HKU

Floor Vlasblom, masterstudent van 2014 – 2016, geeft o.a. lessen in mediawijsheid en ontwikkelde het vlogspel 'Te Mooi om Waar te Zijn' voor basisschool-leerlingen.

Vanuit welke achtergrond ben je de master Kunsteducatie gestart?

Ik ben Kunst- en media educator, dus heb zowel een achtergrond in kunsteducatie als in Media. Vanuit mijn eigen bedrijf, Media-Creatie.nl, geef ik lessen op basisscholen. Daarnaast werk ik als coördinator educatie bij Filmtheater ‘t Hoogt  hier in Utrecht.

Waarom koos je juist voor deze master?

Tijdens de master wilde ik heel graag iets met spel doen, dus daar ben ik meteen mee aan de slag gegaan en daar is uiteindelijk – meteen maar even fastforward – dit product uitgekomen: “Te mooi om waar te zijn”. Het is een Mediawijsheid Spel voor leerlingen uit groep 7 en 8, waarbij de kinderen een korte vlog moeten maken waarin iets zit dat niet waar is en de andere teams moeten raden: Wat is er niet waar? Maar vooral ook: Hoe is het gemanipuleerd? Het doel van het spel is om van kinderen kritische burgers te maken, zodat als ze Youtubefilmpjes kijken ze zich bewust zijn van welke manipulatietechnieken er gebruikt worden en dat daarmee altijd een bepaalde boodschap beoogd wordt.

Wat heeft deze master je opgeleverd?

Tijdens het ontwikkelen van het spel raakte ik in gesprek met Beeld en Geluid in Hilversum. Zij waren zo enthousiast dat ik inmiddels al hun docenten heb getraind om de workshop zelf te geven op basisscholen. Verder zet ik zelf vanuit mijn bedrijf het Mediawijsheid Spel in op basisscholen en andere plekken waar ik kom.