HKU

Evelien Jager (19) is tweedejaars student Theatre Design. “Je creatieve vermogen draait hier overuren. Elke opdracht is een kans om wat geks uit te proberen.”

Theater en beeldende kunst

“Ik zocht een theateropleiding waarin ook beeldende kunst een rol speelt. Dat heb ik bij Theatervormgeving gevonden. Ik heb nu al heimwee bij de gedachte dat ik over twee jaar niet meer op school zit. Elke opdracht is een kans om wat nieuws te doen, wat geks uit te proberen. Je creatieve vermogen draait hier overuren. Mentaal en fysiek is het soms best zwaar. Maar de vermoeidheid gaat vaak gepaard met een voldaan gevoel. Want er komt altijd wel iets uit.”

Ontdekkingsreis
“Ik begon het eerste jaar met het idee: ik ga meteen kostuums en decors maken. Maar je begint met een ontdekkingsreis. Je moet eerst veel leren en van jezelf ontdekken hoe veelzijdig je bent. In het eerste jaar ben je vooral veel bezig met onderzoeken. Soms dacht ik: dit gaat nergens heen. Maar toen ik daarna met echte projecten aan de slag ging, ontdekte ik hoe waardevol die periode is geweest. Ik heb veel geleerd over theater en vormgeving. En over mezelf.”

Van hout tot naakt
“We leren veel technische vaardigheden. Naaitechnieken, materiaalbewerking, patroontekenen, maquette technieken. Ook hebben we een vak – expeditie – waarbij we materiaal ontdekken. In het eerste jaar hebben we ook cursussen gehad in werkplaatsen, zoals hout- en metaalwerkplaatsen. Daarnaast leren we digitale vaardigheden. Denk bijvoorbeeld aan foto- en videobewerking en ruimtes modelleren in SketchUp. Een ander nuttig vak is naaktmodel tekenen. Daarbij leer je objectief kijken naar vormen en verhoudingen van het menselijk lichaam. Dat helpt je om kostuums te ontwerpen voor verschillende mensen.”

Pittige theorie
“Naast de praktijkvakken hebben we ook theorievakken zoals kunstgeschiedenis, theatergeschiedenis en dramaturgie. Ook cultuurfilosofie vind ik erg leuk. Je leert daar anders denken over wat kunst en theater is. De theorievakken zijn best pittig, maar de docenten kunnen fijn vertellen. Als klas hebben we trouwens een hechte band met de docenten. Ze doen moeite om je te leren kennen en je kwaliteiten te herkennen. Ik heb echt het idee dat ik gezien word.”

Andere blik
“In het tweede jaar doen we veel opdrachten en projecten. Daarbij werken we vaak samen met studenten van verschillende opleidingen binnen de school. Heel leerzaam, om te ontdekken hoe bijvoorbeeld een muzikant of een acteur met een andere blik naar iets kijkt. Door zulke projecten leer je bovendien veel mensen in het werkveld kennen. Contacten waar je later misschien wat aan hebt.”

Performance in poppodium
“Vanaf je derde jaar loop je stage. Maar ook daarvoor kun je al een soort mini-stages doen. Bijvoorbeeld bij een festival of binnen de school. Zo ben ik in mijn eerste jaar gevraagd door studenten Kunst & Economie om een performance te maken voor het HKU Café. Daarbij heb ik onder andere samengewerkt met een student dramaschrijven. We hebben een performance gemaakt over de struggle van het individu in deze samenleving. We hebben ‘m ook zelf gespeeld in poppodium EKKO. Heel gaaf om te doen.”

Falen mag
“We krijgen vaak te horen: je zit op school. Je mag risico’s nemen, falen, experimenteren. Dat is in het begin wel lastig, want je wil het vooral goed doen. Maar inmiddels zit ik de juiste mindset: het mag misgaan. Het is niet erg als het niet het beoogde eindresultaat heeft.”

Interview voor HKU, november 2018

Tip van Evelien:

“Ik wou dat iemand mij als eerstejaars student had gezegd: het voelt soms een beetje gek, en je doet soms rare dingen. Maar heb geduld en een open houding, want je leert veel. Ook al ben je in het eerste jaar nog niet bezig met maken en vormgeven, die periode is heel waardevol. Dat zal je achteraf ontdekken. Net als ik heb gedaan.”


Evelien Jager


Ik met mijn klas tijdens de propedeuse uitreiking


Het resultaat van ons 2e blok maquette techniek