HKU

Koningin probeert innovatieve HKU-muziekgame voor onderwijs uit

24 januari 2017


Foto's: Jaarbeurs Foto's: Jaarbeurs

Vingers aan de knoppen? Klaar? En… geluiden combineren maar! Koningin Máxima speelde vanmorgen, na de opening van de onderwijsvakbeurs NOT in Utrecht, een kort potje Otomori: een spelconcept van HKU om het muziekonderwijs op de basisschool te vernieuwen en verbeteren. HKU trekt samen met Méér Muziek in de Klas op om zoveel mogelijk kinderen in aanraking te brengen met het maken van muziek. De inzet van technologie is daarbij onmisbaar.

Otomori is een concept van studenten van HKU Muziek en Technologie. Het is een memory-spel dat volledig op de tast werkt, waarmee de allerjongste scholieren spelenderwijs leren onbekende geluiden te combineren. Ze trainen zo onbewust hun gehoor en geheugen. 
En er is nog een tweede concept in ontwikkeling: Biem! brengt het idee van muziekspellen, zoals we die kennen van de consoles, naar de klas. Op een scherm komen noten, bewegingen en commando’s voorbij, die de kinderen moeten spelen of uitbeelden. Met controllers in de hand wordt getrommeld en gedanst.

Voor kinderen is technologie volkomen vanzelfsprekend. Of het nu gaat om smartphones, tablets of interactief speelgoed: ze kunnen er als vanzelfsprekend mee uit de voeten. Toch wordt van deze kennis en kunde nog maar nauwelijks gebruik gemaakt in het muziekonderwijs. Met nieuwe games zoals Otomori wordt het voor de reguliere basisschooldocenten van de toekomst makkelijker om muziekles te geven. De komende jaren worden de prototypes verder ontwikkeld en getest, met als uiteindelijk doel dat ze in 2019 daadwerkelijk in de klas gebruikt gaan worden.

De koningin bleek bedreven in Otomori: bij de eerste poging gelijk een match!

Lees meer over HKU Muziek en Technologie.

Bekijk de reportage van RTV Utrecht Bekijk de reportage van RTV Utrecht