HKU

Meer muziek in het primair onderwijs! Dat is het streven van HKU en Méér Muziek in de Klas. Een groep vierdejaars studenten van HKU Muziek en Technologie bedenken hiervoor nieuwe concepten speciaal voor het basisonderwijs.

Méér Muziek in de Klas heeft als doel om voor 2020 alle kinderen in het primair onderwijs in aanraking te laten komen met muziek maken. De inzet van muziektechnologie biedt goede kansen om aan deze doelstelling  bij te dragen. 


HKU heeft hiervoor de projectgroep ‘Muziek en Technologie in het primair onderwijs’ opgericht. Een van de uitkomsten hiervan zijn de spel-concepten Biem! en Otomori. Deze muziekgames zijn bedacht en ontwikkeld door vijf studenten van HKU Muziek en Technologie. Met deze nieuwe games wordt het voor de reguliere basisschooldocenten van de toekomst makkelijker om muziekles te geven.


Bij de ontwikkeling van hiervan wordt samengewerkt met de Pabo van de Hogeschool Utrecht. Aankomende docenten kunnen zo experimenteren hoe
zij muziektechnologie kunnen inzetten in de lespraktijk. Voor het testen van de concepten met de doelgroep zijn de MuziekRoute en basisschool de JazzSingel betrokken.


De twee concepten werden eind januari gepresenteerd tijdens de NOT –beurs op de stand van Meer Muziek in de Klas, waar ook Koningin Máxima de muziekgames bekeek. De komende jaren worden de prototypes verder ontwikkeld en getest, met als uiteindelijk doel dat ze in 2019 daadwerkelijk in de klas gebruikt gaan worden.


Koningin Máxima speelt memory game Otomori - RTV Utrecht



Otomori

Otomori is het eerste en enige tactiele memory spel gebaseerd op alleen geluid. Kinderen vinden het geweldig om met Otomori klanken te ontdekken en daarbij onbewust hun gehoor en auditief geheugen te trainen. Ze ontdekken gesynthetiseerde klanken die ze niet in het dagelijks leven horen. Hiermee is Otomori een waardevolle aanvulling op de muzieklessen in het basisonderwijs. Otomori is ontworpen en ontwikkeld door de HKU-studenten Timo Hoogland en Nino de Wit. Voor meer informatie en nieuws kijk op otomori.org of mail naar info.otomori@gmail.com.

Biem!

BIEM! (Beweging Interactie En Muziek) is een ritmegame ontworpen voor groep 7 en 8 van de basisschool. Op een scherm voor de klas komen noten naar beneden die met behulp van een controller gespeeld moeten worden. De kinderen krijgen direct feedback als ze de noot geraakt hebben. Voor het inzetten van de game in de muziekles is geen muzikale kennis nodig van de docent. Het is in de toekomst de bedoeling dat de hele klas mee kan spelen. Biem! is ontwikkeld door de HKU-studenten Jelle Hasselman, Raymond Bos en Mike Borst.

Meer weten?

Wil je meer weten over dit project of heb je een vraag? Mail naar jeroen.bouman@hku.nl