HKU

Als Audio Designer kun je aan de slag als ontwerper van alle mogelijke systemen (hardware en/of software) voor geluid en muziek.

Bijvoorbeeld in de studio waar je een nieuwe limiter ontwerpt, live op een podium waar je Ableton combineert met een MAX-patch van jezelf, of in een gamebedrijf waar je een adaptief sound design-systeem voor games ontwikkelt. Binnen bedrijven is er veel vraag naar jou, maar je kunt ook werken als zelfstandig ondernemer.

Beroep en profiel

Afgestudeerde Muziektechnologie-studenten hebben vaak een uniek profiel ontwikkeld waarin ze een aantal verschillende ‘beroepen’ combineren. Een paar van die 'beroepen' vind je hieronder. Maar je moet dus ook niet gek opkijken als je een oud-student tegenkomt die af en toe songs componeert voor tv-reclames (componist voor de media), maar ook een aantal bands produceert (muziekproducer) en af en toe met zijn eigen tracks optreedt (performer elektronische muziek).

Beroep: Muziektechnologie-ontwerper

Jij ontwerpt technologie die geluid en/of muziek kan maken. Technologie kan zowel hard- als software zijn. Dus controllers, zoals bijvoorbeeld de Wii-controller van de Nintendo Playstation, maar ook software en sample libraries zoals Ableton Live, de Vienna Symphonic Library en allerlei apps op het gebied van geluid en muziek.
Vaak pas je bestaande technologie aan om je doel te bereiken. Je ontwerpt ook vaak nieuwe technologie en systemen. Zo kan het gebeuren dat je een idee ontwikkelt voor een nieuw type sequencer, dat je een app bouwt waarmee je zelf ringtones kunt maken, of dat je een elektronische blindengeleidestok ontwerpt die met geluid werkt.

Concrete voorbeelden
• Je wordt gevraagd om een audio-app voor visueel gehandicapten te ontwerpen, die als vervanging kan dienen voor een blindengeleidehond.
• Een danser vraagt je om een ‘controller’ te ontwerpen waarmee hij, door hoofdbewegingen, geluid door de ruimte kan sturen.

Beroep: Sound Engineer

Jij bent een ontwerper die technologie gebruikt om geluid en/of muziek op te nemen, te masteren of uit te versterken. Je werkt bijvoorbeeld in een studio of op locatie om, in samenwerking met een producer, een ensemble of band op te nemen. Daarbij ga je dan uit van een geluidsconcept, dat je vaak samen met die producer hebt ontworpen. Dit geluidsconcept is ook weer leidend in de ‘mastering’ waar het definitieve klankbeeld van de opgenomen muziek wordt bepaald.
Het werken met een geluidsconcept geldt ook voor een concert, event of theatervoorstelling waarbij je geluid en muziek uitversterkt met behulp van technologie.

Concrete voorbeelden
• Een theatergroep vraagt je om het ‘geluidsontwerp’ voor de nieuwe voorstelling te maken, de benodigde technologie te huren en als geluidstechnicus mee te gaan op tournee.
• Een band vraagt jou als FoH-technicus, omdat ze vooraf opgenomen materiaal willen afspelen tijdens hun live-set, en jij ervaring hebt met de technologie die daarbij hoort.
• Een akoestisch folk-trio gaat samen met een DJ optreden in de duinen van Terschelling tijdens het Oerol Festival, en vraagt jou om een geluidsconcept te ontwerpen en uit te voeren.

Oud-studenten en hun bedrijven

Audio Ease - Arjen van de Schoot
Het bedrijf van de audio designers die oa. de beroemde Altiverb software hebben ontwikkeld. Software die je in alle professionele studio’s over de hele wereld tegenkomt en waarmee je de akoestiek van allerlei ruimtes (van grote concertzalen tot een gevangeniscel) in huis hebt.

Fieke van den Hurk
Fieke is een audio designer in Wisseloord Studio's, waar zij de muziekopnames doet van grote namen als Alain Clark en Ilse DeLange.

Daniel Mulder
Daniel Mulder ontwerpt allerlei synthesizer-onderdelen die je op verschillende manieren aan elkaar kunt linken, en waarmee je vervolgens de meest krankzinnige geluiden kunt maken.