HKU

Na het mbo ging Elke van de Loo (24) naar de opleiding Theatre Design met als doel na deze studie bij de thematisering van de Efteling werken. Inmiddels is zit ze in haar vierde jaar en liep ze stage bij locatietheatervoorstelling ‘Welstaat’ en als technicus bij de musical ‘Mamma Mia!’.

Hoe ben je bij Theatre Design gekomen?
“Mijn droombaan is in de thematisering van de Efteling te werken; en zo werelden te creëren. Ik heb de mbo opleiding Creatief Vakman afgerond bij het SintLucas in Boxtel, daar leerde ik vooral ambachtelijk werk. Bij theatervormgeving leer je werelden creëren. Als ik straks deze opleiding ook heb afgerond lijkt dat me het ideale pakket om bij de thematisering te kunnen werken.”

Je zit nu in je vierde jaar, dus je droombaan is nog steeds in het vizier?
‘Jazeker, maar door de jaren heen is het theatervak wel gaan bloeien. Binnen theater zou ik me willen richten op toegepast theater dus musical, opera of locatietheater. Ik wil echt ambachtelijk aan de slag en flinke decors maken of kostuums.
Ik ben echt dol op musicals om dezelfde reden als de Efteling; er wordt een wereld gecreëerd waardoor je even uit je drukke bestaan wordt gehaald.’

Je liep aan het begin van het vierde jaar stage bij alumna Vera Selhorst, hoe ben je bij haar terecht gekomen?
‘Ik gaf rondleidingen tijdens de introductiedag van HKU Theater, en zo raakte ik in gesprek met een student die Vera kent en wist dat ze nog een stagiair zocht. Het was eigenlijk te mooi om waar te zijn van beide kanten: zij was dringend op zoek naar een stagiair maar konden niemand vinden en ik wilde graag bij een locatietheatervoorstelling ervaring op doen.’

Wat is er zo bijzonder aan locatietheater?
‘Ik hielp Vera mee met de voorstelling ‘Welstaat’ voor Kameroperahuis in Zwolle. De voorstelling was een looproute die zich afspeelde in het dorpje Frederiksoord in Drenthe. Het leuke van theater maken op locatie is dat je zo moet omschakelen en improviseren. Je neemt wel wat spullen mee vanuit huis, maar het is ook behelpen. Bijvoorbeeld een ladder paste niet in de auto, maar dan kon ik gewoon bij iemand aanbellen om te vragen of ik de ladder mocht lenen. De voorstelling had het hele dorp overgenomen. Maar de mensen zijn er zo hartelijk en warm. Je maakt het daardoor ook echt samen met de mensen die er wonen.’

Wat heb je er van geleerd?
‘Op locatie heb ik veel kunnen meedenken over hoe je iets kon decoreren en ik heb veel gebouwd. Met locatietheater heb je te maken met vergunningen en goedkeuring van de brandweer, als je zomaar iets ophangt in een boom dan moet dat gekeurd worden. Op school leer je dat niet, dus dat was heel leuk om te doen. Ook qua productie was het heel interessant, we hadden een echt paard dat op moest en dat moest dan elke dag om een bepaalde tijd aanwezig zijn. Ik deed de cue voor het paard dus ik stond dan achter de schermen bij het paard dat op moest. Het was best wel intensief, ik heb ook lange dagen gemaakt. We sliepen daar in een bed and breakfast dus we waren daar de hele maand. Maar de productie was vol lof over me!’

Je andere stage was bij de musical Mamma Mia!
‘Ik zag bij Stage Entertainment een stageplaats voor allround technicus. Mij leek dat de ideale plek om mijn kennis op het gebied van theatertechniek te verbreden.
Ik ben begonnen als SL Truck wat neerkomt op huisjesdraaier. Ik stond als floor crew (technicus) tijdens de hele voorstelling op het podium, met kostuum aan. Ik heb bij zoveel onderdelen mogen meekijken: licht en geluid, kostuumafdeling, DSM (die geven de cue’s door) de huisjes draaiers, automatisering. En ik heb leren volgspotten: met een enorme lamp iemand volgen op het podium en live filters verwisselen.
En als dan Albert (Verlinde, red.) ineens langskomt om te vertellen dat Mamma Mia! verlengt wordt dan is dat zo’n bewustwording dat ik nu ook in die wereld zit en niet meer alleen toeschouwer ben. Daar ben ik ook wel heel trots op.’

En je hebt een baan aangeboden gekregen?
‘Ja, het is op oproepbasis, dus dat is ideaal omdat ik nu ook moet afstuderen. Ik pleeg onderhoud aan het decor, schilderen, dat deed ik tijdens mijn stage ook al vanwege mijn achtergrond als theatervormgever. En volgende week ga ik weer volgspotten. Ik word dus heel divers ingezet. Maar het fijne is dat ik nu dan in hun poule zit, en waarschijnlijk bij een volgende productie word ik ook weer gevraagd. Zo is het bij heel veel stagiaires gegaan: die lopen daar nu ook nog steeds rond.’

Hoe verhoudt dat zich tot jouw Efteling droom?
Ja, dat is nu dus wel een dingetje... ik had dit allemaal niet verwacht, maar ik zie wel hoe het loopt. Ik wil ook mijn docentschap nog halen om op een vmbo les te geven, ik wil bij de Efteling werken en mijn eigen werk doen, dat lijkt mij de ideale combi.

En je eindexamenwerk? Heeft dat ook een link met de Efteling?
Mijn onderzoek niet, maar voor mijn ontwerpopdracht heb ik ‘Peer gynt’ gekozen een Noorse sage van Ibsen, dat is voor mij de link met de Efteling.

Uiteindelijk exposeer je je werk dan en dan vlieg je uit.
‘Ja. Ik kom van kader af en studeer straks af met een hbo diploma!’

Interview met HKU, februari 2019

Tip voor mbo'ers:

"In het eerste jaar heb ik best wel getwijfeld over deze studie, omdat ik zo toegepast opgeleid was. Je wordt hier in het diepe gegooid en moet echt op zoek naar jezelf en wat jij kan. Dus mijn tip is: volhouden en met docenten blijven praten.

Ik heb nu het voordeel dat ik op mbo niveau kan denken, dus lekker praktisch, maar ook op hbo niveau wat dieper op dingen in kan gaan en reflecteren, dat heeft het me opgeleverd."

Elke van de Loo