HKU

‘De masteropleiding Crossover Creativity is er voor studenten die inzien dat er op een andere manier naar bestaande problemen moet worden gekeken.’, vertelt masterstudente Lotte Rensen. ‘De samenwerking met verschillende mensen, uit verschillende disciplines, is zeer belangrijk om tot nieuwe oplossingen te komen. Tijdens het werk na mijn bachelorstudie, kwam ik erachter dat ik meer wilde samenwerken, meer wilde leren over nieuwe technologieën. Daarnaast ontdekte ik hoe waardevol het is om te leren denken als een designer. Dit komt allemaal samen bij deze masteropleiding; dit is de plek waar ik al heel lang naar zoek.’

Waarom ben je zo tevreden met je keuze voor deze masteropleiding?

‘Ik vind het mooi om te zien dat de studenten niet alleen bezig zijn met hun project of met de professional die zij in de toekomst zullen gaan worden. Binnen de opleiding ontwikkelen de studenten zich als mens. Ik ben mezelf echt tegenkomen tijdens deze opleiding. Dat komt misschien door het programma van het curriculum, maar ook door de problematiek waar wij binnen onze projecten mee worden geconfronteerd. Daardoor ga je anders naar bepaalde dingen kijken en dat vind ik erg interessant.’

Noem eens een voorbeeld?

‘Na mijn bachelorstudie aan de faculteit voor Kunst en Economie, heb ik een tijd in de marketingsector gewerkt. Voor mijn project waar ik nu aan werk, ben ik in gesprek gegaan met patiënten van het Radboud UMC in Nijmegen; dat zijn – zo zou je kunnen zeggen – de klanten van mijn opdrachtgever. Na  die gesprekken besefte ik dat ik zoiets tijdens mijn marketingcarrière nog nooit had gedaan. Als marketingstrateeg bedacht ik voor elke campagne één ultiem persoon; één portret dat op iedere consument of klant zou kunnen passen. Nu vraag ik me af hoe ik ooit marketing heb kunnen bedrijven, zonder daadwerkelijk een klant te spreken; zonder te weten wie de doelgroep echt was. Het ontwikkelen van de skills om met doelgroepen te spreken en naar ze te luisteren, is enorm belangrijk voor me geweest'.

Binnen de masteropleiding staat de Crossover centraal. Wat vind jij daar belangrijk aan?

‘Ieder mens bekijkt vanuit zijn eigen perspectief een bepaald vraagstuk. Dat gebeurt binnen de opleiding ook: elke student is expert binnen zijn eigen vakgebied. Maar als je alles vanuit één perspectief bekijkt, zul je nooit tot een gedegen oplossing kunnen komen. Je kunt wel iets goeds bedenken, maar tot daadwerkelijke valorisatie komt het idee dan vaak niet. Daarin schuilt het belang van de Crossover. Je moet samen, door te denken vanuit verschillende disciplines, tot een oplossing komen.’

Over een paar maanden heb je jouw diploma in handen. Wat neem je mee?

‘Dat vind ik een moeilijke vraag. Deze masteropleiding herinnert mij aan iets wat ik al heel lang weet, en dat is dat ik niet 40 uur per week hetzelfde wil doen. Ik ben niet één bepaald beroep. Sowieso wil ik verder met mijn werkzaamheden aan het Radboud UMC. Dat wil zeggen dat ik mij meer wil richten op de gesprekken die ik voer, met de klanten van mijn opdrachtgevers. Ik denk dat ik binnen een dergelijke werkwijze – bijvoorbeeld als Chief Listening Officer – echt iets kan toevoegen. Zo moesten we onlangs een pinautomaat voor blinden ontwerpen. Het eerste dat ik aan mijn medestudenten vroeg: “Wat zegt de gebruiker hierover? En waar ligt de behoefte van de gebruiker?”. Ik denk dat het binnen zulke projecten mijn rol is om die vragen te stellen, ook na de masteropleiding.’

Wat is jouw gouden tip voor de aankomende masterstudent?

‘Dat is er meer dan één. Je moet vooral echt gemotiveerd zijn, om deze opleiding te volgen en een expert te worden in jouw vakgebied. Een groot sociaal hart is belangrijk, want je moet echt iets willen veranderen. Ook is het van belang dat je een netwerk en een concreet plan hebt. Want als je met niets de opleiding binnenkomt dan verlies je een halfjaar, omdat je teveel tijd kwijt bent met jezelf te oriënteren. Je moet een gamechanger willen zijn. Wat voor titel je straks ook op je diploma krijgt is niet belangrijk. De mensen die nu en straks afstuderen aan deze opleiding, zijn de leiders van de toekomst.’



Interview 4/2016

Tekst: Yvo Nafzger

Lotte Rensen,
Foto: Michèle Giebing