoten zijn. Je ziet al snel wie de talentjes zijn. Die moet je helpen ontwikkelen. Degenen die dat niet hebben probeer je een beetje uit de kast te lokken.'

Studiepunten
'Je moet gewoon studiepunten halen. Je wordt beoordeeld op je vakmanschap, op allerlei theoretische dingen, op je kennis. Er zijn vakken die je met een toets afsluit, andere sluit je af met een werkstuk of een praktijkexamen.'

Projecten
'We hebben hier een performanceweek gedaan met docenten drama en beeldende kunst. Daarmee hebben we op locatie een voorstelling gegeven. Dat was leuk. Ook hebben we een koorproject gedaan. Volgende week is er ensembleweek. Dan neem je je eigen instrument mee en arrangeren de vierdejaars een stuk voor de instrumenten die er zijn. Even wat anders dus.'

Kracht in samenwerken
'De meeste klasgenoten komen net van de havo en zijn een jaartje of 17, 18, 19. Sommigen hebben de vooropleiding gedaan. Iedereen heeft in ieder geval les gehad in een bepaald instrument. We zijn als ODM'ers een aparte groep binnen het Conservatorium. Hoofdvakstudenten zijn meer individualistisch bezig. Wij moeten veel dingen in een groep doen en zijn dus vaak op elkaar aangewezen. De kracht zit in het samenwerken, samen muziek maken. Voor iedereen is het sociale aspect heel belangrijk. Er zijn ook veel contacten tussen studenten van alle studiejaren.'

Warm bad
'Ik had niet echt verwachtingen. Het was een warm bad waar ik in terecht kwam. Ik kan er veel eieren in kwijt. De sfeer is goed. De docenten zijn goed. De tutor is prettig. De organisatie is ook prima. Er is veel openheid en ruimte voor eigen inbreng. Uiteindelijk maak je het zelf. De school doet het niet voor je: jij wilt je papiertje halen. Je moet er wel voor gaan, daar staat of valt het mee.'

INTERVIEW

Bert Groothedde vertelt over zijn ervaringen in het 1e jaar van de opleiding Docent Muziek.

Tip voor studiezoekers

'Je moet bereid zijn om er 100% voor te gaan. Als je hiervoor kiest, maak de keus dan bewust en accepteer de dingen die op je weg zullen komen. Niet alles zal even leuk zijn, maar laat het op je af komen en haal er de dingen uit waar je wat mee kan.'

'Nog een tip: Je moet niet verwachten dat je de superster bent hier op school. Het voelt soms vreemd. In je eigen wereldje ben je ’de topmuzikant‘ en dan kom je hier op school en zijn er veel die veel beter zijn dan jij. Blijf jezelf en ga niet te veel vergelijken met anderen, want dan word je gek. Blijf erin geloven. Ga door en je zult zien dat je wordt wie je bent.'