HKU

Rosa Frabsnap - Pervasive Game Designer.
Afgestudeerd aan de opleiding Interactive Performance Design in 2013.

'Wat je bij Interactive Performance Design leert is eigenlijk de vervolgstap op theater, film en games.'

Hoe zou jij je huidige werk omschrijven?

Ik ben pervasive game designer.

Pervasive?

Pervasive betekent: existing in and spreading through every part of something. En dat is eigenlijk wel hoe je de games die ik maak kan omschrijven: spelletjes in de openbare ruimte, interactieve installaties en spellen die de kaders van de werkelijkheid aantasten. Dat zijn ook allemaal dingen die ik tijdens de opleiding Interactive Performance Design geleerd heb. Makkelijker gezegd: de gebruiker en de interactie met die gebruiker spelen de hoofdrol bij het ontwikkelen van een ervaring.

Wat is nou een project dat je onlangs gedaan hebt waar dit tot leven komt?

Het laatste project dat ik gedaan heb was een avonturenspel dat zich afspeelde in Fort Pannerden in Gelderland. Wij hebben de helft van het fort overgenomen en een spel ontwikkeld dat anderhalf uur duurt om uit te spelen. Je kan denken aan een soort escape room. Je lost samen met een groep allemaal puzzels en raadsels op en maakt daardoor onderdeel uit van een verhaal dat zich in dat fort afspeelt. En op het einde red je natuurlijk het fort en de wereld. Je stapt dus echt in je eigen avontuur.

Hoe staat dit in verhouding met wat je geleerd hebt bij IPD?

Wat je bij IPD leert is eigenlijk de vervolgstap op theater, film en games. Je koopt namelijk kaartjes om in te stappen in een avontuur in plaats van de rol vervullen van een passieve toeschouwer. Je beleeft een verhaal, je doet echt mee. Jij bent als toeschouwer opeens de acteur geworden.

Wat vind jij zo bijzonder aan een ervaring creëren voor je publiek?

Je kan een spel maken waarin jij als maker alles al vastgezet hebt. Maar ik kan nu een ervaring creëren waarin het publiek de touwtjes ten dele in hadden heeft en mij en elkaar kan verassen. Er zijn altijd factoren die ik niet kan sturen. En dat is juist inspirerend. Dan moet ik ook steeds verder denken en een plan b hebben. Je stuurt zeker, maar dat moet subtiel zijn als je ze echt onderdeel maakt van de ervaring. Dat is moeilijker en daarom interessanter.

Wat ben je tijdens je opleiding tegengekomen dat jou klaar gestoomd heeft om het werk te doen dat je nu doet?

Je krijgt zoveel ruimte bij IPD en het aanbod is heel breed. Het zorgt ervoor dat je alle processen begrijpt en leert om ervaringen vorm te geven binnen ieder medium. Ik zal zelf nooit 3D-animaties maken, maar ik weet er nu genoeg van af om 3D-animatoren aan te sturen om mijn project aan te vullen. Tegelijkertijd word je heel erg gestimuleerd om juist je eigen talenten, wensen en vaardigheden te ontwikkelen. De opleiding zorgt er verder voor dat je leert samenwerken met alle disciplines en brengt je de communicatie en organisatie-skills bij die nodig zijn om jouw kunst effectief met de wereld te delen na je afstuderen.