‘De opleiding is aantoonbaar met iets unieks bezig’
Aldus het auditteam dat de Associate degree Connected Design en Digital Media van HKU beoordeelde. De Ad is opnieuw geaccrediteerd en ontving een lovend rapport: ‘Het auditteam is positief over deze nog relatief jonge opleiding. De betrokkenen lieten merken dat zij trots zijn op de opleiding en op wat er tot nu toe al is bereikt. Het auditteam is optimistisch gestemd over de verdere optimalisering van de opzet en inhoud van de opleiding en de aansluiting op het werkveld.’
Digital Media is een tweejarige ontwerpopleiding, waarbinnen jij je ontwikkelt tot een veelzijdige en breed inzetbare media ontwerper. Tijdens de studie experimenteer je met (nieuwe) mediatechnologieën, werk je aan verschillende concrete opdrachten vanuit het werkveld en verfijn jij jouw ontwerpvaardigheden. Bij Digital Media beperk je je niet tot één medium, maar bepaal je zelf welke media je gebruikt. Digital Media stimuleert jou om de grenzen en mogelijkheden van verschillende media te ontdekken. Welk medium je gebruikt, kies je zelf. Zolang dit medium maar past bij jouw doel en doelgroep. Wil jij vanuit de expertise die je al hebt jouw professionele skill set verbreden en/of verdiepen? Dan is Digital Media iets voor jou.
Wat is een Associate degree?
De Associate degree (Ad) is een wettelijk erkende hbo-opleiding niveau 5 van twee jaar. De Ad is praktijkgericht (± 75% van de opleiding bestaat uit praktijkopdrachten) met een goede aansluiting op het werkveld. Na twee jaar gaan veel studenten werken of studeren verder aan een bacheloropleiding. Sommige bachelors kun je verkort doorlopen na het afronden van de Ad. De Ad sluit goed aan op de vraag vanuit het bedrijfsleven, publieke sectoren en de creatieve industrie.
Ad Digital Media in het kort
- Tweejarige ontwerp opleiding
- Hbo-niveau 5
- Praktijkgericht en toegepast kunstonderwijs
- Kennismaken met verschillende technologieën, digitale technieken en beeldende middelen
- Experimenteren in werkplaatsen
- Toegepaste producten en diensten realiseren
- Samenwerken met klasgenoten, bedrijven en organisaties aan echte en werkende eindproducten
- Onderzoeken en maken horen bij elkaar
- Leren van elkaar in een hechte community
- Vrijheid om je eigen weg te vinden
- Jezelf ontwikkelen tot een creatieve en ondernemende vormgever
Wanneer is de Ad Digital Media echt iets voor jou?
- Je bent graag de spin in het web van mediaproducties
- Je wordt blij van materialen, technieken, technologie en vormgeving
- Je werkt graag aan digitale oplossingen met een boodschap
- Je houdt van samenwerken in teams met verschillende ontwerpers
- Je wilt je creativiteit een stap verder brengen
- Je bent nieuwsgierig naar andere manieren van werken dan je gewend bent
- Je wilt verder met digitale media
- Je kunt samen met anderen maar ook zelfstandig werken
- Je hebt een havo of mbo niveau 4-diploma op zak (of gelijkwaardig of hoger)
Waarom de Ad Digital Media bij HKU?
Digital Media is een tweejarige ontwerp-opleiding. Je ontwerpt mediaproducten die direct toe te passen zijn. Je leert een brede basis aan vaardigheden op het gebied van mediatechnieken, vertelvormen, opdrachtsituaties, ondernemerschap, profileren en wisselt van rol binnen een creatief team. Daarmee bereid je je optimaal voor op de hedendaagse beroepspraktijk van een breed inzetbare media-ontwerper.
Het eerste halfjaar staat in het teken van experimenteren met verschillende mediatechnologieën. Je werkt o.a. met oude en nieuwe schermtechnologiën, projectie, Augmented Reality, Virtual Reality, laagdrempelig coderen en interactie met microcontrollers en computerplatforms. In het tweede halfjaar werk je aan twee opdrachten uit het werkveld.
In het tweede jaar werk je aan grotere projecten en vertrek je vanuit jouw eigen fascinatie: wat vind jij belangrijk, wat wil je leren en waarom? Ook werk je aan jouw signatuur en je eigen manier van werken. Je zoekt zelf naar een reële, innovatieve opdrachtsituatie die past bij jou en je gestelde leerdoelen. Je werkt aan een ervaarbaar eindproduct dat daadwerkelijk gepresenteerd wordt in de door jou gekozen context (binnen of buiten HKU).
Het laatste halfjaar combineer je alles wat je geleerd hebt in jouw afstudeerproject. Jij hebt volledige regie en bepaalt de vorm: een interactieve lichtinstallatie voor een festival, een innovatieve huisstijl en sociale media campagne voor een specifieke opdrachtgever of voor een doelgroep multimediaal ervaarbaar maken van een maatschappelijke probleem. Je kunt binnen deze studie heel veel kanten uit, en op een manier die bij jou past. Daarbij kies je steeds voor de technologie en vorm die in jouw ogen het beste werkt binnen een specifieke context.
Bij Digital Media werk je als mediamaker aan digitale oplossingen. Dit kunnen oplossingen zijn voor maatschappelijke problemen, opdrachtgevers, een klant of werkgever. Je werkt samen met klas- en studiegenoten, het werkveld en partners van de studie. Na de opleiding kun je gaan werken; meer dan 80% van de alumni werkt binnen een jaar in de aansluitende sector. Je kunt ook (verkort) doorstuderen aan een bacheloropleiding.
Studie in Cijfers
Weten hoe Digital Media (Ad) scoort in vergelijking met andere opleidingen?
Ga naar Studie in Cijfers