HKU

Je kunt werken als componist/sound designer/systeemontwerper voor gamebedrijven, maar ook voor theaters, onderzoeksinstituten, musea en muziekproductiebedrijven. Daarnaast kun je in het bedrijfsleven terecht, bijvoorbeeld als app-ontwikkelaar of sound designer.

Profiel en beroep

Veel afgestudeerde Muziek en Technologie-studenten hebben een uniek profiel ontwikkeld, waarbij ze regelmatig een aantal verschillende 'beroepen' combineren. Een paar van die 'beroepen' vind je hieronder. Maar je moet dus, zoals gezegd, niet gek opkijken als je een oud-student tegenkomt die af en toe songs componeert voor games (audio designer), maar ook een aantal bands produceert (muziekproducer) en af en toe met zijn eigen tracks optreedt (performer elektronische muziek).

Hieronder een paar voorbeelden van beroepen waar je aan kunt denken bij deze afstudeerrichting:

Game Audio Designer

Jij werkt binnen grote gamestudio’s aan games die wereldwijd gepubliceerd worden voor verschillende game consoles. Of misschien heb je juist je eigen studio, waarbinnen je werkt aan de audio voor kleinere 'indiegames'. Elke game is anders. Telkens ontwikkel je een uniek klankconcept, waarmee je de gebruiker weet aan te spreken en de game-ervaring versterkt. Hiervoor gebruik je software om geluidseffecten of muziek in de game te integreren, of je ontwikkelt deze software zelf. Je maakt de klanken met synthesizers, je neemt effecten op of componeert de muziek. Ook werk je intensief samen met gameontwikkelaars, want zo weet je waar de game over gaat en wat belangrijk is voor de speler.

Sonic Interaction Designer

Jij bent een expert op het gebied van interactieve audio: het geluid bij systemen waar de gebruiker een wisselwerking mee aangaat. Klinkt ingewikkeld, is het niet. Denk bijvoorbeeld aan de berichtmeldingen en het vergrendelingsgeluid op je telefoon. Als Sonic Interaction Designer werk je bijvoorbeeld bij een grote vliegtuigfabrikant aan de geluidsinterface voor het dashboard van vliegtuigen. Of je geeft chirurgen in de operatiekamer door middel van geluidsfeedback belangrijke informatie. Of je betrekt luisteraars nog meer bij liveconcerten, door ze met een app invloed te laten uitoefenen op het concert. Of je werkt aan een nieuwe game voor blinden, die alleen gebruikt maakt van geluid, trillingen en muziek. ‘Interactieve audio’ kan dus allerlei vormen aannemen, maar centraal staat dat je nieuwe manieren ontwikkelt waarop geluid of muziek bijdragen aan het gebruiksgemak en -plezier van allerlei systemen.

Componist van gamemuziek

Net als de Game Audio Designer werk je aan grote of kleinere games, maar jij richt je daarbij echt op de muziek (dus niet de geluidseffecten). Die muziek laat je zo goed mogelijk aansluiten bij wat er gebeurt in het spel, waardoor de speler maximaal geniet. Je muzieksysteem is interactief, het kan dus inspelen op wat de speler doet en waar hij of zij heen gaat. Dat betekent dat je geen vooraf vastgelegde composities maakt, maar slimme dynamische muziekelementen waarmee je kunt variëren.

Afgestudeerden

Sid Tossenberger – Sound Designer bij BMW

Lars Tesselaar – Sound Designer bij Game Audio Squad

Claynote – Ontwikkelaar van adaptieve gamemuziek en game audio specialist

Anton Woldhek, Lucas van Tol en Pinar Temiz - Audio Designers bij Guerilla Games

Yme De Jong – Audio Designer bij Abbey Games

Tom de Smit – Audio Designer bij Bohemia

Save&Sound - Sound Design en implementatie voor games

Giliam Spliethof en Jorick Bronius – Driftwood Audio bedrijf voor game audio